Keskustelut Puukauppa Mikä nostaisi kuitupuun hinnan?

Esillä 10 vastausta, 711 - 720 (kaikkiaan 876)
  • Mikä nostaisi kuitupuun hinnan?

    Merkitty: 

    Elämme tällä hetkellä ns. hyvässä puukaupan syklissä. Tukkipuun hinnan huitovat parhailla päätehakkuuleimikoilla 70 eurossa ja ylikin. Hinta on jo sitä tasoa, että sahatkin ovat lähteneet hakemaan halvempaa raaka-ainetta kakkosharvennuksilta. Kuitupuun hinnassa ei tasokorotusta kuitenkaan ole näkynyt, vaikkakin lievää nousua vuosikymmenten hintalaskettelun jälkeen on ollut. Toisaalta sellulla on samaan aikaan tahkottu satumaisia voittoja.

    UPMn toimari totesi lehtihaastattelussa firman ostavan puuta markkinahintaan ja sillä selvä. Toimittaja kysyi tuossa yhteydessä kuitupuun hinnannousun perään. Eli ei toiveita sillä puolella, mikä tietysti on selvä: firma pyrkii luonnollisesti minimoimaan raaka-ainekustannuksen.

    Jos ajatellaan kuitupuun ostajapuolta, niin heitähän on noin kolme. Ei tarvitse olla Sherlock, jos ajattelisi, että heillä olisi toimiva mekanismi hinnan kurissa pitämiseen. Vaikka ei Suomessa kartelleja ole… Ei tarvitse maksaa, kun saa halvallakin.

    Jos ajatellaan tarjontapuolta, niin ylitarjontaa kuitupuuhun on vuosikymmenten aikaan tahkottu niin paljon, että se ei sula koskaan. Ja kuitupuun kasvu yltyy ilmaston lämmetessä. Lisäksi tukin laatuvaatimuksia voidaan tarvittaessa muuttaa, jotta kuitupuun tarjonta pysyy hyvällä tolalla.

    Kuitupuun hintaa voisi nostaa vain ja ainoastaan kuitupuuhun kohdistuva lisäkysyntä. Huom! ei siis selluun kohdistuva lisäkysyntä, koska nämä kolme edellä mainittua firmaa hallitsevat kuitupuumarkkinaa, eikä sellun hinta siirry kuitupuun hintaan, ei sitten millään.

    Onko kiinalaisten tehdashankkeet vastaus tähän kuitupuun liian alhaiseen kysyntään? Ehkä on, mutta todennäköisesti vain paikallisesti, jolloin nykyfirmat voivat siirtää hankinta-aluettaan toisaalle ja nollata vaikutuksen. Tai sitten kiinalaiset opetetaan nopeasti vallitsevaan hintatasoon nykytoimijoiden toimesta. Pidän kahta viimeistä aika todennäköisenä skenaariona, jos joku ulkopuolinen tehtaan Suomeen saa rakennettua. Nythän tehdashankkeita jarrutetaan nykyfirmojen puolelta lobbaamalla  huolia kuitupuun riittävyydestä, vaikka puutetta on vain ilmaisesta puusta.

    Keksiikö joku perustellun mekanismin, jolla puun hinta nousisi Suomessa pysyvästi ja niin paljon, että siitä hyötyisi myös metsänomistaja? Ja vielä sellaisen mekanismin, ettei joku vedä mahdollista nousuvaraa välistä kasvavina korjuukuluina, välityspalkkioina tms? Metsänomistajat tarvitsisivat jonkun edunvalvontajärjestön.

  • Metsänmies

    Pitäisiköhän jokaisen epäilevän metsänomistajan kiikuttaa pölkyt yksitellen tehtaalle. Kannattaa vielä ottaa sinnekin omat mittauslatteet mukaan(tehtaallahan ovat kuitenkin viritelleet ne myyjälle tappiollisiksi). Sitten yhdessä tehtaan henkilökunnan kanssa mitaataan puut. Siinäkin tietysti voi vielä löytyä piilovilppiä, jota ei huomaa. Sitten kun viettää vielä unettomana seuraavan yön, on pikkuhiljaa hyväksyttävä, että pieleenhän se taas meni…. Ei vaisinkaan, kyllä mittaukset yleensä ovat kohdillaan. Mittasipa ne kuka tahansa, ja millä mittaustavalla tahansa. Kuitupuun mittausta tienvarsimittana pidän epävarmimpana (olin aikoinaan itsekin niitä tekemässä).Kehysmitta saadaan melko tarkkaan, mutta kiintotilavuusprosentit ovat arviointia.

    harrastelija

    AJ: ”Jos ymmärrän oikein, harrastelija haluaisi ostaa korjuupalvelun tien varteen ja myydä sitten puut itse hankintakauppana.” 

    Sehän toteuttaisi osittain LV:n ja Joovainin idean, kun saisi vielä sopivan rekkamiehen, niin hankinta menisi toimutusmyynniksi tehtaan lanssille 🙂

    Oikeastaan olen tätä jo vähän harrastanutkin sen jälkeen, kun ikää on tullut ja jalkakin alkaa reistailla. Siellä Konnevedellä jalka oli siinä kunnossa, ettei juuri ojan yli päässyt! Nyt on kyllä jo vähän parantunut!

    Käytännössä maksan jo nyt motoyrittäjälle klapin raaka-aineen teon ja ajon, jos  koivua tulee liikaa, niin myyn loput hankintana pinossa – pelaa kyllä!

    Reima Ranta

    Kuidun tuotantoa pienemmäksi ja tuotantokustannukset minimiin. Niin teollisuuskin tekee. Jos paperi ei käy riittävällä hinnalla kaupaksi, niin tehtaan portit suljetaan. Hinta voisi nousta vain, jos kuitupuulle löytyisi sahayrittäjien tapaan paljon uusia käyttäjiä – ei valitettavasti näköpiirissä.

    Jos koko puukauppa olisi kolmen suuren käsissä, niin metsät kiireesti myyntiin. Nytkin tilanne on siinä ja siinä. Ellei niihin olisi kasvanut oman tekemisen kautta kiinni ja ellei niiden kanssa puuhastelu olisi mielekästä ja mielenkiintoista, niin myyntiin. Ennen kokemattomat uhkat monesta suunnasta näyttävät valitettavasti suuremmilta kuin mahdollisuudet. Mikä vain on sahatavarankin tilanne, kun ajatellaan aikaa 50 vuotta eteenpäin?

    Itse suhtaudun jokaiseen pitkäntähtäyksen investointiin metsään varauksella. Erittäin mielekästä raivaussahan kanssa tehtävää metsänhoitoa (erinomaista kuntoiluakin, kun pitää pururadan kiertämistä aivan liian yksitoikkoisena ja joutavanpäiväisenä) tehdään intensiivisesti niin kauan kuin jalka nousee.

    A.Jalkanen

    Metsän hinta on hyvällä tasolla, joten sikäli on hyvä aika myydä palsta pois, jos on isompaa rahantarvetta. Toisaalta pitäisi olla tiedossa jokin hyvä kohde mihin ne rahat sitten laittaa. Minä en ole kuitenkaan noin pessimistinen; puukuiduille ja puun sisältämille kemikaaleille löytyy koko ajan uusia käyttökohteita.

    jees h-valta

    Kyllähän puu muovia korvaa vastaisuudessa paljon ja sieltä uutta tuotetta pukkaa. Turha tommosta kitinää on pitää R.R. Minä en tarvitse suurista kolmeakaan ja näen silti puun tulevaisuuden valoisana ja kaupallisen polun selkeänä. Kannattaa kokeilla yhden kanssa sitoutumista ja huomaa että tulos alkaa kirkastua päivä päivältä ja vuosi vuodelta. Sekakäyttäjät ovat kaiken heikoimmilla joka käänteessä.

    harrastelija

    Biopolttoaineiden käyttöä lisäämällä tuntuisi puulle kyllä löytyvän lisää kysyntää! Samalla toiminta lisää myös työtä, koska automatisointi alalla ei ole niin kovin helppoa. Tutkimuksien mukaan biopolttoaineiden päästöt ovat murto-osa fossiilisten po:iden vastaaviin. Suomessa metsäisenä maana kannattaisi tutkia tämä polku tarkoin, koska sähköautot akkuineen ovat harvaan asutussa maassa epävarmoja.

    jees h-valta

    Kaupunkimiljööseen sähköautot ovat hyviä kapineita ja vähän laajemmallekkin sen ympäristöön. Eli valtakalustoa siitä tulee. Mutta pidemmillä siirtymillä harvaan asutulla maaseudulla olen kyllä harrastelijan linjoilla. Biolitkua lisää vaan.

    pihkatappi

    Kaasun käyttö Euroopassa nousee 500% vuodessa, toki ensi vuonna varmaan jo vähempi. Silti kivihiilen polttoa ei voida lopettaa, kun kaasun toimitukset eivät riitä. Puusta on yritetty myös tehdä kaasua, ei taida näillä kaasun hinnoilla olla järkevää. Hakkuutähteet ja muu prosesseissa käyttämättä jäävä osa tuo kuitenkin melkoisesti mahdollisuuksia vaikka nestemäisten polttoaineiden tai muun energiakäytön puolelle. Itseasiassa nykyisellä hakkuutähteen hinnalla, jos joku taho saisi ne hankittua, voisi kehittää vaikka mitä.

    Puu on aina järkevämpi käyttää johonkin, kuin jättää lahoamaan pystyyn. Jos verrataan co2 päästöjä öljyyn ja kivihiileen, niin puu lahottaminen on järjetöntä, järkevämpi olisi jättää öljy ja kivihiili maaperään, josta se ei lisää ilmakehän co2 kuormaa. Tästä totuudesta johtuen puukuidun tulevaisuus on hyvä ja kehityksen suunta on selvä, kehityksen nopeus on täysi arvoitus. Ihan turhaa kuvitella että öljyn kulutus saataisiin laskuun nykyisellä sellukapasiteetilla ja näillä näkymillä kysymys on lähinnä siitä kumman käyttöä lisätään tuntuvasti.

    Tolopainen

    Eikö Harjavallasta saa my dieseliä, vai eikö ole sopivaa kalustoa. Voisi siirtyä vähäpäästöiseen liikkumiseen jo nyt eikä odotella halpoja sähköautoja, joita ei koskaan tule. Kun halpaan kulkuneuvoon tarvitaan mielettömän kallis akku, joka menettää tehonsa pakkasella, yhtälö on ratkaisematon ikuisesti. Fysiikan lakeja ei voi kumota eikä niistä edes neuvotella. Tesloissa on isoja ongelmia jenkkilän pakkasissa, jotka ovat kestäneet muutaman päivän, edes ovia ei saa auki ja akut menettävät tehonsa.

    Jätkä

    Ovenkahvojen jäätymisellä ei ole suoraa yhteyttä auton voimanlähteeseen. Se on täysin irrallaan akkuteknologiasta.

    Nythän on kuitenkin niin, että Nesteen MY-dieseliä tai vastaavaa pitää alkaa tulla jakeluasemille – ja sopivaan hintaan. Tuosta pitää Hallituksen piirissä ottaa ote ja päättää sen jakelusta.

    Kunnollinen keräilyorganisaatio biojätteelle, että MY:tä saadaan kaikille Dieselautolijoille. Sen jälkeen voidaan asettaa sähköautoille käyttökielto ja romutuspalkkio – Onneksi niitä on vasta niin vähän, että korjausliike ei koidu kovin kalliiksi.

Esillä 10 vastausta, 711 - 720 (kaikkiaan 876)