Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 105)
  • Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

    Merkitty: 

    Hei

    Olen harkinnut mönkijää metsätöihin lähinnä tavaroiden kuljetukseen mutta myös tuulenkaatojen ajoon yms pienimuotoiseen työhön. Lisäksi mönkijää käytettäisiin lumitöihin ja ehkä hieman huviajoon maastossa. Luulin jo löytäneeni normi Can Am Outlanderistä tai Polaris Sportsmanista soivan pelin, kunnes muutama lehtijuttu herätti mielenkiinnon 6×6 malleihin.

     

    Osaisiko joku kokemuksesta kertoa 4 ja 6 pyöräisyyden eroista. Onko esim maastokelpoisuudessa 6×6 aivan ylivoimainen ja tuoko se ongelmia jossain?

     

  • Puuki

    On varmaan vähän vakaampi ajettava pidemmällä akselivälillä tuo 6-pyöränen.  Enemmän kuormatilaa mutta ehkä kankeampi käsitellä jossakin maastossa. Golfautoksi (ne toimii yl. sähköllä) siitä ei ole mutta kenttien huoltoautoina niitä on käytössä.

    Näkyi olevan myynnissä vanha neliveto Proto, jolla aikoinaan vedettiin tykkejäkin. Siinä olisi maastokelpoinen vehje vaihteleviin metsäajoihin , ei jää kantoihin kiinni , ja lavalle sopii hyvin muutakin kuin sahat ja kanisterit.

    Jätkä

    Mitähän tuo Tollo yrittää sopertaa? Kuusipyöräinen kiipeää kannon yli kevyesti. Kunnon mönkijä on sen verran painava, että jää kyllä Tollolta nostamatta niin, että molemmat pyörät ovat ilmassa. Sairaita juttuja – Kertakaikkiaan.

    kuusessa ollaan

    Tutulla metsäpalveluyrittäjällä on telallinen mönkkäri, uskomattoman maastokelpoinen ja kulkee lumessakin.

    Jätkä

    Teloilla mönkkäri menee lähes mistä vain. Uida se ei osaa, mutta se selviytyy jopa tuoreesta metsäojasta ilman apuvälineitä. On kuitenkin niin arvokas vehje, että pitäisin sen raskaimpana hommana hirven hakemista metsästä. Muu käyttö lähinnä kevyttä ajelua.

    Tolopainen

    Jätkä ei ole tuoreita metsäojia nähnytkään. Jos oja on parimetriä leveä ja yli puolitoista syvä. Ei sieltä paljon telamönkijää näy kun sinne ajaa. Onpahan tuo polaris tullut punnerrettua päältä pois, kun kaatui ojan ylityksessa päälle, jotta tiedän että nousee. Perä on kevyt nostaa painaa hiukan yli 100kg.

    Puuki

    Isompi mönkijä painaa kyllä sen verran että ei sitä saa nostettua kannolta pois kuin korkeintaan nostamalla ”nurkasta” ja vetämällä sivuttain, sekin voi joskus riittää.    Vanha Lynxin kelkkakin oli puunajossa näppärämpi kuin sitä isompi ja painavampi Polaris, jota ei jaksanu siirtää kuin vaivoin , jos jäi kiinni  johonkin. Hyvin jaksoi puukuormia vetää mutta uralta ei kärsinyt oikein lipsua.     Velipojalla on iso Polariksen mönkijä telavarustuksella. Mutta ei puunajossa ole sitä edes kokeiltu.  Kätevämpi se olisi siinäkin hommassa kuin moottorikelkka mutta puut saa metsästä paremmin muillakin välineillä.

    Tolopainen

    Kuinkahan painaviksi herrat mönkijää kuvittelee, nehän on heikosti tehtyjä reiteille tarkoitettuja hupi laitteita.

    Puuki

    850 Polaris painaa n. 450 -500 kg.  800 ;nen n. 430 kg.   Nostaahan niitä ehkä jotenkin, jos ei satu olemaan pehmyt maasto tai muuten hankala paikka.

    Tolopainen

    Onhan niitä noinkin painavia mönkijöitä, meikäläisen nykyinen painaa 256kg.

    Jätkä

    Kyllä kunnon nelivetoinen työmönkijä painaa niin paljon, että ei löydy tänne kirjoittelijoista montaa, jotka nostavat esim kovalla maalla takapyörät ilmaan. Puhumattakaan etupuöristä. Laite on lisäksi rakennettu niin, että siitä saa kiinni vain yläosataan, joten nosteleepa siitä sitten.

    Juulun – Tollon lailla alkuaikoina, että esim mottorikelkka on helppo nakki. Naan kun se sopivalla lumella kuopsee itsensä niin, että roikkuu astinlautojen varassa ja sitä alkaa nostamaan, niin tuntuu, että kun on metrin nostanut, niin vasta sitten alkaa telakin nousemaan.

    Toki se nostaminen onkin väärä tekniikka, paitsi ojasta se pitää nostaa.

    Vuonna -70 testasimme ja koeajoimme kelkalla Veksin kanssa useamman sata kuutiota tukkeja väljennyshakkuulta kelkalla. Olihan se melkoista touhua, kun tukkikuormia vedätettiin Evon maastoissa, eikä kelkka halunnut kääntyä yhtään, kun kaasu pohjassa piti revittää. Bensaa kului kyllä miehekkäästi.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 105)