Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 105)
  • Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

    Merkitty: 

    Hei

    Olen harkinnut mönkijää metsätöihin lähinnä tavaroiden kuljetukseen mutta myös tuulenkaatojen ajoon yms pienimuotoiseen työhön. Lisäksi mönkijää käytettäisiin lumitöihin ja ehkä hieman huviajoon maastossa. Luulin jo löytäneeni normi Can Am Outlanderistä tai Polaris Sportsmanista soivan pelin, kunnes muutama lehtijuttu herätti mielenkiinnon 6×6 malleihin.

     

    Osaisiko joku kokemuksesta kertoa 4 ja 6 pyöräisyyden eroista. Onko esim maastokelpoisuudessa 6×6 aivan ylivoimainen ja tuoko se ongelmia jossain?

     

  • husku550xp

    Molemmat omistaneena voin kokemuksella sanoa että 6 rattainen ehdottomasti.

    perehn

    ’husku550xp, kun on noin hyvä tilanne että molemmat ollut, niin voisitko vielä kertoa tilanteita joissa ero näkyy ja tuntuu? Onko mitään (paitsi hinta) joissa neliveto parempi sinusta, esim se ketteryys?

    Kiitos kovasti myös muille vastanneille.

    husku550xp

    6×6 on paljon vakaampi ajaa ojien ja kantojen yli. Kärryä jaksaa paremmin vetää eli jos enempi tulee työkäyttöön niin tuo 6×6. Ei se nyt niin kömpelö ole kääntymään mitä moni antaa ymmärtää ja tuo maastossa eteneminen antaa sen kyllä anteeksi. Merkistä sen verran että älä laitta kiinalaista.

    Ola_Pallonivel

    Ojien ylityksestä sen verran, että jos omilla mailla ajelee, ni hyvin pian olet sillat tehnyt ojien päälle. Tuulenkaatoja ojien yli ja niitä pitkin on nätti ajaa. Eikä maksa mitään, jos ei omaa ajankulua huomio ja sahan tankillista bensaa.

    Tolopainen

    Mönkijän tilapäiseksi sillaksi käy alumiinitikkaat, jotka kulkee kärrynlaitoina, ei tarvi siltoja rakentaa, jos on kiire viedä hirvenraato pois.

    Per Ä Reikäs

     

    Mönkijä on paremminkin varakkaamman työläisväestön harraste golf ja metsästys ajoneuvo pohjois amerikasta

    Suosittelisin JD 4×6

     

     

    husku550xp

    Eipä ne mönkijät olekkaan itsellä ollut kuin taimien kuljetukseen ja sähkölinjoilla pitkiä siirtoja varten.

    avebella

    Kyllä vaan se 6 pyöränen on peli, kokemuksia molemmista malleista ja ei voi samana päivänä verrata maastossa etenemis kykyjä. Oikeastaan on vain kuskin kokemuksesta kiinni. Isojen ojienkin ylitys onnistuu laittamalla kaksi rankaa ojan yli siitä yli pohjat on paremmissa malleissa suojattu, talvella viimeiseen pyöräpariin ketjut mennään kyllä aika hyvin silläkin lailla.  Vinssi on tehokas, ei kannata peläistyä vaikka vähä alkaisi pyörät kuraantua. Hintaa vain on aikalailla taitaa olla 20 000e paikkeilla paremmat mallit.

    Jätkä

    Meilläkin oli tuo JD:n 4X6 – malli kokeilussa. Mielestäni oli kankea ja juuttui helposti hankeen, kun lavalla ei ollut kuormaa. Pitää olla 6×6, niin pääsisi vähän paremmin.

    Tolopainen

    Nelipyöränen mönkijä menee paljon pahemmista paikoista kuin kuusipyöränen, koska mönkijällä ei tietenkään kantojen yli pääse, mutta nelipyörästä on helppo nostella ylös jos jää johonkin kiinni. Ottaa takatelineestä kiinni ja siirtää metrin sivuun ja taas mentiin. En ottais kuuspyörästä edes ilmaiseksi, liian kankea ja painava.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 105)