Keskustelut Puukauppa Miksi hakkuukulttuuri ei kehity?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 106)
  • Miksi hakkuukulttuuri ei kehity?

    Tämän päivän ML:ssä oli iso juttu metsäkaupan ongelmista. Tosiasia on, että kulttuuri ei ole minusta juurikaan kehittymässä. Tämä on hämmästyttävää, sillä siinä luulisi kaikkien voittavan. Tosiasia kuitenkin on, että teollisuus haluaakin pitää kauppatavat alkeellisina ja epämääräisinä, jotta metsissä voi toimia vähän miten sattuu ja tällä alentaa vastuita ja kuluja.
    Valmiiden tuotteiden myyntipuolella näin ei tapahtu ollenkaan, koska tuotteiden ostajat haluavat pilkuntarkat sopimukset, joissa laatuja sanktiot noudatetaan varmasti tarkasti.
    Hämmästyttävää ja paheksuttavaa on, miksi MTK ei aktiivisesti aja Suomeen kehittyneempää metsäkauppa- ja yhteistyömallia sopimuksineen. Onko MTK:lla ja teollisuudella jokin salainen vaikutussuhde, että näin ei tehdä.
    Ehkä samasta syystä MHY:tä ei saa millään tuottamaan palvelua, että se valvoisi hakkuun tarkasti alusta loppuun puun myyjän edustajana kaikilta osin.
    Koska hakkukulttuuri on heikko, olen tehnyt Sahalan Kartanolle ostajien noudatettavasti erittäin toimivan hakkuutyöohjeen, joka on kaikkien kopioitavissa omaan käyttöönsä. ks. https://vessi.eu/category/metsanhoito/page/2/ .

    Mitä mieltä muut ovat?

  • Tolopainen

    YouTubessa on Seppäsen video ensiharvennuksesta, puusto on n.50l kokoista pienimmät rungot 10l. Mitäs vikaa tuosta työskentelystä löytyy. Saletisti natsaa. Nykypäivän metsä kulttuuria parhaimmillaan, kun puulla on hintaa tuokin harvennus kannattaa teettää.

    Kalle Kehveli

    Kyllä minä olen ollut motomiehiin oikein tyytyväinen. Niin itse tehtynä hakkuuseen kuin vieraan tekemisiinkin. Tahtoo vain ammattimiehillä tulla parempi jälki kuin itsellä ja vähemmän puuvaurioita.

     

    Panu

    Nyt kun latvaläpimitta on 5cm, pienin Seppäsen videolla näkemäni kuitupölli oli 6,4l.

    suorittava porras

    Seppänen taitaa olla mustalla listalla ,jos noin pienirunkoisia metsiä joutuu koluamaan. On näköjään myös unohtunut harvennustarkastuksissa ilmi käynyt asia ,että pyritään harventamaan koneella liian pienikokoista puustoa.

    Kannattaisi vaihtaa muutama sana kokeneiden konekuskienkin kanssa ennen ,kun lähtee viemään ohjeitaan kirjalliseen muotoon. Teksti sisältää runsaasti itsestäänselvyyksiä ja myyjän halut voi kirjata kauppakirjaan ,josta ne välittyvät työohjelmaan ja sitä kautta kuljettajan tiedoksi .

    Täytyy kysyä vielä ,että moniko neuvoo lääkäriään syöpähoidon totetuttamisessa tai huoltohenkilöä autonsa huollossa tai remontissa? Korjaamolla on myös tiedotteet työrauhan turvaamiseksi.

    Parasta mitä mo voi tehdä on ,että tiedottaa vaaranpaikoista ja pitää toimintaympäristön siinä kunnossa ,että konekuskit näkevät ,mitä ovat tekemässä ja minne menemässä. Liika säätäminen voi johtaa jopa siihen ,että kuljettaja ”näkee” liito-oravan , merkkaa sen työohjelman karttaan ja hakkuu keskeytyy epämääräiseksi ajaksi tai kokonaan .

    Ammatti Raivooja

    Tuokin metsä kärsisi 10 vuoden odottelulla. Hyvä, että sai tukea sen tekemiseen. Kummasti kärsii aina harvennuksia odotella mutta raivata pitäisi joka vuosi.

    Emmä kyllä ymmärrä näitä 1200 tiheyksiä, 20 vuotiaana tehtävä energiaharvennus tuo tuloja 2000:sta ja vielä voi tehdä pari harvennusta. Metsälehdessä oli tästä sekapuukasvatuksesta, että tehtävä koivujen ja mäntyjen ehdoilla. Kyllä se koivun on viimeistään mentävä harventamaan siinä 20 vuoden ja 15 metrin pituudessa.

    Nykyiset istutuskuuset kasvaa niin nopeasti, että oikea aika harventaa ne n. 20 vuotiaina, sillon ei välttämättä vielä kuituharvennus kannata. Sehän on kompromissi kasvun ja kannattavuuden välillä. Onneksi on ergiapuu joka repii sen n. 10 kuutioita enemmän, että se kannattaa aikasemmin ja kun ei tarvii myöskään kaikkea mm. leppää ennakkoraivata.

    Makarov

    No ehkä ne motokuskit sen koneen käytön osaa paremmin mutta ei välttämättä metsänhoitoa. Suorittavan kommentista niin koneen käytössä metsänomistajan ei kannata neuvoa jakaa mutta kyllä metsänhoitoon saa neuvoa antaa.  Ainakin itse olen huomannut että motomiehissä on aika kirjavaa porukkaa, toiset tekee viimeisen päälle ja toiset sinne päin. Tuntuu joskus että kaikki ei tunnista rauduskoivua hieskoivusta. Toissa viikolla saha yhtiön kone harvensi männikköä 10ha ja jälki oli suorastaan erinomaista. Pääosin näin mutta on tullut vuosien varrella kyllä joskus sanomista harvennuksista ja ihan olen reklamaatiotakin pistänyt.

    Pitkä tuo Jalkasen lista jossa paljon itsestään selvyyksiä. Listan voisi tiivistää vaikka toki siellä onkin ensiharvennuksen ynm. Erikseen,  eli harvennuksellakin pätee tietysti kyseisen harvennus kohteen ohje. Muuten kyllä ammattitaitoinen metsänomistaja ohjeita saa antaa ja pitääkin antaa, sillä nimittäin tehdään tiliä varsinkin pitkässä juoksussa.

    suorittava porras

    Ne ohjeet ovat yleensä jo olemassa ja poikkeukset kirjataan puukauppasopimukseen. Niillä on mentävä. Kannattaa huomata sekin ,että maanomistajalla ei ole työnjohto-oikeutta konekuskien suhteen ja sekin ,että tilan voi omistaa useampi henkilö yhdessä. Näillä voi olla erilaisia mielipiteitä metsän käsittelyn suhteen ,joten tehtävään saadusta kirjallisesta ohjeesta on vaarallista poiketa. Se on kuitenkin se viimeinen sana. Jos kirjallisesta hakkuuohjeesta poiketaan ja syntyy ongelmia, vastuu on kuljettajalla .

    Makarov

    No ei käytännössä ongelmia ole ikinä ollut ohjeiden annossa kuskille, aina onnistunut ja kuunneltu. Reklamaatiokin tuli kohteesta jonka olivat kerenneet tehdä ennen kuin ehdin paikalle. Annoin heti palautteen ja ohjeet eikä sen jälkeen ollut ongelmaa. Kuskit ei sillä kehity että niitä pelkästään kehutaan, niille pitää antaa palautetta niin hyvästä kuin myös huonosta työstä.

    suorittava porras

    …olivat ehtineet tehdä ennen ,kun ehdin paikalle..    näin monesti ja lähes aina tapahtuu ja joskus puut on jopa jo ajettukin ja kaukokuljetus lopullaan .Siksi ne ohjeet ,jos jotain poikkeavaa, on kirjattava puukauppasopimukseen. Mitäpä ”makarov” tuumaa , jos kuski soittelee lähemänä puolta yötä ja pyytää kohteelle ohjeita antamaan? Leimikoita voidaan aloittaa vuorokauden kaikkina aikoina, kun/jos kyseessä on vuorotyö . Sävelet on oltava selvänä jo siinä vaiheessa ,kun kone lähtee lavetilta ja sama ohjeistus käytössä kaikilla operaatioon osallistuvilla.

    Apli

    Ei ole muka maanomistajalla työnjohto oikeutta konekuskiin? Kyllä se vaan on semmonen homma että motokuski toteuttaa nimenomaan maanomistajan toiveita, toki aina se ei onnistu.. Itse ohjeistan kuskeja lähes aina, laanipaikan teossa, harvennustiheydessä, teiden käytöstä, parkkipaikosta yms.. Semmonen kuski joka ohjeista vähät välittää on äkkiä työtön konekuski.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 106)