Keskustelut Puukauppa Miten tukin katkonta rehelliseksi

  • Tämä aihe sisältää 287 vastausta, 35 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten eki toimesta.
Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 287)
  • Miten tukin katkonta rehelliseksi

    Merkitty: 

    A-studio käsitteli 1206 ohjelmassa järjestelmällistä tukin väärinkatkontaa. Stora Enson metsäjohtaja Janne Partanen syötti katsojille ja asiaosaamisensa kanssa horjahtelevalle toimittaja Sirkkaselle pajunköyttä kirkkain silmin.

    Käytännössä Suomessa tukkeja katkotaan lähes järjestään väärin. Katkaisukohta on useimmiten metrikaupalla väärässä paikassa. Lisäksi pienempiä tukkirunkoja hakataan hyvin usein kokonaan paperipuuksi. Näin halvan paperipuun määrä lisääntyy ja kalliimman tukin osuus pienenee.
    Tukin katkonnassa katkaisukohta pitäisi olla 30 cm välein 37 (tai 43) – 61 dm pituisissa pölleissä, joihin tukkiosuus saadaan tarkkaan katkottua, jos halutaan.
    Motoissa käytetään asetusarvoja, jotka ottavat tyvestä ja keskirungosta sahan tilaamat halutuimmat pitkät tukit (usein 52 dm) katkonnan optimoinnista välittämättä. Näin latvatukkiin ei usein enää riitä pituus, vaan koko latvaosa menee kuiduksi.
    Jos moton tietokone ja kuskin toiminta tähtäisi oikeasti katkonnan optimointiin, eli tukkiosuuden maksimointiin, tukin pituuksia säädettäisiin 2-3 viimeisen pölkyn kohdalla, jolloin päästäisiin useimmiten jo hyvin lähelle kuusen 16 cm ja männyn 15 cm minimipaksuuksia. Käytännössä näin ei toimita. Monella yhtiöllä minimipituus on 43 dm, millä katkonnan tarkkuus heikkenee paljon verrattuna 37 dm:n minimiin, kuten pitäisi olla.
    Kun katkonnassa fuskataan, sekä paperipuun ostaja, että saha (jolle tukit menevät), sekä myös korjuu-urakoitsija hyötyvät järeämmistä pölkyistä. Ajaminen tehostuu, tukeista tulee pidempiä, järeämpiä samoin kuitupölkkyjen keskikoko kasvaa. Ainoastaan puun myyjä häviää.
    Ostajilla on yleistynyt myös epärehellisyyttä ylläpitävä käytäntö olla antamatta myyjälle tukkilistoja, joista katkontatilastoja voi selvittää. Kömpelönä selityksenä vedotaan yrityssalaisuuteen, mutta eihän puun myyjä tiedä (eikä tarvitsekaan) mille sahalle tukit menevät. Toisekseen puun myyjää ei voisi vähemmän kiinnostaa jonkun sahan sahaus- ja tuoteohjelma. Myyjä voisi katsoa katkontaa hakkuun jälkeen ennen puiden ajoa, mutta se ylityöläyden takia toimimaton ratkaisu.
    Varovaisesti arvioiden tukkivaltaisessa leimikossa katkonnan virhe on useimmiten usean prosentin luokkaa. Kun tukkipuun osuus kantarahatulosta (3 mrd.) on luokkaa 1.8 mrd., arviolta viiden prosentin katkontavirhe merkitsee jo 90 miljoonan vastikkeetonta tulonsiirtoa myyjiltä teollisuudelle.
    Miten ihmeessä laillisuuteen pyrkivässä Suomessa MTK, MHY:t ja yhteismetsät antavat kaupoissaan tämän virheen jatkua?
    Ratkaisuna on moton kaatopään mittaus. Se kulkee ja mittaa aina koko rungon läpi. Näin tietokoneeseen tallentuu rungon tukkipuuosuus ja paperipuuosuus ja näiden mukaisesti myös tilitetään, katkonnasta riippumatta.
    Toinen vaihtoehto on jo yleistyvä runkohinnoittelu, jossa keskihinta sovitaan koko massalle. Sen heikkoutena on suuri virhearviomahdollisuus tukin määrässä, koska menetelmä perustuu karkeaan arvioon. Myyjän on vaikea verrata runkohinnoiteltuja ja tavaralajihinnoiteltuja tarjouksia.
    Kannustan kaikkia metsän myyjiä ostamaan mittasakset, menemään hakkuutyömaalle ennen puiden pinoon ajoa ja mittailemaan katkonnan oikeellisuutta pölkkyjen paksuuksista. Jos virheitä löytyy, pitää kutsua heti MHY:n edustaja todistajaksi ja ajo pitää estää, ennen tarkkaa virallista mittausta. Tästä menettelystä puhuminen ja sopiminen jo ennen hakkuuta, toimii vilppiä ennaltaehkäisevästi. MHY:n edustajien ja metsänomistajien pitää tiukasti olla hyväksymättä väärin katkontaa ja vaatia pienistäkin virheistä ostajaa tilille.
    Ei voida hyväksyä, että metsäasioita huonosti tuntevat, iäkkäät tai etäällä asuvat puun myyjät, joutuvat muita vielä herkemmin ostajan vilpin kohteeksi.

  • mehtäukko

    Niin tukkipuuston on oltava riittävän laadukasta ja riittävän järeää. Jos ei ole, onko se ostajan vika vai myyjän ansiota?

    Nostokoukku

    Olen katkonut tukkeja moottorisahalla 20 vuotta, aikana jolloin ei ollut vielä motoja. Myyjän edustaja kävi parin viikon välein tukkisaksien kanssa tekemässä kontrollimittauksia, että tukki oli otettu tarkasti talteen ja että tukit täyttivät laatuvaatimukset mittojen, suoruuden ja muiden laatuvaatimusten mukaan. Tuo työ oli tukinjaon ja laatuvaatimusten korkeakoulu. Myöhemmin olin toimihenkilönä yli 20 vuotta korjuussa ja suunnittelussa. Jouduin opettelemaan moton mittalaitteen kontrollimittaukset. Kaksi sulan maan aikaa, vapusta marraskuulle, olin maastomittauksia tekevän tutkimusporukan vetäjänä. Tutkimuksella selvitettiin paljonko motohakkuussa jää ainespuuta metsään. Kantoihin, latvoihin, hylkyleikkoihin ja muihin raakkipölkkyihin sekä tukkiosuuden siirtymää kuituihin. Tuossa työssä millikin oli iso asia. Suunnittelijana jouduin arvioimaan leimikkoon ottamieni kuvioiden tavaralajiosuudet. Pitivät yleensä aika hyvin paikkansa, vaikka itse sanonkin. Olen seurannut moton hytissä tutun kuskin seurana hakkuuta ja hänen ratkaisujaan muutaman tunnin. En väitä, että hakkuissa tehtäisiin tarkoituksella vilppiä, en missään nimessä. Mutta kun tuota perspektiiviä on jonkun verran kertynyt aiheesta, joudun olemaan V-J Jalkasenkin kanssa ainakin jonkun verran samaa mieltä. Jonka leipää syöt sen ohjeilla katkot ja lauluja laulat.

    Metsuri motokuski

    Tuo viimeinen lause inakin pitää täysin paikkansa.  Sen mukaan on tärkeä tietää mitä myy ja kenelle.

    mehtäukko

    Myyjän vinkkeli on tuo, ja vaikka hän päivystäisi tunnista toiseen, ei ne vaikuta kriteereihin.

    Mutta kun on syntyneen puukaupan toteuttamiseksi tehtävä se halutun/vaaditun mukainen työ, jossa rungot muutetaan ptl:ksi. Siihen sopimukseen perustuen konemies tekee ratkaisut ja kyllä sen on siihen todellakin orientoiduttava. Eikä auta tehdä raskauttavaa mokaa kumpaankaan suuntaan.

    Siten VJJalkasen sovellus tähän on enempi kuin ontuva.

    suorittava porras

    Ei ole muuta mahdollisuutta ,kun tehdä ohjeiden mukaan . Tilanne ei poikkea motokuskinkaan kohdalla muista työntekijöistä. Jos et tee tai teet asiat huonosti, työt loppuvat.

    Minäkin olen katkonut puita moottorisahalla vuosia. Siihen aikaan ei tunnettu lainkaan optimointia katkonnassa . Konehakkuisiin tarpeen mukaan kohdennettu katkonta (optimointi) tuli käyttöön jo 1990-luvun alkupuolella parantamaan sahojen kilpailuedellytyksiä maailmanmarkkinoilla. JOT (juuri oikeaan tarpeeseen) oli motto.

    Sitä ihmettelen , miksi edelleen roikutaan katkonnan kohdalla moottorisahakaudella , kun kokorunkohinnoitteluun siirrytyäessä olisi vain voittajia, paitsi ne jotka eivät osaa kasvattaa puitaan. Miksi tehdä varastoon tavaraa,jolle ei ole markkinoita ja ,jotka pahimmillaan aiheuttavat vain lisäkustannuksia. Ei ainakaan sitä kautta kannattavuus parane eikä luonnollisesti synny kykyä maksaa puustakaan enemmän.

    Vielä tuohon Hyvärisen tapaukseen sen verran ,että ”neljäkolmosten” tekemättä jättäminen ei kaikissa olosuhteissa tarkoita ,että tukkiosuutta ei olisi tehty mahdollisimman tarkkaan. Siitä puolentoista tukin puusta (tukkivahvuutta esim. 8 metriä ) onkin tehty pisin kauppakirjan mukaan käytössä oleva mitta 58dm ,kuten kuuluukin eikä niistä puista ole lyhyempiä järkevää tehdäkään. Jos hoikkia runkoja on paljon , ei neljäkolmosia tehdä ennen ,kun tukkiosuus on vähintään 86 dm. Toimitaan siis täysin kauppakirjan ehtojen ja mahdollisuuksien mukaan ,mutta kuitua kertyy metsän rakenteellisista syistä paljon. Sama tilanne on silloinkin ,kun puidenn tyvet ovat mutkaisia. Saattaa käydä niin ,että kolmimetrisen kempuratyven lohkaisun jälkeen ei enää löydykään 4, 3 metriä tukin läpimittavaatimukset täyttävää puuta. Nämä asiat eivä valitettavasti selviä tukkilistoja lukemalla. On nähtävä metsä ja kukin runko ihan livenä.

    Se ,että” oikeutta ”lähdetään hakemaan vasta kuukausien kuluttua siitä ,kun puut on viety pois palstalta vaikuttaa enemmänkin taktiselta vedolta. Kaikki puolustukselle tarpeellinen materiaali on käytännössä pelattu pois pelilaudalta. Katkontalistakin voisi esimerkkini valossa antaa täysin vääristyneen kuvan tilanteesta pienirunkoisessa metsässä . Jos ei ole ainesta kahteen tukkiin ,lyhintä mittaa esiintyy vähän tai ei lainkaan. Ero tukkikertymässä puolestaan selittyy sillä ,että on kuviteltu puolentoista tukin puut vähintään kahden tukin puiksi ,mutta arvio ei ole osunut kohdalleen.

     

     

    Nostokoukku

    V-J Jalkanen osaa kärjistämisen ja keskustelun herättämiseen jalon taidon. Nytkin hän sai muutamassa päivässä jumalattoman rähinän aikaiseksi. Ja kommentoimatta myhäilee taustalla. Sama koivun kasvatuksen kanssa.

    Sopimukseen perustuen niitä katkontoja tietenkin tehdään. Mutta sellainen sopimus on myyjän kannalta huono, jossa hänen arvokkainta myyntiosuutta toinen osapuoli voi omiin tavoitteisiinsa vedoten siirtää huonompaan hintaluokkaan. Edelleen olen sitä mieltä, että jos tukkia ostetaan, maksaa pitäisi ainakin lähes koko rungon tukkiosuudesta. Tästä poikkeavat sopimukset ovat tarina erikseen.

    A.Jalkanen

    Tuo on aivan totta että erityisesti harvennusleimikoissa on hankalasti mittoihin sopivia runkoja. Tämän ja puuston laadun ostomies (tai mhy:n leimaaja) huomioinee jo tarjousta tehdessään tukkiprosentin arviossa, joten näiden ei pitäisi tulla yllätyksenä jos metsävaratieto on kunnollista.

    Täsmennetään vielä: tilanteen korjaussarja ei vaatisi motokuskeilta muutoksia nykyiseen toimintaan. Tai jos jotain, niin toiminta helpottuisi kun kenenkään ei tarvitsisi olla huolissaan katkonnasta. Voisi keskittyä muuhun. Kolminkertainen win.

    suorittava porras

    Sehän tässä hommassa ihmetyttääkin ,että yritetään iskeä ketjun heikoimpaan lenkkiin eli motokuskiin painostamalla hänet tekemään vasoin ohjeita. Ei ole yksi eikä kaksi konekuskia ,jotka ovat vaihtaneet alaa kokiessaan vaatimukset ristiriitaisiksi . On aivan liikaa ”pomoja” , mutta on vain yksi työnjohto-oikeuden omaava ja se on hän ,joka maksaa palkan ja antaa vaadittavat ohjeet ….kirjallisena.

    mehtäukko

    ”…V-J Jalkanen osaa kärjistämisen ja keskustelun herättämiseen jalon taidon. Nytkin hän sai muutamassa päivässä jumalattoman rähinän aikaiseksi. Ja kommentoimatta myhäilee taustalla…” Ja höpö höpö.

    Tämähän on keskustelupalsta?! Se, että joutuu pysymään kommentoimatta taustalla osoittaa kykenemättömyyden keskustella asiaa läpi. Heittäähän voi kuin Joovain kaikenlaista möläystä.

    ”…sellainen sopimus on myyjän kannalta huono, jossa hänen arvokkainta myyntiosuutta toinen osapuoli voi omiin tavoitteisiinsa vedoten..” on kyllä uskomatonta käsitystä. Kun latva ei riitä tai laatu loppuu, kuka pakottaa laittamaan nimiä lappuun, kysyn vaan? Antaa sen puuston lihoa sen 20 vuotta, niin myyjä korjaa tavaransa laatua.

    Visakallo

    Onkohan joillakin metsänomistajilla jäänyt hieman epäselväksi metsäyhtiöiden puunostajien ja puunkorjaajien rooli? He eivät edusta Kelaa, sosiaalitoimistoa, eikä työvoimatoimistoakaan, vaan heidän roolinsa on hankkia riittävä määrä, riittävän laadukasta puuraaka-ainetta, mahdollisimman edulliseen hintaan edustamalleen yhtiölle. Metsänomistajan rooli on hoitaa ja kasvattaa metsiään niin, että sieltä voi tarjota vastaavasti erilaisille ostajille määrällisesti ja laadullisesti heidän tuotantoonsa mahdollisimman hyvin soveltuvia puita. Puun hinta määräytyy viimekädessä kysynnän ja tarjonnan mukaan, sekä myös puiden korjattavuuden ja niiden laadun mukaan. Jos tämä ajatusmalli ei jostain syystä sovi metsänomistajalle, on harkittava metsänomistukselle muita kuin puukaupallisia tavoitteita.

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 287)