Keskustelut Tekniikka Minkälainen mönkijä?

Esillä 6 vastausta, 11 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Minkälainen mönkijä?

    Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa ostaa mönkijä polttopuupuuhasteluun. Budjetti olisi n. 4000€. Mitä merkkejä kannattaa katsella? Uusi kiinalainen vai käytetty merkkivehe? Paljon tunteja/kilsoja on loppuunajettu? Mihin saa parhaiten varaosia? Paljon pitää olla kuutioita jos kovalla maalla hinailee täyttä kuormaa? Onko kärreillä eroa, tekeekö nostopuomilla mitään? Mitä pitää olla, mikä on turhaa? En osta traktoria.

  • Metät kunnossa!

    SR-Tuotteelta Kauhajoelta hain tavallisen 4-pankkoisen pikkukärryn. Siihen mahtuu laskelmieni mukaan noin 600 – 700 litraa kuitupuuta (3 m), ja ei ole mistään retkahtanut. Hintaa on vähän yli tonnin, mutta tyytyväinen olen ollut.
    Viime talvena siivosin tuulenkaatoja ja soita sillä yli 40 m3. Kaikkiaan hyvä siivota paikkoja minne motoa ja ajokonetta ei järkevästi saanut, vaikka tontilla nekin olivat.

    arttuu

    http://www.sr-tuote.fi/lavatelikarry_jussi
    Itsellä tuo 6 kankaisilla renkailla ja lisälaidoilla. Uskallan suositella. Viime talven ajoin sillä 150m3 verran puuta ajouran varteen.

    Siinä vielä kuvaa
    http://xn--metslehti-y2a.fi/Metsalehti/Lukijoiden-kuvat/Kuva/?imageId=1543&index=367

    Johan Nyton

    Mulla on mönkijänä Yamahan grizzly 450, jolla on tehty kaikenlaista hommaa. Ostin sen käytettynä, kun kyttäilin sopivaa nettikone.com:sta reilun puolen vuoden ajan. Kun vielä sai alvit pois ja vähän käytetty kampe, niin heti kaupoille. Sopisi aloittajan budjettiinkin.
    Nyt jampulla tehty töitä 4 vuotta – reilut 1000 tuntia. Eikä ole tarvinnut vielä korjailla. Huollot tietenkin tehty. Siis täysin huoleton kampe tähän saakka.

    Puunajoa varten tein itse telillisen tukkikärryn. Samalla rahalla oisin varmaan saanut kaupasta kiinakärryn, mutta näin sain itselleni juuri sellaisen kuin halusin ja varmasti kestävän. Nyt sillä ajettu paljon puuta ja muuta. Irrotettavan lavan rakensin irtotavaran kuljetukseen vesivaneista ja kestopuusta. Kärryssä kulkee esim. 1 kiinto-m3 3m kuitupuuta, n. 1000 kg kiviä ja kaikkea mitä keksii laittaa kyytiin.

    Tiku

    Semmoisen huomion voisin esittää, että kaikkiin traktorimönkkäreihinkään ei saa panna ketjuja etupyöriin. Tämä oli itselleni yllätys, kun ryhdyin tekemään talvisavottaa Polaris Sportsman 500:lla (2010). Etupyörän ripustukset ovat niin ahtaat, että ketju ei mahdu pyörimään vapaasti. En tiedä muista, mutta itselleni tämä on jatkossa mönkijää valitessa yksi huomioitava seikka.

    arttuu

    Yleensä ketjuja ei edes suositella etusiin. Taakse vain. Näin isot pojat on kertonu itsellä ei kokemusta.

    Jätkä

    Minulla on Polariksen 445 kuutioinen dieselmönkijä. Nelivetoinen ja takapyöriin ketjut. Ostin käytettynä ja siinä on hydrayliikka valmiina etupäähän ja takapäähän, mutta en ole sijoittanut kuormaimeen. Kärrynä on kiinalainen telikärry, jossa renkaissa ei pysy ilma, joten vaihdoin Volkkarin pyörät – toimii.
    Tehtiin savottaa ja pojat ajoivat täysiä koivukuormia. minulla oli kärry kestänyt moiset, mutta tykkäsivät ajaa liian lujaa ja telin pankko painui notkolle. Pitäisi laittaa vähän rautaa lisää, ettei petä.
    Dieselin kulutus on kyllä minimaalista ja variaattori hoitaa homman oikein mallikkaasti. Lumikelillä ajelen mieluummin traktorin kanssa – mönkijän kärryllä tosin.
    Suosittelen tuollaista diesel-Polarista halukkaille mönkijöille. Voisin jopa luopua omastani, koska pärjään ihan hyvin Taavetti 996 :n kanssa ”kaikissa olosuhteissa”.

Esillä 6 vastausta, 11 - 16 (kaikkiaan 16)