Keskustelut Puukauppa Mikä nostaisi kuitupuun hinnan?

Esillä 10 vastausta, 521 - 530 (kaikkiaan 876)
  • Mikä nostaisi kuitupuun hinnan?

    Merkitty: 

    Elämme tällä hetkellä ns. hyvässä puukaupan syklissä. Tukkipuun hinnan huitovat parhailla päätehakkuuleimikoilla 70 eurossa ja ylikin. Hinta on jo sitä tasoa, että sahatkin ovat lähteneet hakemaan halvempaa raaka-ainetta kakkosharvennuksilta. Kuitupuun hinnassa ei tasokorotusta kuitenkaan ole näkynyt, vaikkakin lievää nousua vuosikymmenten hintalaskettelun jälkeen on ollut. Toisaalta sellulla on samaan aikaan tahkottu satumaisia voittoja.

    UPMn toimari totesi lehtihaastattelussa firman ostavan puuta markkinahintaan ja sillä selvä. Toimittaja kysyi tuossa yhteydessä kuitupuun hinnannousun perään. Eli ei toiveita sillä puolella, mikä tietysti on selvä: firma pyrkii luonnollisesti minimoimaan raaka-ainekustannuksen.

    Jos ajatellaan kuitupuun ostajapuolta, niin heitähän on noin kolme. Ei tarvitse olla Sherlock, jos ajattelisi, että heillä olisi toimiva mekanismi hinnan kurissa pitämiseen. Vaikka ei Suomessa kartelleja ole… Ei tarvitse maksaa, kun saa halvallakin.

    Jos ajatellaan tarjontapuolta, niin ylitarjontaa kuitupuuhun on vuosikymmenten aikaan tahkottu niin paljon, että se ei sula koskaan. Ja kuitupuun kasvu yltyy ilmaston lämmetessä. Lisäksi tukin laatuvaatimuksia voidaan tarvittaessa muuttaa, jotta kuitupuun tarjonta pysyy hyvällä tolalla.

    Kuitupuun hintaa voisi nostaa vain ja ainoastaan kuitupuuhun kohdistuva lisäkysyntä. Huom! ei siis selluun kohdistuva lisäkysyntä, koska nämä kolme edellä mainittua firmaa hallitsevat kuitupuumarkkinaa, eikä sellun hinta siirry kuitupuun hintaan, ei sitten millään.

    Onko kiinalaisten tehdashankkeet vastaus tähän kuitupuun liian alhaiseen kysyntään? Ehkä on, mutta todennäköisesti vain paikallisesti, jolloin nykyfirmat voivat siirtää hankinta-aluettaan toisaalle ja nollata vaikutuksen. Tai sitten kiinalaiset opetetaan nopeasti vallitsevaan hintatasoon nykytoimijoiden toimesta. Pidän kahta viimeistä aika todennäköisenä skenaariona, jos joku ulkopuolinen tehtaan Suomeen saa rakennettua. Nythän tehdashankkeita jarrutetaan nykyfirmojen puolelta lobbaamalla  huolia kuitupuun riittävyydestä, vaikka puutetta on vain ilmaisesta puusta.

    Keksiikö joku perustellun mekanismin, jolla puun hinta nousisi Suomessa pysyvästi ja niin paljon, että siitä hyötyisi myös metsänomistaja? Ja vielä sellaisen mekanismin, ettei joku vedä mahdollista nousuvaraa välistä kasvavina korjuukuluina, välityspalkkioina tms? Metsänomistajat tarvitsisivat jonkun edunvalvontajärjestön.

  • Visakallo

    Katson oikeudekseni tulkita Jovainin vaikenemisen myöntymisen merkiksi.

    A.Jalkanen

    En usko. Siis että J olisi tiedemies. Sori.

    Jätkä

    Ei niistä romutuspalkkiota saa, jos ei hanki tilalle uutta vähäpäästöistä.

    Jeessi siis teki tien ja kuvittelee, että metsäyhtiö maksaa hänen tiensä. Haaveita ei tietenkään ole kielletty, mutta nuo Jeessin kuvitelmat ovat kuitenkin väärin kohdistettu. Kyllä sen tien maksaa Jeessi ihan itse.

    Visakallo

    Jovainin mukaan kummassakin Pösössä on 5000 euron hintalappu. Konevikaisesta Metsuri Motokuski perii Jesseltä 4000 euron korjauskulut, ja Jesse epäilee salaliittoa.

    mettämiäs

    ”Jos olette sitä mieltä, että Jeessi sen kustantaisi, niin teille on varattu paikka samaan pyöreään koppiin, jossa Joovaan teitä odottelee – jäsen jäykkänä”

     

    Ihan älykästä keskustelua, vaatii insinöörikoulutuksen…

    mehtäukko

    Jovainin teorioihin ei kannata yhtään Pösöä tai muutakaan autoa paalata. On se niin mahdotonta laskelmointia.

    Mutta jos matkustetaan katsomaan, millä äänellä Jovainin rattori paalautuu…?

    Metsuri motokuski

    Minusta tuo jätkän esimerkki ei nyt sovi tähän. Mutta kun jätkä kuitenkin kyseli niin en korjaisi rikkinäistä ollenkaan kun en osta pösöjä ehjänäkään. Joten riittänee tämä vastaukseksi. Mutta jos ostan vaikka moottorikelkan lapista tai vaihtoehtoisesti täältä kotipuolesta niin en takuulla maksa siitä yhtä paljoa kuin täällä koska rahti tänne maksaa enemmän. Jos suurempi rahti ei kohdenneta lapin kelkan hintaan ja sitäkautta myyjälle niin ei sitten.

    Jätkä

    Kyllähän sen Lappalaisen kelkan kuljetuskustannus on ostajan päänsärky, eikä myyjän. Lappilainen kelkka menee lähellä olevalle kelkantarvitsijalle, taikka sen ostaa Etelä-Suomalainen Jobbari, joka vie Lappiin kauppatavaraa täältä ja vaihtokaupassa ottaa kuorman täyteen käytettyjä kelkkoja.

    Esim ”Arska” teki usein kauppamatkoja ihan ylös asti ja vei usein ”Täältä” upouusia kelkkoja lappiin ja toi sieltä täyden kuorman vaihtokauppatavaraa, jota siellä kauppiaat pystyivät hankkimaan ”Rajakauppa-sääntöjen ” avulla hyvin edullisesti. Arska teki nimenomaa vaihtokauppoja hyvin paljon ja kertoi, että kumpikin voitti.

    Kuitenkin: Kun joku Harjavallassa myy surkean ensiharvennuksen, jossa järeys ja kertymä jää todella kehnoksi ja Metsäliitto maksaa siitä 8 €/ kuutio ja naapuritilan omistaja myy koskematonta, tervettä metsää avohakkuuna pikitien varressa ja kuitupuun hinta pystyyn on 22 €/kuutio, niin KUKA MAKSAA TUON HINNANERON?

    Ainoa oikea vastaus on, että EI KUKAAN.

    jees h-valta

    EDIT

    Jovain

    Visakallo: Kun en ole tiedemies, enkä paljoa muutakaan, olisihan se hyvä tietää: ”Missä on puulle määritelty se hinta, josta teollisuus vähentää korjuukulunsa”. Eikö vastaus kelvannut?

    Täällä tarjotaan, että kuluttaja maksaa eli peritään lopputuotteen hinnasta?

     

     

Esillä 10 vastausta, 521 - 530 (kaikkiaan 876)