Keskustelut Tekniikka MILLÄ 2.TAHTIÖLJYÄKÄYTÄTTE

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 18)
  • MILLÄ 2.TAHTIÖLJYÄKÄYTÄTTE

    Itse käyttellen mobil 1.raicing .Shellavandance
    Täyssynteettiinen kuin katsoo ilmanputsariin
    puhdas .Verattuna halpoinmieraalikiisuin.
    Huippu Jätkä ARTO vetää taas omat
    HVA.seosöljyt peliin.Mutta sahavalmistajien
    öljyt huonopia kuin .Moottoripyöräöljyt.
    Kaippa huippulokanmoottoripyörä
    Öljyt passaa sahoin niillä ajetaan
    Kilpaa isossa maalimassa.

  • Metsuri motokuski

    Ilmanputsariko sen öljyn laadun kertoo ? Empä ole ennen kuullut. Vähän voisi olla lisäperusteita kuten sylinterin ja laakereiden kuluneisuuden sekä karstoittumisen vertailua valmistajan suosittelemaan öljyyn verrattuna. Niistä voidaan lähteä liikkeelle.

    valtteri

    98 bensa + 2,5% Husqvarna low smoke 2-t öljy.Näitä aineita on meikän 2- tahti koneet polttaneet,eikä ole öljystä johtuvia ongelmia ollut.

    Korpituvan Taneli

    Näitä huskun ja tilhin omia öljyjä ole päätynyt käyttämään.
    Olihan minullakin omat sekoittelu seikkailuni. Aikanaan joku vannoi maailman parhaaksi venemoottoreiden 2-tahtiöljyt, kunnes sitten joku totesi etteivät ne sovi ollenkaan sahoihin. Minulla vain oli yksi kiinnileikkautuminen jo tullut niiden kanssa, tosin sitä avitti pensaletkun reiän kautta tullut ilma, joka teki seoksesta liian laihan.
    Kyllähän joku sai minut uskomaan senkin että väriaine öljyssä on turha ja moottorille haitallinen lisä. Siispä osti väriaineetonta öljyä. Sen kanssa oli tulla vatsahaava kun ei väristä enää voinutkaan päätellä että olen öljyn pensaan lisännyt. Siihen loppui sekin sekoittelu.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Jonkinverran jotain hiukan mukamas parempilaatuisiakin on tullut käyteltyä mutta en kaihda Polaric-halppistakaan. Keväällä ostetun mökin kylkiäisinä tuli verstaallinen työkaluja ja kaikkea mahdollista tarvesälää ja sieltä sälän joukosta muovikassillinen Polaricsen kakstahtiöljyä täysinä litran törppöinä. Käyttöön meni ja tämä syksy on jo tilhi laulanut sillä höystetyllä bensalla.

    lastunraapija

    Synteettinen öljy pitää konetta puhtaana.

    MUTTA:
    Etanoli, vesi ja synteettinen öljy ovat yhdistelmä, missä tämä huippuöljy hajoaa. Tässä ei liene eroa öljyn merkillä. Ne kaikki lienevät esteripohjaisia aineita, joita vesi hajoittaa. Ilman etanolia vesi ja öljy eivät juuri pääse kosketukseen keskenään, kun ne silloin jakautuvat kahteen kerrokseen. Etanoli liuottaa kerrokset enemmän yhteen.

    Itsekin tulin tämän havainneeksi. Tämän riskin takia olen viime vuosina sekoittanut puolet mineraaliöljyä ja toinen puoli synteettistä öljyä 98-bensaseokseen. Valmista seostakin tietysti on kaupan, mutta silloin ei tiedä niistä suhteista.
    Pidin varasahaa liiterin hyllyllä talven yli. Keväällä käyttöön otettaessa oli pahoja käyntihäiriöitä. Kaksiosaisen bensaletkuston ylemmässä osasta löytyi reikä. Vaihdoin siihen uuden letkun. Käynti parani, mutta vähän väliä edelleen yllätti koneen sammuminen. Kaasutinta avattaessa huomiota herätti siellä siivilässä oleva valkoinen töhnä. Sen täytyi olla bensasta peräisin. Sitten kaadoin sahasta bensat pulloon. Ja kas: pohjalla oli tuhti kerros vettä ja bensa päällä oli valkoisen sameata. Se sameus oli siis hajonnutta synteettistä öljyä. Se, että bensaseoksessa oli mineraaliöljyä mukana, oli pelastanut sahan testisahausten aikana kiinnileikkautumiselta. Pienempikin osuus mineraaliöljyä olisi varmaan voinut riittää siihen suojaukseen. Alle kahdessa viikossa ei synteettinen tiettävästi kerkiä vielä hajota huonoissakaan tilanteissa.

    Etanoliton pienkonebensiini on tässä mielessä turvallista. Niinpä harmien välttämiseksi ajoin nyt syksyllä perämoottorin kaasariin lopuksi pienkonebensiinin ennen talvisäilöön laittoa.

    themetsuri

    Olen käyttänyt moottori-ja raivaussahoissa normi 2-tahti öljyä, mitä myydään litran pulloissa, on ollut milloin minkäkin merkkistä ja väristä litkua.En ole vaivautunut koskaan edes lukemaan mitä pullo sisältää, nähtävästi mineraali öljyä.Tällä hetkellä Huskyn LS-öljyä.

    33 vuoden työhistorian aikana ei YKSIKÄÄN saha ole leikannut kiinni, joten nähtävästi voitelu on toiminnut.

    Seos on korkeintaan 2%+ 98 bensaa, jos olen samalla tankannut autoani johon käy 95E, niin olen tankannut sitä myös kombikannuun ja hyvin on myös sillä toiminnut.Talvella kun olen lopettannut työt, sahat olen vienyt kylmään varastoon säilöön niine hyvineen ja keväällä sahan käynnistänyt seuraavan kerran, eikä mitään ongelmia käynnissä ole ollut.

    Turha hifistellä, kunhan perusasiat on kunnossa.

    ps.Suodattimeen kertyy öljyä.

    arto

    Se valkea mönjä siellä kaasuttimessa on hartsia. bensa jättää semmoisen jutun kun kuivaa ollut siis koko järjestelmässä ja sitten bensa työntänyt sinne… Low Smoke + öljy on sekoitus mineraali- ja synteettisiä öljyjä. Savutus on erittäin vähäistä ja voitelu on äärimmäisen hyvä siellä missä kuormitusta on eniten kuten kiertokangen laakereissa. Se on suunniteltu erityisesti alle 55 kuutioisia moottori- ja raivaussahoja varten. Päästöt ovat alhaiset ja se on erityisen tärkeää kun työskennellään alueilla jotka ovat rakennusten ympäröimiä. Moottorin käyntilämpötila on alhaisempi mikä pidentää käyttöikää. Husqvarna Low Smoke + öljyn koostumus antaa hyvän suojan sekä liian laihasta seoksesta että karstoittumisesta johtuvia kiinnileikkaamisia vastaan(lainaus husqvarnan sivulta) lisää isoille koneille

    Husqvarnan uusi täyssynteettinenja biohajoava (64% acc OESD301B) XP Synteettinen 2-tahtiöljy on kehitetty niihin olosuhteisiin joissa moottorin kierrosluku on korkea ja kuormitus suuri. Yhdessä uuden täysin tuhkattoman lisäaineistuksen kanssa voitelu on äärimmäisen hyvä, savutus vähäistä, moottori käy puhtaammin ja männän ja kampiakselin karstoittuminen on vähäisempää kuin kilpailevilla öljyillä. Soveltuu kaikille Husqvarna- tuotteille, erityisesti moottoreille joiden kuutiotilavuus on suurempi kuin 55 cm3.
    JA KONEET KIITTÄÄ

    lastunraapija

    Kiitoksia Artolle, mutta olen kyllä tullut tutuksi hartsinkin kanssa perämoottoreita rassatessani. Se onkin viheliäistä, kun sitä on perin vaikeaa saada kaasuttimen pikkukanavista ulos. Tällä kertaa vaan moottorisahan tankin sisällä ollut bensa ei taatusti missään vaiheessa ollut päässyt kuivumaan. Ja se bensa oli melkein maidonvalkoista siitä möhnästä. Olkoon ollut vaikka hartsiakin, niin samanlaista ilmiötä ei ole tullut vastaan pelkkää mineraaliöljyä bensan seassa käyttäessä, vaikka bensapänikän pohjalla onkin usein ollut pieni vesitippa. En kuitenkaan sano, etteikö synteettistä sopisi käyttää, ja varmaan onkin hyvä syy käyttää työsesongin aikana. Mutta seisomaan jäävään koneeseen en enää halua etanoliplöröä synteettisen öljyn kanssa jättää. Kun vaan osaisi ennustaa sen seisokin!

    Oheisissa lähteissä kerrotaan synteettisistä öljyistä perusasioita:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil
    https://www.mobiloil.com/usa-english/motoroil/car_care/askmobil/ester_oil_collection.aspx

    Metsuri motokuski

    Kyllä se bensan hartisia taitaa olla. Kaasuttimeen tulee niin pieniä määriä öljyä bensan mukana ja sekin sekoittuu ilmaan että kasautumaan se ei pääse. Tuo hartsi lähde on nimenomaan kaasuttimessa tai tankissa seisonutta bensa. Jos tuossa määrässä on 2 % öljyä niin voi todeta kuinka pieni se öljymäärä todellisuudessa on.

    Kaasutin ei kerää öljyä vaan se menee samantien tien eteenpäin sylinteriin kampikammion kautta.

    MIKANDER

    Ei kaasuttimeen mitään öljyä mene.
    Kuin käyttelet huippuöljyä synteettisstä
    moottoripyöräöljyä voiteluominaisuudet
    parasta päästöt minimaalisia Kallittaa
    pereseukisilisslle.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 18)