Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 5,381 - 5,390 (kaikkiaan 9,297)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• Puuki

Omia tutkimuksia voi jokainen tehdä eikä niitä voi yleistää.  Omien ”tutkimuksien ” perusteella kuivat kannot (kesä uudistamisen ja istutuksen välissä) vähentää kärsäkkäiden tuhot minimiin.  Sitä on tutkittu muuallakin.

Nostokoukku

En ole väittänyt tutkimuksia tehneeni. Olen kyllä paljon lukenut tutkimuksia ja alan kirjallisuutta. Pyydän anteeksi, jos olen tuonut julki asioita jotka eivät sovi yleiseen uskomukseen ja joidenkin omiin havaintoihin.

leku

Itse en ole ikinä ymmärtänyt uudistamisen myöhästyttämistä, ei sitä kastikalle kannata antaa yhtään etua…Tähän päivään mennessä ei ole omissa/takuutyö uudistamississa ollut ongelmia hyönteisistä kun muistaa vanhat periaatteet mättään laadussa. ( ennen bräckeä ja firmojen ympäristö ohjeistuksia).

periaatteena ollut mahdollismman nopea uudistaminen, noin kuukausi hakkuusta, parhaimmillaan samana päivänä. vielä ei ole tarvinnut käydä edes täydentämässä yhtäkään hyönteisten syömää taimikkoa.

aikoinaan tutkittu tukkimiehentäin tuhoja/ mättään laatua, 65/20cm jälkeen tuhot käytännössä 0%. Aikoinaan kärkkäinen on asiasta myös paasannut, uudistamisessa ei kannata kompastua lillukanvarsiin….

A.Jalkanen

Eikös havutaimissa ole torjunta-ainekin? Taimiin on kehitetty myös mekaaninen suoja joka on kai jonkinlainen liiman ja hiekan tms. sekoitus.

Jos muokkauksen yhteydessä nostaisi kannot matkien luontaisia myrskyn tuhoja, mutta juuret katkaisten, niin ne kuivuisivat nopeasti. Jos alueella on juurikääpää, kannot kannattaa kuitenkin viedä muualle kuivumaan ja käyttää energiaksi.

Tukkimiehentäin populaatio alueella riippuu siitä kuinka paljon siellä on tehty uudistushakkuita aikaisemmin.

leku

tukkimiehen populaatiolla ei merkitystä kun muokkaus kunnossa, monta kertaa isäntien kanssa tehty tarkastuksia ja ihmetelty kuinka paljon muokkauksella on eroja tuhoihin. parhaimmillaan rajan takana 75% syönti, kun seuraavalla mätäsrivillä mitätön syönti, ei aiheuta toimenpiteitä….

itse mieluusti maksan 50 euroa enemmän muokkaajalle ja en mieti taimien selviämistä sekä nukun yöni rauhassa, seuraavana aamuna keskitytään toisiin hommiin..

suorittava porras

Vahvasti ”lekun” linjoilla! Viivyttelyn seurauksista on jo aivan riittävästi ikäviä esimerkkejä niin uudistamisen , kun taimikonhoidonkin kohdalla. Heinä ja risukko on koitunut monen taimikon tuhoksi. Ötökät aniharvoin.

Puuki

”Täysmuokkaus”- mätästys kuokkakauhalla estää kyllä mahdolliset tukkimiehentäituhot mutta hidastaa kuusen taimien kasvua muutamalla vuodella verrattuna norm. matalaan laikkumätästykseen.

Gla

Heinäys minullakin on ongelma, joten äkkiä vaan uudet taimet heinikon yläpuolelle.

A.Jalkanen

Ratkaisuja metsäpulmiin. Metsäkatoa sähkölinjoilla.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009376678.html

Nostokoukku

Taimet käsitellään taimitarhalla tukkimiehentäitä vastaan, ongelma on siis olemassa. En tiedä mikä sen myrk…, anteeksi torjunta-aineen, ”puoliintumisaika” on, mutta ei ilmeisesti vuotta pitempi. Tuoreelle hakkuualalle täi parveilee munimaan, ja syö samalla taimia. Munat kehittyvät toukiksi kantojen juuressa syöden nilaa. Kahden vuoden kuluttua toukat koteloituvat ja niistä kuoriutuu uusi sukupolvi. Pahimmat tuhot syntyvät kaksi vuotta hakkuista. Muokkauksella on vaikutusta tuhoihin, kuten Lekun havainnossa, jopa 75% taimista vikaa, jos muokkaus ei oikea. Olen kerran yrittänyt selvittää useamman kymmenen hehtaarin kaksivuotiaan istutusmännikön tuhoa. Hyvin suuressa osaa taimien latvakasvaimissa oli syöntijälkiä ja kasvaimia nukahtanut. Syöntijälkiä oli laikuttaisesti, oli koealoja joissa lähes jokaisessa taimessa oli vikaa. Monenlaisia arvioita itse kukin esitti, aina teeristä lähtien. Vähän kun löi kontalleen ja tutki tarkemmin niin alkoi syöjiäkin löytyä, tukkimiehentäitä. Muokkaus oli laikkumätästys. Eivät taimet siihen kuolleet, mutta kasvutappiota tuli ja saattoipa noista syherölatvan kasvattajista tulla myöhemmin laatutappiota vaikka kaksihaaraisina.

Esillä 10 vastausta, 5,381 - 5,390 (kaikkiaan 9,297)