Keskustelut Tekniikka Miksi moottorisaha puoltaa?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Miksi moottorisaha puoltaa?

    Mikähän on vialla, kun moottorisaha puoltaa voimakkaasti vasemmalle? 10-15 senttiä paksut rangat menevät poikki ihan mukavasti, mutta parikymmensenttisillä puoltaminen on jo niin isoa, että terälaippa ahdistaa.

    Ajattelin ensiksi, että viilaamisessa on jotain vialla. Mutta olen niin varakas, että omistan kaksi sahaa, ja toisessa tuota puoltamista ei ainakaan vielä ole ollut.

  • Petri

    Veikkaan, että ketju on viilattu vähän toispuoleiseksi.

    Eipä hätää. Tämä on helppo testata asentamalla täysin uusi ketju, ja tekemällä koesahaus.

    Tietysti kannattaa myös katsoa, mikä laipan kunto on. Vääntynyt laippa kannattaa korvata uudella.

    metsänvartija

    Kun kaikki muut sortaa, verottajakin. ´

    Jarrut puoltaa kuulemma myös.

    Puun takaa

    Se on tuo teräketjun viilaus vähän niinkuin valssin tanssiminen.
    – Toiseen suuntaan sujuu helpommin kuin toiseen…

    e-h

    Ettei vaan ketju hipaise kytkinrumpua,tai sitten on Carlton merkkinen ketju.

    Hiluxmetsuri

    Toispuoleinen viilaus lienee syyllinen tuohon etenkin kun hampit alkavat olemaan elinkaarensa loppupuolella.

    lastunraapija

    Kivien sahaus syö kovasti terän kärjen kulmia. Talttamuotoisessa hampaassa sen huomaa hyvin, mutta pyöristetyin kulmin varustetussa ketjussa toispuolinen tylsyys ei näy niin selvästi. Säälittää vaan uhrata terästä metallia viilaamalla sieltä terävänä pysyneeltä puolelta paljon pois. Kuitenkin siltä terävältä puolelta pitää hammasta lyhentää, jotta se pysyy vertailtavassa mitassa sen tylsäksi kuluneen puolen kanssa. Mutta myös toispuoleisesti kulunut laippa voi tehdä vaivaa. Laipan pitää pysyä kaatumatta pystyssä vaakasuoralla pöydällä. Kunnon suorakulmamitallakin voi asian selvittää. Urakin voi olla kulunut toispuoleisesti vinoon, jos on yritetty pitkittää vinoon vetävän ketjun käyttöä. Loppuun kuluneessa laipassa ketjun vetolenkit voivat ottaa uran pohjaan kiinni ja ketju heiluu minne sattuu.

    Metsuri motokuski

    Tuo sama ongelma tulee myös motossa. Siinä usein pääsyy löytyy kuluneesta laipasta kun teräketju alkaa kallistelemaan. Moottorisahassa, ainakin minulla, tahtoo tulla se ongelmana että toisen puolen sahan piikkien teroituskulma on eri kuin toisen puolen teroituskulma kun vapaalla kädellä teroitan ketjun. Toisaalta piikkien eripituus on myös syynä usein. Teroituskoneella kun sipasee terää silloin tällöin niin kulmat pysyy samoina ja piikkien pituus myös. Teroituskoneita on monenhintaisia niitä saa muutamalla kympillä, joka kelpaa hyvin vähän sahaajille.

    Nimetön

    Vetolenkistä näkee kun toinen sivu kärjestä on pyöristynu on ketju  pilalla. Avovetopyörä niittaa vetolenkkiä leveämmäksi ja ehkäsöö puoltamista.Jos vänkää puoltamista vastaan tilanne vaan pahenee.

     

     

     

    Jätkä

    Nyrkkisääntö on ollut, että n. 20:n tunnin välein laippa käännetään. Samalla sen reunoista poistetaan purseet, sen ura ja öljyreikä putsataan. Samaan huolto-ohjelmaan kuuluu myös kytkimen laakerin rasvaus, joten nuo toimenpiteet ovat tuttua kauraa kaikille tosisahaajille.

    metsänkasvattaja

    laippa on vääntynyt

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)