Keskustelut Metsänhoito Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

  • Tämä aihe sisältää 172 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 169)
  • Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

    Olisi tarkoitus hankkia halpa kevyt puunkuljetuskalusto metsätöihin, lähinnä polttopuita 10 kiintoa talvessa ajella tai hyvin pientä hankintaa. Mönkiät tuppaa olemaan liian kalliita, alle 4000€ ei oikein löydy minkäänlaista tarpeeksi isoa maastokelpoista ja kärry lisäksi, tienaako koskaan itseään ja onko täysin kelvoton vehe jos meinaa joskus jonkun tuulen kaataman tukkipuun kuljettaa? Kelkan rekineen sais halvimmillaan jo 2000€ ja lunta meillä on täällä se 40cm ylöspäin aina maaliskuussa. Minkälaisia kokemuksia on kelkalla puunajosta, paljonko hyvätelainen työkelkka kykenee kiskomaan kun jälki on etukäteen ajettu?

  • arto

    Joo. Omistan kummankin jäykkäperäisen ja erijoustoisen. Honda ja jamaha merkkiset. Eli oikeita työmönkijöitä kumpikin. Honda silti kivempi mönkijä metsässä kepeytensä puolesta. Vetää kivasti juontokärryllä monta tukkia kerralla. samoin kyllä jammukin . Hondan etuna sähkövaihteisto. eteen taakse peukalolla. Kätevää. Samoin vahvasti vääntävä kone.

    pihkanaama

    Minä olen ajanut puuta sekä kelkalla että mönkijällä. Savon korkeudella mönkijällä on minulle huomattavasti laajempi käyttömahdollisuus, kun kesäaikaan voi ajaa taimet aukolle sekä lannotteet metsään. Aukkohakkuilta olen keräillyt keväisin kuuppakärriin tyvilumppeja polttopuuksi. Raivaussahan yms. työkalujen kuljetus työmaalle onnistuu myös hyvin.

    Muutamia ensiharvennuksia olen tehnyt syksyllä/alkutalvella viime vuosina mönkkäriajolla. Jokusen aiemmin kelkalla. Kelkka ajossa puut tuli tehtyä pinoihin syksyllä tai alkutalven vähillä lumilla. Ajo sitten enemmällä lumella, jolloin kaikki pinot lumen alla. Tästä miinus. Plussana se, että isommatkin kuopat on helppo täyttää havuilla ja lumella. Päältä ajettuna kovettuu helposti tasaiseksi ja kantavaksi.

    Viime syksyn/talven ajosta jäi puolet lumen aikaan ajettavaksi. Mönkkäriin ketjut jolloin se meni helposti 25-30cm lumessa. Urille reilusti havuja ja muutaman kerran tyhjällä mönkijällä ajo. Seuraavana päivänä kesti hyvin kuorman kanssa, oli kuin junan raiteilla olisi mennyt. Lisä lumikaan ei haitannut, vaan puut pystyi ajamaan pois samaan tapaan, kuin kelkalla polettuja uria pitkin. Jäätynyt maa uran alla teki sen, että rengas ei painunut pehmeässä kohdassa samalla tavalla, kuin sulan aikana, joten meno tasottui selvästi. Tämä onnistui hyvin alkutalven lumilla, jolloin puut eivät olleet jäätyneen luman alla ja helpommin kuormattavissa, kuin lopputalvesta.

    Sulan maan aikana ajaessa joutuu uran paikkaa katselemaan mahdollisimman tasaiselle kohdalle ja leikkaamaan kannot lyhyiksi, niin helpottaa ajoa kuorman kanssa. Niin kuin todettukin, ei nämä hommat varmasti rahallisesti kannattavia ole, mutta minulle se ei aina ole pääasia. Välillä pitää tehdä metsässä jotain, mistä eniten tykkää.

    Niin ja olen minä niitä tuulenkaatojakin mönkijällä ajanut pois metsästä. Jos niitä meinaa kelkalla ajaa, pitää ne ainakin sahata ja pinota ennen lumen tuloa. Mönkällä olen vienyt saman tien pois. Näistä kahdesta kulkupelistä olen mieltynyt metsäkäytössä mönkijään. Kelkkahommat on jäänyt metsäkäytöstä lähes tyystin pois.

    Jätkä

    En ole vielä nähnyt sellaista mönkijän ”tukkikärryä”, jolla voisi tukkeja ihan oikeasti ajella, jos minimitukki on 43 dm ja tehdään myös maksimitukkeja, eli 55 – 61 desimetrisiä tukkeja. Kohta varmaan ilmestyy urho, joka ajelee metrin hangessa 20 metrisiä pylväitä. Tolopaiselta voisi sellaisia valheita odottaakkin.

    Tolopainen

    Yleensä Jätkä hoitaa nuo liiottelut, jotta muiden ei tarvitse vaivautua moisiin ylilyönteihin. En aja mönkijällä kuin huvikseni. Minulla on metsäkärry, johon menee 5m pitkää tukkia yli kymmenen kiintoa ja helposti käy ajo ilman ketjuja ja juuristovaurioita, kun ajelee urat valmiiksi.

    Rane2

    Muistaakseni jos on takavetoinen Transitti ja osaava kuski niin kyllä ne pylväät vielä 30 cm hangessa kulkee.

    Jätkä

    Tollon Fortsonnilla ei kulje kymmenen kiinnon kuorma muualla kuin mielikuvituksessa ja siinäkin vain pikitiellä.

    Tolopainen

    Ja helposti kutoskone ja yli 200 kaakkia,voisi laittaa vielä Jätkän jahvetinkin hinaukseen kuormineen.

    pihkanaama

    Selvähän se ettei mönkijän kärri riitä pitkän tukin kuljetukseen. Siihen hommaan tarvittaisiin juontokärri. Yksittäiset tuulenkaadot teen polttopuuksi jolloin tavallinen kärri riittää hyvin.

    Berza

    Konstilla kyllä onnistuu pitkänkin tukin kuljetus. Päällimäiset tukit vaan sermin päälle aisapainon  tasaamiseksi. Eri asia on , onko tällainen taloudellisesti järkevää ja muutoinkaan sitä, mutta se kai ei liene aina pääasasia. Nim. kokemusta on 🙂

    Myös pylväshankinta noin 90 pylvästä tuli hinaamalla tienvarteen.

     

    Jätkä

    Eipä se aisapaino kovin paljoa tasaannu, ku kuusimetrisiä tukkeja käsitellään mönkijän kärryn kanssa körryssä kun kuormatila on alle kolme metriä.

    Tollon mönkijäjjä tietenkin menee, koska se on varmaan maailman suurin ja voimakkain mönkijä.

    Alle kymmenmetristä en laske pylvääksi, yli kaksikymmentä metriset kyllä.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 169)