Keskustelut Puukauppa Mikä potuttaa puunkorjuussa?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 34)
  • Mikä potuttaa puunkorjuussa?

    Merkitty: 

    Kärkkäinen kirjoitti puunkorjuun toteutuksessa kismittävistä asioista. Mikä kismittää raatia eniten?

    Itseä kismittää epämääräiset korjuu- ja ajourat, jotka seilaavat sinne tänne ja paikoin ovat lähes vierekkäin.

    Toisena on leimikon rajojen poikkeaminen sovitusta – sekä ylitykset että korjaamatta jääneet palat harvennusten yhteydessä, kun mahdollisuutta harvennuksen korjaamiseen seuraavassa leimikossa ei ole näköpiirissä.

  • suorittava porras

    Avauksen kaltainen tilanne voi syntyä ,kun hakkuun toteuttaa kokematon kuski ilman paikannusvälineitä paljon kehutulla pikkukoneella käyttäen haamu-uria eikä leimikkoa ole merkitty maastoon.

    Paljon oli aikanaan myös raivaamattomia kohteita ,joista ei löytynyt korjuuseen sopivaa materiaalia riittävästi joka paikasta. Oli mentävä yli tai ohi tekemällä vain ura. Ajouratkin osuvat helposti liian liki toisiaan peitteisissä olosuhteissa maaston kantavuuden sanellessa ,mihin voi mennä. Jos alla on kone ,jonka puomi on lyhyt , ajourien väli jää hyvin helposti liian kapeaksi. Vastaavasti urien väliin voi jäädä harventamstonta aluetta , mikäli uraväli on isompi.

    Gla

    Jos pystykauppana myytävän leimikon tulee korjaamaan kokematon kaveri pienellä koneella ilman paikannusvälineitä ja tästä aiheutuu huono lopputulos, vaikka myyjä on toiminut kauppakirjassa mainitulla tavalla, silloin myyjällä on oikeus potutukseen. Se on silloin ostajan ammattitaidottomuutta. Vai pitääkö myyjän määritellä korjuukone + varusteet sekä kuskin kokemusvuodet. Voi olla, että halukkuus kaupantekoon alkaa vähentyä.

    pekka.kankaanpekka

    <p>Harmistunut</p><p>Hämmästyttää konekuskin välinpitämättömyys tai näköalattomuus kun ikivanha hevossavotoiden aikainen tieura piti ajaa käyttökelvottomaksi. Olisi ollut mahdollista ajaa puut lanssiin korjuu-uraa pitkin eikä sotkea ikivanhaa polkua rapavelliksi.</p>

    mehtäukko

    Vaadi vain kaivinkoneella tasaus virman piikkiin.

    Gla

    Voihan sitä vaatia, mutta johonkin vaatimus pitää perustua.

    Timppa

    Ei ole tullut potutuksen tunnetta.  Sen sijaan ihmettelyä millaisista paikoista puut onnistuttu hakkaamaan ja tuomaan tien varteen

    Jos nauhoo aukon itse tai on mukana, niin sitä voi säätää vähän,.  Silloin tulee mieleinen.

    mehtäukko

    Jos mahdollista, ohje on säästää metsäpolut. ”Ikivanha hevossavotoiden aikainen tie-ura” ei pitäisi aiheuttaa ihmettelyä…

    metsä-masa

    Potutuksen tunne saattaa vallata mielialaa, jos leimikon käsittelystä, myyjällä on puutteellinen ja vanhan aikainen käsitys, esimerkkinä ne normaalia tihemmässä olevat ajourat ja nutkat niissä.

    Suurimmat muutokset leimikon pinta-aloihin on tulossa niissä ensiharvennus leimikoissa jotka on ostettu metsään.fi kautta, ilman maastokäyntiä ja jos korjuukartta motolle siirtyy niillä kuvio tiedoilla.

    Suurpiirteinen kuviokartta, jonka motokuljettaja saa ja hakkaa vain korjuuseen soveltuvat osat on myös maanomistajan etu, koska niissä voidaan ajautua sopimattomiin kohteisiin koneella korjattavaksi, vähäinen poistuma ja kantamaton maasto.

    Pahaa mieltä myyjälle ja yleistä korjuun epäonnistumista edustaa tienvarsi varastojen ja niiden syvät raiteet, jotka on näkyvissä vuosikausia ja estävät pienemmällä kalustolla liikkumisen. Tästä oli hyvä esimerkki syksyllä kun toimittaja oli kuvannut varastopaikan rypypaikan ja arvioinut sen perusteella koko leimikon korjuun…

    Korjaava toimenpide: Hakatun aukon muokkauksen yhteydessä tehtävä varaston tasaus, tämä ainakin niissä tapauksissa, jossa puunostaja hoitaa myös viljelyketjun, tämä voisi vähentää ulkopuolista arvostelua (luontoväki) korjuun onnistumisesta.

     

    Metsuri motokuski

    Minusta on ilman muuta selvää että laani ja leimikolta tuleva ajoura tasataan viimeistään silloin kun hakattu aukko muokataan. Harvennuksien osalta voi tilanne olla hieman toinen kun kaivinkone ei muutoin tule työmaalle.

    Jalmari Kolu

    No nykyään ei enää oikein mikään, koska toimijoiden ja korjuuhenkilöstön taso on noussut huomattavasti samaten asiakaspalvelun taso on tätä kautta parantunut.

    Toki osansa siihen on että en enää asioi SE:n kanssa ollenkaan. Maanomistajan näkökulma ei painanut mitään vaikka vaurioita tuli paljon. Esim. päätehakkuun lähikuljetus marrraskuun sateilla läpi pellon, vaikka koitin asiallisesti esittää että voisiko tuon leimikon hakata vasta pakkasilla, koska tiesin kokemuksesta että pelto ei tule kestämään. Ostomiehen  vastaus: Myyjä vastaa varsiteistä ja varastoista. Me ajetaan silloin kun tarvis on, näin lukee sopimuksessa. No lopputulema että Buffalo täysteloilla ja puolikkailla kuormilla kynti telikoteloita myöten 200m matkalle komeat urat, joita pääsin paikkaamaan. Saman kaverin röyhkeydestä ovat muutkin valittaneet, myös yhteistyöorganisaatioiden kautta.

    Tein tänä vuonna kolme puukauppaa, viimeisin ajettiin tänään. Kaupat kolmelle eri ostajalle. Ei voi kun kiitellä koko organisaation asennetta. Syksyinen eh-kauppa alkoi hakkuulla pakkasen aikaan ja sää muuttui rankaksi vesisateeksi. Pyysin ajon keskeytystä ja se vaan onnistui. Ajo siirettiin parilla viikolla ja pakkanen hoiti homman kotiin. Korjuujälki eh:lla mainio. Kiittelin tänään asiasta kaikkia osallisia. Noin se pitää toimia eikä kukkoilla ison talon haalareissa.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 34)