Keskustelut Tekniikka Mitenkäs sen metsänomistajan uuden – paremman auton…

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 95)
  • Mitenkäs sen metsänomistajan uuden – paremman auton…

    -Kanssa käy, kun Veho lopettaa PSA:n autojen maahantuonnin ihan tuosta vaan. Keskittyvät Mersukauppaan ja aikovat vallata ruotsin Mersumarkkinat. Taitaa Pösön huolto – ja muu jälkihoito jäädä muiden harteille?

  • jees h-valta

    Onhan noita jokusilla kestoriesojakin toki, yhdellä tutulla auton häiriövalo palaa kun erehtyi kerran tankkaamaan väärää polttoainetta. Sen jälkeen on myös joka vuosi katsastukselle ajanut koodin nollauksen kautta.

    Tolopainen

    Jätkä vain jankkaa ja jankkaa, tarkistin tuon auton tiedot, se on poistettu liikennekäytöstä 16.05.2017 ja siitä seurauksena erittäin vakava käytön rajoitus, jos käyttää saa ankarat sakot ja korvausmaksut.

    Jätkä

    Hieman tuoreemmissa autoissa sisällytetään katsastusmaksuun aina koodien luku. Sen takia kannattaa koodit lukea ja nollata ennen katsastuskonttorille ajoa, samalla voi ottaa myös pakokaasutestin, jolloin ei tarvitse sitäkään murehtia.

    Kun osti muutama vuosi sitten Audi A6:n dieselversion ja vein sen kylmiltään katsastukseen, epäili inssi jo omia vehkeitään ja kävi välillä imuroimassa lootaa puhtaaksi. No pikkuhiljaa nokihiukkaset väheni ja meni kuin menikin läpi. Seuraavana vuonna kävin varmuuden vuoksi huollossa ja ”Jari” käski ajaa oikealla tavalla kympin lenkin. Tulin lenkiltä ja – Huippuarvot. Sen jälkeen olen dieselit ajanut varmuuden vuoksi ”oikealla tavalla” sisään ennen kuin menen mittaukseen.

    Ei ole tarvinnut bensaa tai Masinolia pistää dieselin joukkoon.

    A.Jalkanen

    No kerrotko meille tietämättömille, mikä se ’oikea tapa’ on?

    mehtäukko

    Nytpä kerkeää väliin ”arvata”: LÄMPIMÄKSI ja talvella muutenkin notkeaksi ajettu moottori /auto kiihdytetään oikein kunnolla vastamäkeen muutaman kerran toistaen.

    Alussa utua tulee putken täydeltä, mutta asettuu!

    Puuki

    Kaikki pintakaasulla ajetut moottorit pitää ”ryntäyttää” muutaman kerran ennen katsastusmittausta. Se koskee myös bensiinimoottorisia eikä ole mikään salaisuus.

    mehtäukko

    Niin. Vapaasti ryntäyttelemällä on omat puolensa. Katastelu-ukot ovat vähänkin vikanaisen koslan ryntäytelleet paskaksi.

    Jätkä

    No Anneli. Paras tapa on ehdottomasti se, että ajetaan lämpimällä moottorilla lähes täysillä kierroksilla, mutta kaasupoljin niin ylhäällä kuin mahdollista. (=Pintakaasulla)

    Sillä Audillakin, kun siinä oli automaattilaatikko, mutta siinä oli mahdollisuus valita suurin pykälä, jolla se voi kulkea, valitsin kakkosen ja ajoin sillä 80 – 90 km / h. Parikymmentä kilometriä jos ajaa, niin on ihme, jos pakoputkesta nokihiukkasia irtoaa.

    Käsky oli, että ei missään tapauksessa kaasu pohjassa ylämäkeen, vaan keveällä jalalla maksimikierrokset. Normaalille dieselmoottorille ei voi antaa ylikierroksia, vaikka kuinka polkisi. Mutta jos syöttö on isolla, niin oikeastaan on turha kierrättää kaasu pohjassa.

    Jotkut säätävät syöttöä laihalle, ja sitä ei katsastaja huomaa, mutta tehoja se pudottaa.

    Uskon, että Annelikin ajelee nauttien dieselin hyvästä väännöstä ja vaihtaa yleensä isommalle jo jopa tuhannessa kierroksessa, (vaikka varvikellossa saa viisarin nousemaan 5000 rp / min). Se on väärä ajotapa, jolla tosin hieman pienentää kulutusta. Varvikelloon voi olla merkattu parhaan väännön alue ja sillä pitäisi pysyä, joskus yläpuolellakin, mutta kevyellä jalalla.

    Tolopainen

    Nämä noenpoistoajot eivät koske nykyaikaisia katalysaattorilla varustettuja dieseleitä. Ne menevät aina päästötestistä läpi, kun vie katsastukseen normi ajosta, ei ole vielä koskaan ollut mitään ongelmia. Noista volkkareista ei ole kokemusta, ne näyttävät muutenkin savuttavan pahasti kiihdytyksissä ja onhan niissä nuo huijausohjelmatkin pitänyt viritellä päästöjen takia ja jos koneet kuluttavat öljyä, kyllä niissä päästöjen kans  ongelmia varmaan tulee.

    Ei kiirettä.

    Litran on hörpänny öljyä a 4.nen bensa kone kympin matkalla.Uudesta alkaen.Ei ole”kovasti”käsketty.

    Edeltäjälle Audi 80 annoin ”kunnolla”kenkää. Ja kone pehmes 320000 km jälkeen.

    Kehä 3.selta kun lähtee lahdenväyläle ja on 7 tunnin päästä posiollla kolome kertaa pysähtyneenä.Tietää saaneensa,auto meinaan.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 95)