- Tämä aihe sisältää 86 vastausta, 16 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 10 kuukautta sitten toimesta.
-
Miten lenkous kannattaa tukissa mitata.
<p>Tosiasia on, että kun motokuski havaitsee puussa lenkoutta, se menee lähes aina saman tien kuiduksi. Useimmiten tässä tapahtuu virhe.</p><p>Ensinnäkin tyvestä tulee ottaa 1 m pois, ennekuin lenkoutta mitataan. Sitten lenkoutta saa olla 1 cm metrillä. Tätä melko huomattavaa lenkoutta ei voi tarkasti silmällä mitata, ellei ole 1 m rimaa, jossa on 1 cm ulos jäävä ruuvi keskellä. Jos rima puun päälle pantuna keikkuu ruuvin varassa, kyseessä on tukki. Jos riman toinen pää on selvästi irti rungosta, kyseessä on sillä kohden tukissa liikaa lenkoutta. </p><p>Tarkastelussa pitää myös muistaa puun tyven normaali leveneminen = kaarnapinnan kaarevuus alaspäin mennessä, joka voi lisätä lenkousvaikutelmaa. </p><p>Hämmästyttävän harva runko on oikeasti liian lenko, kun mennään mittaamaan.</p><p>Valitettavasti konekuskeilla ei ole koskaan tuollaista 1 m tarkistusrimaa kopissaan ja käytössä, ei metsänomistajilla eikä MHY:n miehillä liioin. </p><p>Kannattaisi olla. Moni tukkihylky jäisi tekemättä, mikä näkyisi myös tilityksessä. </p><p>Olkaapa myyjät tarkkana, Tehkää rima ja käykää mittaamassa. Yllätytte. </p><p> </p>
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.