Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 5,351 - 5,360 (kaikkiaan 9,298)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• Nimetön

Tuo viherpiipertäjiksi leimaaminen on helppo tie. Heidän kanssaan on miellyttävä keskustella. Kuka jaksaa jaaritella vaseliinin hajuisen innostuneen telaketjunuorukaisen kanssa. Ei kukaan.

mehtäukko

”Olen mies , jolla on laajempaa näkemystä”, kirjoittaa Jonas. Lemahtaako tuossa jotain?

”Kuka jaksaa jaaritella vaseliinin hajuisen…” Vaikuttaa nyt siltä, että tyypillä on mielihalut pyöriä kenokaulaisten viherpiiperoitten pierun hajussa. Ne nuorukaiset, jotka vielä lähtevät ja tekevät oikeaa työtä itsensä ja yhteiskunnan vero-eurojen eteen, ovat halveksuttavaa hielle ja vaseliinille haisevaa porukkaa!!  Olen ollut alusta saakka sitä joukkiota, eikä jotkut ääneen ajattelevat siivellä eläjät muuta joita kuita lainalaisuuksia miksikään.

Gla

Olen koittanut kysellä ns. viherpiipertäjiltä näkemyksiä siihen, miten materiaalivirrat pitää hoitaa, jos kotimaisen uusiutuvan raaka-aineen käyttöä pitää vähentää. En valitettavasti ole päässyt kokemaan Jonaksen mainitsemaa miellyttävää keskustelua, kun tässä vaiheessa suut ovat järjestään sulkeutuneet.

Toki luontoasioista keskustelu asiantuntijan kanssa on miellyttävää, kun pysytään luontoasioissa, eikä sotketa mukaan politiikkaa. Siksi Ylen luontoradiotakin kuuntelen. Ellen suoraa lähetystä, niin podcastina Arenasta.

Nimetön

Olen ”viherpiipertäjä”, metsänomistaja, metsästäjä, kalastaja,poromies, rajavartioston sissi, hetero, aviomies, lasteni isä. Mistä v..usta  kaikenmaailman prs…pentit minua voisi syyllistää. Jos minun housuissani olisitta ollheet, teitä ei olis. ?

Puuki

Missä se ”laajempi näkemys”näkyy ?  Sivistyneessä keskustelussa ei ainakaan.

Kurki

Kerttu: ”””Lahopuun määrä kertoo yleensä eniten kokonaistilanteesta.”””

Niihän se kertoo. Luontojäjestöjen tavoiste talousmetsiin on lahopuuta 30m3/ha. Liekö Kertunkin tavoite. Ihmeellinen on tämä tavoite, kun tavoite on jo täynnä, lahokantojakin on jo nyt olemassa sama määrä Suomen metsissä. Tällaisia tuperiä vaatimuksia voidaan pitää yllä vain, kun jätetään hakkuissa tuleva lahopuu jo virallisestikin pois lahopuumääristä. Luke ei laske hakkuutähteita eikä kantoja lahopuuksi. Viimekin vuonna kymmeniä miljoonia kuutioita hakkuukariketta jäi metsiin lahoamaan.

A.Jalkanen

Kuten eilen todettiin, metsäteollisuutemme tuotanto on enää noin puoliksi suomalaista alkuperää, joten suunnilleen sama koskee materiaalivirtoja. Jos haluaa laajentaa, niin mahdollisuuksien rajoissa. Ne rajat vaan pitäisi määritellä, siinä on se pulma.

Puuki

Onko eroa ötökän näkökulmasta onko lahopuuta pystysuunnassa kannossa vai pötköllään metsässä ? Luulisi olevan sejasama.  Kantojen lisäksi metsään jää yleensä tyveyksiä. Ne on maata vasten lahoamassa.

reservuaari-indeksi

Jonas. Se on ihan sama mitä p-kuoppa:poru-kalle yrität selittää. Tuon jengin toiveiden täyttymys on aukkohakkuu, jos sen vielä saisi muutettua turvesuoksi. Se on katsos monimuotoisuuden huipentuma. Välimuotoja ei ole, kaikki muu on viherhörhöilyä. Jos täällä kerrot myönteiseen sävyyn purojen suojakaistoista niin sylki lentää screeneille ympäri Suomen niemen kun alkaa mossotus että ”purojen varressa on ne paksuimmat puut kaadettavaksi”.

Näiden johtajalle menee läpi nuo ”lahopuuasiat on jo kunnossa” -huoneentaulut.

Näin on ollut ja näin tulee oleman tällä keskustelupalstalla. Reaalitodellisuuden puolella tilanne paranee hiljalleen. Koulutetumpi ja avarakatseisempi sukupolvi perii metsiä ja tavoitteet on muualla kuin 1960-1970 lukujen kontekstissa.

Suukot kaikille!

♥ Kerttu

Nimetön

Olen aseeton, myönnän. En ikinä pärjää verbaalikoillenne. Kerttu ja Jalkanen. Kaikkea Hyvää!  Mana dearvainn, mene terveenä!

Esillä 10 vastausta, 5,351 - 5,360 (kaikkiaan 9,298)