Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Esillä 5 vastausta, 101 - 105 (kaikkiaan 105)
  • Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

    Merkitty: 

    Hei

    Olen harkinnut mönkijää metsätöihin lähinnä tavaroiden kuljetukseen mutta myös tuulenkaatojen ajoon yms pienimuotoiseen työhön. Lisäksi mönkijää käytettäisiin lumitöihin ja ehkä hieman huviajoon maastossa. Luulin jo löytäneeni normi Can Am Outlanderistä tai Polaris Sportsmanista soivan pelin, kunnes muutama lehtijuttu herätti mielenkiinnon 6×6 malleihin.

     

    Osaisiko joku kokemuksesta kertoa 4 ja 6 pyöräisyyden eroista. Onko esim maastokelpoisuudessa 6×6 aivan ylivoimainen ja tuoko se ongelmia jossain?

     

  • arto

    Vielä on pärjännyt  4 pyörällä kulkevalla mönkijällä. Uutena tuli jammu ostettua liikkeessä vaihtuu heti renkaat kunnon mutakumeihin. Pari tuumaa isommaksi samalla . Ei ole koskaan kulku loppunut pidon takia. On vedetty tuulenkaatoja koko runkona. Retkeilty rälläilty huvikseen Tie käytössä kesäkumit omilla vanteilla. Talvisin paljon lumitöitä tulee tehtyä heittävällä lumiauralla .

    Ola_Pallonivel

    Artolla on poikkeuksellinen mönkijä. Yleensä kulku loppuu, kun pito loppuu. Yleensä pito loppuu ennen kuin moottorista teho.

    Kalle Kehveli

    4-pyöräinen ilman muuta. 6-pyöräiselle pitää olla lentokenttä,  että sen saa kääntymään. Ketteryys on metsässä ”poikaa” puita ja myös hirviä kuskatessa. Käyttökustannukset 6-pyöräisessä huomattavasti kalliimmat. Mönkijä kepittää traktorin lähes kaikessa maastokelpoisuuden suhteen. Joskus olen hankintapuita joutunut juontamaan mönkijällä pehmeyden takia. Kolme mönkijäkuormaa menee yhteen tukkihärryyn.

    arto

    OLA :lle   Kokeileppa joskus  itp mudlite XL  27  tuumasta leveyttä 12 tuumaa  joka nurkkaan paineet 0.3 baria  liima renkaan ja vanteen väliin 29 millinen hakula kumissa ei lopu pito . Vielä etuakseli lukkoon menee uskomattomista paikoista ja vetää hyvin.

    Jätkä

    Jos mönkijästä haluaa tehdä maastokelpoisen, niin siinä pitää olla runko-ohjaus, eli keskinivel. Kun vielä ohjaus on hydraylinen, sujuu ilman teloja paksussakin lumessaa eteneminen käärmeliikkeellä. Ojan ylitys myös kävelemällä, eli pyörä kerrallaan. Kuusipyöräiselle löytyy perusteet vain silloin, kun siinä on kunnon lava takatelin päällä ja sillä kannetaan kunnon kuormia.

    On ollut myös Moottorikelkkoja (Lumikiitäjiä) – joissa ei ole suksia lainkaan, on vain runkonivel ja etutelat sekä takatelat. Työkelkkana lyömätön, mutta kallis hankkia ja käyttää.

Esillä 5 vastausta, 101 - 105 (kaikkiaan 105)