Keskustelut Metsänhoito Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

  • Tämä aihe sisältää 172 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 169)
  • Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

    Olisi tarkoitus hankkia halpa kevyt puunkuljetuskalusto metsätöihin, lähinnä polttopuita 10 kiintoa talvessa ajella tai hyvin pientä hankintaa. Mönkiät tuppaa olemaan liian kalliita, alle 4000€ ei oikein löydy minkäänlaista tarpeeksi isoa maastokelpoista ja kärry lisäksi, tienaako koskaan itseään ja onko täysin kelvoton vehe jos meinaa joskus jonkun tuulen kaataman tukkipuun kuljettaa? Kelkan rekineen sais halvimmillaan jo 2000€ ja lunta meillä on täällä se 40cm ylöspäin aina maaliskuussa. Minkälaisia kokemuksia on kelkalla puunajosta, paljonko hyvätelainen työkelkka kykenee kiskomaan kun jälki on etukäteen ajettu?

  • Rane2

    Kelkalla tuulenkaatojen ajossa ongelma on että niiden puiden hinnalla ei saa kuluneen bensan kustannusta takaisin.Toinen on että kun kelkkakelit sitten on niin puut on  lumen alla.

    Mönkijöistä ei ole omaa kokemusta mutta kuvittelisin bensankulutuksen ja sulan maan aikaisen kulkukyvyn takia sitä monipuolisemmaksi vehkeeksi.

    Jätkä

    Kelkalla olen ajanut lähinnä tukkeja ja kuitua pitkänä. Kyllä siinä on mies ja kelkka kovilla, kelkka oli kaksitelainen ja toinen oli pitkätelainen, työkelkkoja molemmat.

    Nyt olen ajellut polttopuita nelivetomönkijällä ja se tuntuu näin lumettomana aikana olevat telikärryn kanssa oikein maastokelpoinen vehja. Polttoainekulut ovat käytännössä mitättömät, kun laite on Diesel – Polaris. 455 kuutioinen laiskahko kone.  Lumessahan mönkijä ei mene mihinkään, mutta onneksi näin kesäaikaan lunta on sangen vähän.

    Kelkkaa ei ole kovin kiva nostaa hangesta, kun se on kaivautunut syvälle.

    mehtäukko

    Aikoinaan hankin työkelkan (Lynx 5900 glx) jolla ajella edellä mainittuja juttuja…

    Kyllä sillä kun retuuttaa pöllikuormaa, rumuaa selkä märkänä ojien pohjalla..

    Kala- ja hupivehkeeksi pilautui ja vielä pirun ahne pensasyöppä, niin laitoin kiertoon.(Enempi kyllä sain kuin pulitin..)

    Kyllä mönkijä olisi monipuolisempi vekotin harrastella.

    arto

    Nyt maastomallin mönkärit halpoja käytettynä. Metsätöihin honda tai jamaha. Joilla pääsee minne vain. Tuosta mönkärin lumessa menosta kunnon renkaat mielellään 27 tuuma muta sellaiset ja talvella riimut. pehmy lumi tulvii katteiten yli ennen kuin meno tyssää. Hondassa puutuu 100% lukko edestä mutta menee hyvin ohjauksen kärsimättä. Jammussa sellainen on puskee suoraan mutta menee. Japsi mönkijän kulutus minimiä honda 10l /100km   jammu nyt ajossa uutuuden jäykkä kulutus 8 l /100km, Kummatkin olleet mallia traktori

    Puuki

    Hyvät reitit kun ajaa etukäteen kelkalle, niin kyllä hyvin liikkuu puut. Pidemmällä matkalla nopea, kun vauhtia voi pitää enempi.  N. pari pinokuutiota kerrallaan. Hankikeleillä paras kuljetusväline polttopuille.

    Ajelin myös muutama vuosi sitten viimeksi. Kelkka on Polariksen Widetrak jatkoperällä.Vielä ihan uudenveroinen vehje,vaikka ikääkin sillä jo on,  kun niin vähän ajettu.

     

    Korpituvan Taneli

    Minäkin joskus muinoin ostin työkelkan ja sen perään reen. Siitä ei tullut kuin sanomista ja puihin kolhuja, kun meneminen perustui vauhtiin. Ainakin minulle se oli täysin toimimaton ratkaisu.

    Sitten ostin v2002 Rautahevon. Kaksitelainen kone jonka perässä telikärry. On kai nykyiselläänkin selvästi halvempi kuin mönkkäri. Tämä käy kesät talvet. Talvella tulee ongelmaksi se että sen edessä pitää räpiä itse ja se käytännössä rajoittaa hommaa, enkä nyt kovin isoon ja pehmeään lumeen muutenkaa suosittele. Onnistuu isonkin tukin siirto, ilman kärryä, tyvi vinssillä pankalle ja liinalla kiinni, eikun menoksi. Pikkupuussa kärry pistämätön vehe. Halvat käyttökustannukset.

    Tämän voittaa toki kunnon mönkkäri, siihenhän saa nosturinkin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski

    Tuo rautahepo voisi olla petopeli hirven ruhojen noudossa metsästä.

    Planter
    Jätkä

    Jos leikkimään aletaan, niin kunnon nelivetoMönkijä, jossa on jukot ja HYVIN TÄRKEÄ taittuva taka-akseli. Kun takapyörätkin on erillisjousitettu, niin kaiki pyörät ovat tukevasti maassa. Siihen kun asentaa telat, niin se hakkaa kelkan mennen tullen.

    Pehmeässä lumessa ketjujen kanssa menee mikä vaan, mutta entäs seuraavana päivänä, kun lumi ei ole enää pehmeää.

    Minulla on Polariksessa kaksitoimiset hydrayliikan ulosotot edessä ja takana. Siihen voi liittää vaikka vetävän peräkärryn tai hydraylisen nosturin.

    Kuitenkin, jos alan ihan oikeasti ajamaan omia puita, polkaisen David Brownin käyntiin. Se kulkee vastusta tuntematta vielä puolimetrisessä hangessa ja perässään vaikka mönkijän metsätelikärry, lovipankko, keulassa sähköinen vinssi jne. Hakkaa kelkan ja mönkijän tositoimessa koska vaan, paitsi kelkan nopeutta sillä ei ole.

    En tosin keksi syytä, miksi lyhyellä matkalla metsässä pitäisi vauhdin olla kova – jopa yli 150 km /h.

    Berza

    Kokemusta sekä mönkijällä ja kelkalla hankintapuun ajosta.

    Mönkijän vaihdoin traktoriin ja metsäkärryyn, kelkalla ajelen edelleen.

    Ihan yksinkertainen vastaus kysymykseen, sulalla kelillä mönkijä parempi, sitä myös matalalla lumella, mutta lumimäärän kasvaessa tietysti kelkka on parempi.

    Tosin telamönkijää en kokeillut, hintoihinsahan se myös tulee.

    Jos haluaa halvan työkekan Lynx 650  on yliveto, vähän hintaa niin 6900 malli.

    Nimimerkillä kelkkailua 40 vuotta

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 169)