Keskustelut Tekniikka Mitä erityisesti jäi FinnMetkosta mieleen?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 59)
  • Mitä erityisesti jäi FinnMetkosta mieleen?

    Jäikö jotain erityistä mieleen tämän kertaisesta FinnMetkosta? Lauantai-iltapäivä siellä tuli kierrettyä.  Mm. Ponssen ja John Deeren osastoilla metsäalan ulkopuolinen kaverinikin hahmotti, miten vahvasti Suomessa kehitetään ja valmistetaan metsäkoneita.

  • mehtäukko

    Just tuo epävarmuuden lietsonta, luontotuholaiseksi leimaaminen ja päättymätön mo:n uhrautumisen vaatiminen tekevät vihermafian.

    Muuten rojuahan oli taas paikalla valtavat määrät,osa oikeita koneita. Pienkone-yrittäjä tai hevosmies ei elä, jos toimeksi-antaja ei maksamalla arvosta kevyttä korjuuta.

    harrastelija

    Tuntien entisen Terrin pienenå polttopuun ajokoneena – korvasi läjinnä hevosen – niin täytyy kyllä ihmetellä ruotsalaisen valmistajan luomusta kombikoneena!

    harrastelija

    Klapikoneita oli kyllä taas näyttävästi esillä. Nähtävästi niiden käyttäjäkunta vain kasvaa koska kuidun hinta on laskenut !

    Puuki

    Kuinka  paljon noiden Malwan koneiden hankintahinnat oli ? Katsoiko kukaan hintalappuja ?

    Jokin 15 t kone voisi olla jo kannattavampi eikä kuitenkaan liian leveä ensiharvennuksille. Semmoinen kotimainen taisi olla esittelyssä myös.

    Jovain

    Suomessa pienet pinta-alat ja suuret koneet. Yleensä Suomalaiset ottavat oppia Ruotsalaisista, mutta tällaisessa kokoluokka vertailussa menee päinvastoin. Ruotsalaiset sentään voivat pitää korjuun omana toimialanaan.

    Suomessa korjuu ja puukauppa on kansallistettu, kollektivisoimalla  päästään suuriin pinta-aloihin ja suuriin koneisiin. On myös erittäin tuottoisaa toimintaa, mutta ei tuota metsänomistajan pussiin. .

    Apli

    Perjantaina kävin, eipä juuri mitään erikoista, konevalmistajilla isot osastot, ruuhkaa vähän joka paikassa, metsäkoneita näkee kyllä muutenkin… Eipä tarvitse mennä seuraavan kerran.

    Jätkä

    Pikkukoneet ovat leikkikaluja, joista jokainen viisas hankkiutuu vähin äänin eroon heti, kun on todennut niiden tuottamattomuuden.

    Jatkuvassa harsinnassa ne ovat käteviä ajokoneita, kun niillä on rampattava koko palsta läpi, koska ulottuvuus on koksi metriä ja nostovoima metrin varrella muutama sata kiloa. Tulee minittäin maanmuokkaus tehtyä niin hyvin, että taimettuminen ei ole siitä kiinni.

    Kun metsäkäupassa pistää omia rahojaan tilkkeeksi, pääsee varmaan nollatulokseen, jos ei kalusto petä.

    Jovain

    Tuskin kuitenkaan ruottalaiset kuseksivat omille kintuilleen niin kuin jätkä ja suomalaiset tekevät.

    mehtäukko

    Puukille tiedoksi Malwan 560H harvesteri maksaa 240.000, 560C kombi 245.000 ja 560F ajokone 160.000 euroja plus alv.

    F:llä pitäisi karkeasti ottain ajaa 64.000m3 sen 10tuhannen tunnin aikana jonka mahtaisi kestää, eli 6,4 m3 joka mittaritunnille.Mahdoton tehtävä.JOS sillä sen ajaisi, tunnille saisi 32€ josta vähennetään palkka-,ja kaikki muut kulut…

    Korpituvan Taneli

    Tästä Metkosta jäi päällimmäisenä mieleen, että senyt jäi käymättä. Olisinkohan käynyt 6 metkoa ennen tätä, vai onko niitä niin montaa edes ollutkaan?

    Kyllä ruotsalaiset osaavat koneitten teon ja ymmärtävät ettei koneen tärkeimmät ominaisuudet ole suuruus ja rumuus.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 59)