Keskustelut Metsänhoito Mitään ei ole opittu !

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 62)
  • Mitään ei ole opittu !

    Sähkömiehet ahertavat parasta aikaa yötäpivää raivaamassa sähkölinjoille taipuneita puita . Keski-Suomessa potentiaalisia vikapaikkoja on todettu toista tuhatta . Tulevan lumimyräkn tiimoilta on varoiteltu sähkövikojen aiheuttamista pimeistä hetkistä (viikoista?) yleisesti.
    Yllättävä varoitus on tullut teiden kunnossapidon puolelta pohjoisessa Keski-Suomessa. Autoilijoiden on varottava teiden yli taipuneita puita ja katkenneita latvoja !

    Millähän opilla näihin reunametsien hoitotöihin saataisiin lisää
    vauhtia ? Tuntuu muistot edellisistä myrsky- ja lumiongelmista unohtuneen yllättävän nopeasti . Sähkömiehetkin huokailvat , että ne linjan päälle mielivät koivunriu`ut kasvavat yleensä reilusti metsänomistajan puolella . Sinne ei raivaajien toimivalta ylety . Akuutti vikatilanne on tietysti poikkeus.

    Pyrin omassa työssäni ottamaan lumiriskin huomioon. Harvennan aina palstalla olevat sähkölinjojen ja teiden varret ilman eri kehoitusta niin , että riukupuut ja muuten kaatumavaarasa olevat rungot päätyvät pinoon . Runkoluvultaan vierialueet harvennetaan hieman harvempaan tiheyteen.

  • suorittava porras

    Kiitos Timpalle tarkennuksesta tiealueen puiden omistussuhteista .

    Esittämässäni tapauksessa maanomistaja ei olisi sallinut puiden kaatamista tiealueeksi merkityltä alueelta lainkaan . Kyseessä oli kahden pitäjän välisen tien reuna-alueiden leventäminen täyteen leveyteen lunastusrajoja myöten .

    Samanlainen savotta on lopuillaan tällä hetkellä valtatie 23:lla Jyväskylän länsipuolella . Taitaa olla UPM: n urakkaa tuokin . Metsuri on raivannut risut , energiapuukone kaadellut vähän isommat puut ja monitoimikoneela on valmistettu ainespuuosuus lähes 20 km:n matkalta valtatien molemmin puolin . Työ on kestänyt kolmisen kuukautta .

    Teknisesti urakka on vaativa vaihtelevien olosuhteiden vuoksi . Tekijöilleen tuskin myöskään tästä syystä mikään kultakaivos. On sähkölinjaa , tilanrajoja , risteyksiä, kallioita ja jyrkästi viettävää pengertä koko matkalla . Muutama suo ja kosteikkokin mahtuu työtä hankaloittamaan.

    Eikä muuten ole ihan lähivuosina pelkoa , että tielle kaatuu puita .
    On nimittäin sen verran aukeaa tien molemmin puolin .
    Samanlaista tekemisen meininkiä kaivattaisiin sähkölinjojenkin reuna-alueille.

    Korpituvan Taneli

    Timppa:
    ”Muuten ne tiealueen puut ovatkin usein metsänomistajan puita. Korvausta on maksettu vain maapohjasta, ei puista.”

    Näinhän se on yksityisteiden suhteen. Siis silloin kun tie ns rasitetie niin koko tiealue on kuitenkin maanomistajan omaisuutta. Tiealueella olevan puuston tiekunta saa kyllä kaataa, mutta ei omista sitä. Tälläinen tilanne on myös tienteon jälkeen kasvaneen puuston osalta. Tiealue kannattaa siis raivata määräajoin, niin ettei siihen synny puustoa, joka on maanomistajan omaisuutta. Näin asia pysyy yksinkertaisena.

    Ilmeisesti Suorittava on ollut kaatamassa isomman tien varella. Siellä omistusoikeuskin on valtiolla tiepohjaan.

    Sähkölinjoissa, kai suurimmissakin, omistus säilyy edelleen maanomistajalla.

    Suorittavan selvennys asiaan oli tullut viestiä kirjoittaessani.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    juuso8

    Voisiko johtimia saada ylöspäin?
    Varmaan tuota on joku työnsä puolesta miettinytkin.
    Jos 18m pylväästä saisi sen upotus syvyyden käyttöön (1,5m), asentamalla tolppa esim. betonilaatalle, niin riittäisikö se?
    Maisemassa tietysti vähän hävittäisiin..

    Korpituvan Taneli

    Juusolla todella hyvä idea. 18 m maasta ja 10m johtokatu jo melkein poistavat tämän ongelman.
    Taitaapa tulla kuitenkin aika arvokkaaksi. Lisäksi linjan oma tuuliriski lisääntyy oleellisesti. Nykyisinkin lankaan tarttuva lumi ja tuuli yhteisvaikutuksellaan, aiheuttavat jonkin osan näistä linjavaurioista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski

    Suorittavalle: Uskoisin että ne koneet ovat tuntilaskutuksella joten parempaa keikkaa tuskin on olemassa. Metsurit mukana ongelmapuiden vuoksi joten aika hyvä homma.

    pihkatappi

    Tuntuisi kannattavalta. Itse olisin nuo puut kaatanut rauhallista tahtia vajaassa päivässä, mitä tuolla meidän kilometrillä oli, eli vajaa kymmenen mottia muutamassa kohdassa, 300 euroakin tuntuisi todella hyvältä korvaukselta 6 tunnin työstä. Tosin linja pitää silloin olla vaaraton. Lisäksihän tuolla UPM:llä teki moto, jolla kaadot käy jouhevammin, moto tekee myös UPM:lle puut, harventavat samalla varmaan reilummin, jolloin kannattaa hieman paremmin.

    Eihän tuo mikään kultakaivos varmaan ole, ehkä 50 % menee suoraan voitoksi. Ja harvennukset tapahtuvat sähkölinjan ehdoilla, ei metsätaloudellisin perustein, eli jotenkin tuota kakkua pitäisi paremmin jakaa, tässähän vaan riistetään yhteisen hyvän nimissä metsänomistajalta pörssifirmalle.

    pihkatappi

    80-luvulla kun tein firmalle hakkuita, sähkölinjan varressa kun tuli vastaan epävarmoja kaadettavia, sinne tuli sähköyhtiön lähettämä mies tunkin kanssa. Itse sahasin puut reilulle pitopuulle ja tunkkimies väänti ne nurin. Ison huskun tankillisella kaataa reilun tukkimetsässä 10 mottia puuta, eli tuo oli käytännössä aina sellainen puolentunnin homma kun tuo ukko kävi ne muutamat puut tunkkaamassa. Helpot puut tietysti mieluummin kaatoi aina itse, vaikka olisi linjassa kiinni.

    Oikein kun tuota miettii, niin motohan huristelee kilometri kaupalla tuota vierimetsää. a 2000 euro / km liikevaihto, motokuski on varmaan tyytyväinen kun sen osuus on 1500 euroa päivässä? Ja ajokone saa taksan mukaisen korvauksen tosipitkällä kuljetusmatkalla. Tietysti siirtojahan tuossa tulee.

    Korpituvan Taneli

    Minä olen kyllä monesti sen jalkamiehen kannalla, mutta näissä hommissa motolla on puolensa.

    Ensin se ennakointi. Niissäkin kaadoissa linja pitäisi olla kylmänä, moto selvittää taatusti erotinvälin päivässä, joten aika on lyhyt. Taitaapa kuitenkin kaadon suuntauskin olla varmempaa motolla kuin mies ja tunkki systeemillä.
    Vahinkojen selvittely. Tapani myskyn jälkeen seurailin joutessani hommia muuallakin kuin omilla nurkilla. Moto todella säästää linjan korjauskuluissa. Kymmeniä puita poistettiin siten ettei linjaan jäänyt korjattavaa vauriota. Miestyönä miltei jokainen väli olisi ainakin pitänyt kiristellä uusiksi. Miestyössä, katkaistunakin puu makaa edelleen langan päällä ja linjavaurio tapahtuu monesti vasta katkaisun jälkeen. Paljon oli puita jotka olivat vain kevyesti oksakosketuksessa lankoihin ja moto käänsi ne ensin ylös siitä ja vasta sitten poikki.
    Tuntitaksoilla tietääkseni on, täällä ainakin, motofirma tehnyt sekä ennakkokaatoja että vahinko selvittelyjä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    metsä-masa

    Harvinaisen suuret säänvaihtelut saatu kokea myös Keski-Suomen itäosissa, josta on seurannut myös sähkökatkoksia, mutta vain tunnin kahden mittaisia, hyvä niin.

    Nyt on kovaa vauhtia yleistymässä kaapelien- ja linjonen siirto teiden varsille, tästä on tulossa hankaluuksia varastopaikoille, kun linjan alle ja kapelin päällä liikkuminen raskailla kuormilla on vakavasti kielletty.

    Jokohan näistä on tullut ennakkotapauksia , onko levenevät linjakorvaukset ajantasalla ja miten edunvalvoja MTK on näihin asioihin ottanut kantaa ?

    pihkatappi

    MTK on lähinnä kiinnostunut siitä että maaseudun asukkaiden sähkönjakelu toimii viivytyksettä. MTK oli jopa hyväksynyt aiemmin sen että vierimetsien hoidot voi aloittaa ilmoittamatta metsänomistajalle, ilmeisesti jotain lehmänkaupaa siitä että huoltovarmuus maaseudulla säilyy ja että nämä asiat eivät vaikuta maaseudun sähkönhintoihin.

    Nyt on kuitenkin otettu ryhtiliike ja noista vierimetsänhoidoista ilmoitetaan. Soitin Fingridille ja sanoivat että aina ilmoitetaan kun vierimetsän hoitohanke on vireillä ja sovitaan kuka hoitaa asian, eli voi itsekin sitten tehdä. Lupasivat jopa lähettää alkuperäisen alueen lunastussopimuksen. Sanottiin että meidän linjan osalta linja-alue on ollut liian kapea, eli levensivät sitä jonkin tarkistuksen yhteydessä ja näissä johtoalueiden puiden pistoissa ei heillä tietysti ilmoitusvelvollisuutta ole, uskon että asia on ollut näin. Hyvä oli palvelu, jos tuo sopimuspaperi nyt sitten tulee.

    Itseasiassa mulla on kolmella tilalla noita sähkölinjoja, eli oikeasti tämä asia liikuttaa. Toisella tilalla tienvarteen siirretäävä linja on tila naapurina, eli siinä on vain vierimetsä minun puolella, on tämä monimutkaista. Sopimuksessa ei ole vierialueesta mainintaa tuolta osalta, vaikka 2013 joulukuussa tehty sopimus. Eli vielä jossainvaiheessa ihmetellään, kaikenlisäksi tuo linja on kaava-alueella, että ehkä hyvä kun saa hakkuutuloja edes vierimetsän takia. Tällaisia nämä yhteiset asiat on, aina on jotain ihmettelemistä.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 62)