Keskustelut Tekniikka Missä vika MS Stihl 201 C-M M-tronig

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 44)
  • Missä vika MS Stihl 201 C-M M-tronig

    Tervehdys. Kyseinen saha toiminut tähän asti moitteetta, mutta nyt on alkanut sammuilemaan jatkuvasti. Eli saha käy, mutta kun alat kaatamaan tai karsimaan täydellä kaasulla niin saha sammuu hetken kuluttua. Saha käynnistyy heti seuraavalla käyntiinvedolla. Ilmanputsari on puhdistettu Stihlin omalla pesu-aineella, tulppa vaihdettu, bensa vaihdettu tuoreenpaan, mutta käyntihäiriöt jatkuvat. Ja tänään iltapäivää kohti mennessä käyntihäiriöt vai tiheni. Auttakaa miestä mäessä!!

  • Jätkä

    Pakkala:”Toisaalta kun saha lähtee ensivedolla heti sammumisen jälkeen käyntiin niin voisiko se korvausilman puute olla tässä tapauksessa vika?”

    Ei se kyllä heti nypätessä käynnisty, koska sammui bensan puutteeseen. Sen kyllä kuulee käyntiäänestä, sammuuko se ”normaalisti” vai loppuuko bensan saanti.

    Jos saha sammuu kuin se olisi katkaisejasta sammutettu, lienee vikaa sähköpuolella. Noihin on aika moneen vaihdettu sähköjohtoja. Varsinkin paljon käytettyihin sahoihin, joissa tärinänvaimennus on ”pehminnyt”  on johdot litistyneet liikkuvien rungonosien välissä ja sähkö ei olekaan mennyt perille.

    Kun kaasuttelet sahaa käsissä, sammuuko se siinäkin, vai semmuuko se vain siloin, kun sahaa painetaan puuhun, eli joustot menevät määrättyyn asentoon?

    Älä usko houreisiin valmisbensan toimimattomuudesta, ainakaan jos pöntön kyljessä lukee Aspen, Neste, Stihl, Shell taikka Husqvarna. Jos merkki on joku ihan muu, on kyse halpakaupan tuotteesta, jota ei kannata ostaa, vaikka olisi pakko.

    Pakkala

    Vika alkoi vähän niinkuin vähitellen. Aluksi sammuili harvakseltaan täydellä kaasulla kaatolovea tai puun katkontaa tehdessä sittemmin sammuminen tiheni, ettei karsinnastakaan tullut mitään.

    Valmisbensoja en ole ”köyhyyteni” takia käyttänyt vaan annostellut öljyn Stihlin annostelupullolla isompaan astiaan.

    Pavekka

    201:stä on myös primer pumpullinen versio. Ei siis liity tronikkiin. Molemmissa on myös diagnostiikka eli kannattaa viedä liikkeeseen luettavaksi ennenkuin kovin purkaa tai alkaa vaihtelemaan osia turhaan. Omat operaatiot voi vaikeuttaa korjaamon vianetsintää. Kevythuollon voi tehdä ja helpot kohteet tarkistaa sitä ennen. Eli suodattimet,tulppa,huohotus,kaasuttimen kiinnitysmutterit ja pölyjen puhallus. Kaasutinkotelon ja rungon välistä voi taskulampulla katsoa onko letkut paikallaan. Magneettiventtiiliä myydään mukaan mutta asennus kannattaa antaa huollon tehtäväksi. Asennus on helppo sössiä.

    Tankki huohotin on helppo testata avaamalla korkki saha kyljellään käyden. Jos käynti paranee sitä voi tutkia lisää mutta 201 venttiilit ei hajoa. En muista toimiiko mainittu sihahdus testi 201:ssä. Sahoissa on eroja jotkut huohottaa kahteen suuntaan jotkut vain yhteen. Eli sisäänpäin huohottaminen on tärkeämpi. Että poistuvan bensan tilalle pääsee ilmaa. Pieni sihahdus korkkia avatessa tarkoittaa ylipainetta tankissa. Se ei estä bensan poistumista tankista ja voi olla normaaliakin.

    Pakkala

    No niin. Sahaa purettu ja putsattu. Bensan saannissa ei ollut vikaa, koska saha käynnistyi aina ekallla vedolla sammumisen jälkeen. Todennäköisesti vika löytyi tulpan juuresta, josta sähköjohto yhdisti tulpanhatun sisällä huonosti. Ilmeisesti olin itse jossain vaiheessa irroittanut tulpahatun huolimattomasti, koska johto on lyhyenläntä. Nyt irroittaessani tulpanhatun irtosi samalla sähköjohtokin. Huomenna saha pääsee testiin. Otan kuitenkin Husse 55:n varulta mukaan.

    Jätkä

    Siis ei kannata yrittää sahaa huoltaa, ainakaan niin pitkälle, että irroittaisi / avaisi jonkin osan siitä?

    Pikkutilhissä on tosissaan tulpnhattu niin ahtaasti sijoitettu, että oikeasti siinä pitäisi olla työkalu, jolla hatun saa tulpan päältä turvallisesti pois ja takaisin.

    Jos sahaa ihan oikeasti käyttää, siinä pitää tulpan kanssakin askarrella muutaman kerran elinkaarensa aikana.

    mettäapina

    No kiinankaasutin ja merkki?

     

    Jätkä

    Mm Stihl käyttää Zama – kaasutinta, joka on valmistettu Kiinassa Zaman tehtaalla, jonka nykyään omistaa Stihl. Tuota kaasutinmerkkiä käyttää myös muutama muukin laatumerkki omissa tuotteissaan, ei toki kaikissa malleissaan.

    Kuitenkin suhtautuisin varauksella jonkin muun merkkiseen Kiinan kaasuttimeen, varsinkin, jos se on erityisen halpa.

    Voisin kyllä myydä ihan alkuperäisen – käytetyn MS 200:n kaasuttimen, jonka irroitin juuri sahasta, joka on tullut laatikossa minulle. Se ei ole enää täydellinen saha, joten purkuosia siitä löytyisi – ei kaikkia.

    petep

    Mikä on Jätkän ajatusmaailma mikä on tulpan vaihtoväli vai vaihdetaanko sitten  jos on tarvetta ?

    arto

    300 sarjan hq oli Zama kaasuttimia meni vaihtoon paljon oli paljon valmistusvikoja jopa kanavia jotka oli keskeltä ummessa. Sen jälkeen vaihtui kaasuttimen merkki

    Jätkä

    petep. Nykytulpat ovat oikein hyviä, kun löytää itselleen sopivan tulpan. Riippuu sahasta ja sahaustyylistä. Katsoisin tulppaa n. 100:n bensalitran jälkeen. Jos keskielektroidi on vielä kuin sen pää olisi juur katkaistu, niin kärkivälin säätö ja lisää sahausta – jopa sata bensalitraa ja tarkistus. Jos keskitappi on pyöristynyt, vaikuttaa se kipinää heikentävästi.

    Nyt entinen työnantaja möi huutokaupassa mm. kaksi pikku-Tilhiä. MOLEMMISSA oli sytytystulpan kierteet korkanneet sylinterinkannesta. = Tulpat ovat jääneet löyhään, syö kierteitä. Väitän, että syy on hieman sopimaton tulpan avain ja koppurasormiset oppilaat. Pitäisi olla sellainen ohutlaitainen pitkä hylsy, jolla tulppa olisi helppo irroittaa ja asentaa. Myös pikku-Tilhin tulpanhattu kysyy sorminäppäryyttä ja -voimaa, taikka erikoistyökalua.

     

     

     

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 44)