Keskustelut Metsänomistus Miten autetaan Suomi nousuun?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 42)
  • Miten autetaan Suomi nousuun?

    Mietin miten metsänomistajat, puuntuottajat, voisivat kerätä kortensa (tai pöllinsä) kekoon ja auttaa Suomen taloutta nousuun.

    Jos myymme puuta alehintaan, valtion verotulot laskevat ja pienemmät talouteen ohjautuvat kantorahatulot lamaannuttavat taloutta.

    Alehintainen puu kyllä lisäisi metsäteollisuuden kannattavuutta ja voittoja. Lisääntyneet voitot kuitenkin jaettaisiin osinkoina omistajille. Esimerkiksi UPM:n ja Stora Enson omistajista noin 70% on ulkomaisia, joten alempi puun hinta ohjautuisi osinkoina pääasiassa ulkomaille.

    Oikea resepti on tämä: Pitää myydä puuta mahdollisimman korkeaan hintaan.
    Tällöin valtio saa enemmän verotuloja ja kantorahatulot jäävät pyörimään Suomen talouteen. Selkeä elvyttävä toimenpide.

    Olkaamme siis tiukasti isänmaallisia ja vaatikaamme sitä myös metsäyhtiöiden ostomiehiltä!

  • Planter

    Noinhan se on kuin MaalaisSeppo sanoo. Kaikki riippuu kaikesta.
    Esimerkiksi sahatavarassa tukin hinnan osuus lopputuotteen hinnasta on niin suuri, että tukin hinnan on pakko seurata jollain tapaa sahatavaran maailmanmarkkinahintaa. Ei sahureiden tappaminen ole puuntuottajan etu.

    Aloitin tuolla ”vastakkaisella” mielipiteellä, koska eräs kansanedustaja esitti, että eräs tapa saada Suomen talouteen vauhtia on puun hinnan laskeminen. Ilmeisesti olivat teollisuuden lobbarit olleet asialla.
    Puheesta oli luettavissa rivien välistä, että koska puut kasvavat aivan ilmaiseksi, niin niitä voidaan hyvin myydä 10-20% halvemmalla. Jolloin kaikki vaikutus olisi pelkkää plussaa.
    Uskalsin olla vähän eri mieltä. Varoitin, että valtiovallan on syytä pitää näppinsä erossa puumarkkinoista. Nythän ne toimivat varsin hyvin.

    Planter

    Metsäomistajien pitäisi varmaan ostaa metsäyhtiöiden osakkeita pois ulkomaisilta sijoittajilta, eläkesäästöiksi. Jos yhtiöt ostavat puuta halvalla, niin saadaan isommat osingot. Jos taas yhtiöt maksavat puista enemmän saadaan sitä kautta enemmän rahaa. Pysyy lompakko tasapainossa, oli puu sitten halpaa tai kallista.

    Tosin silloin kaikki munat olisivat samassa korissa, puukorissa.

    Rane

    ”Toimivassa yhteiskunnassa potti jaetaan tasapuolisesti”
    Juuri tässä on nykyinen ongelma.Kun potti pienenee niin kaikkien siivun tulisi pienetä.Raaka-aineet ja alkutuotanto joustavat myös alaspäin.Mutta palkkakulut eivät,päinvastoin ne nousevat vuodesta toiseen.
    Tähän on yritetty saada muutosta yhteiskuntasopimusneuvotteluilla jotka toisivat oikeudenmukaisuutta potin jakoon.
    Ammattiyhdistysliikkeelle siivun pieneneminen ei vaan näytä sopivan.
    Isompi siivu pienemmästä kakusta,viis muista.

    Jovain

    Instituutio instituutiossa. Onhan se aika erikoinen tilanne tämä Suomi nousuun. Taloudellinen valta onkin ammattiyhdistysliikkeellä ei eduskunnalla, niin kuin olemme tottuneet pitämään. Hallituksen tehtäväksi on jäänyt vain lisävelan ottaminen ja kustannusten leikkaaminen eri tavoin. On tehty pöyristyttävät leikkaukset kautta hallinnonalojen ja sekään kun ei riitä, on perälautana vaatimus ammattiyhdistysliikkeelle pakkolaista.
    Ettei vaan ammattiyhdistysliike ole kaukaa viisas, antaa hallituksen tehdä nämä ikävät siivous hommat, leikkaukset ja sopeuttamistoimet ja tulee sitten oman etunsa mukaisesti pienellä siivulla vastaan ja on valmis tekemään sopimuksen. Lopputulos onkin riemastuttavan hyvä ja kaikki ovat jälleen kerran tyytyväisiä?

    jees h-valta

    Palkkaväen ostovoima nostaa tämän maan. Ei mikään muu. EU ja sen sääntely taas tuhoaa enemmän kuin kantokykymme kestää. Irti siitä ja Suomi jälleen kiitää.

    Kuitupuunkasvattaja

    Teollisuudessa pohditaan parhaillaan kabotaasiliikenteen laajentamista. AKT laittaa suunnittelee kuulemma laittavansa Suomen polvilleen keväällä tai kesällä ja silloin kuljetusten pitää toimia. Nyt suunnitellaan, että otetaan baltit ja puolalaiset apuun.

    Onhan se tietenkin metsä- ja puutalouden etu, että kuljetukset toimivat joka tilanteessa, mutta surullista tietenkin suomalaisten kuljetusyrittäjien ja työntekijöiden vinkkelistä.

    Jos kuljetukset eivät toimi, menetettyä kauppaa ei saa takaisin. Jos kuljetukset eivät toimi, kilpailijat vievät ne seuraavat kaupat.

    jees h-valta

    Ei se aivan noin mustavalkoista sentään ole. Työtaistelu on Force Majeur-tyypin ehto eli ei se mitään kauppoja kaada eikä vielä seuraaviakaan. Mutta usein toistuvina tuollaiset häiriöt saattavat ilmapiiriin vaikuttaa.

    Ammatti Raivooja

    Pakolaiset auttavat Suomen talouskasvua. On ennustettu, että BKT nousee 0,5% heidän vaikutuksestaan kun valtio lisää julkisia menoja.

    Tuo palkansaajien ostovoima voidaan taata alentamalla palkansaajien palkkaa. Ostovoima ei säily jos yhä useampi menettää työpaikkansa. Jollei työntekijät jousta niin irtisanominen uhkaa. Varmasti Postissa työn säilyttäjät ovat tyytyväisiä ja pois potkitut ei ehkä yhtä paljon.

    MaalaisSeppo

    Pitäisi ehkä pohtia, miten Suomi on joutunut tähän tilanteeseen. Vuoteen 2008 asti työsopimusneuvottelut sujuivat kohtuullisen hyvin, kun oli mistä jakaa. Sekä työnantajat ja työntekijät saivat osansa kasvavasta kakusta. Vuoden 2008 jälkeen tilanne muuttui. Vienti tyrehtyi, jolloin yritysten voimavarat eivät enää riittäneet kasvattamaan kakkua siinä määrin, että sekä työnantajat ja -tekijät olisivat tyytyväisiä. Silloin systeemiin otettiin kolmas osapuoli eli Valtio, jonka piikkiin kakun vajaus sysättiin. Eli Valtio alkoi ottamaan velkaa, jotta työmarkkinaosapuolet pysyivät rauhallisina. Näin alettiin siirtää tulevien veronmaksajien voimavaroja nykypolven käyttöön työmarkkinarauhan nimissä. Velkasalkku alkaa olla tapissa, jolloin on ajauduttu tilanteeseen, jossa on valittava kumman tyytyväisyyttä pidetään tärkeämpänä työnantajien vai työntekijöiden. Työnantajat voivat liikkua markinaehtoisesti helpommin maasta toiseen kuin työntekijät muist kansalisista puhumattakaan, joten valinta kai on selvä. Ilman työnantajia ei ole töitäkään.

    Osa veronmaksajista hermostui viime keväänä ja esitti äänestyspäätöksessään, että entinen meno ei enää vetele, mutta ei tajunnut, että kyyti alkaa kylmetä. Tähän kylmenevään kyytiin on hermostuttu ja kansaliset ovat lisääntyvästi alkaneet kannattamaan ajatusta, että josko vielä jatkettaisiin entiseen malliin ainakin vähän aikaa. Tämä on tietysti vielä mahdollista. Kyllä Valtio vielä saa laimaa.

    Jovain

    Onhan sitä sossujen ostovoimaa lisätty ja on uskottu, mutta ei se vaan Suomi ole lähtenyt nousuun. Hölmöläisten politiikkaa se on tällainen ostovoiman lisäys huonona aikana, ellei peräti hölmöläisten automaatiksi sitä voida kutsua. Uskotaan velkarahan tuottavan hyvää, kunhan vain kulutamme ja otamme lisää velkaa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 42)