Keskustelut Metsänhoito Metsuriyrittäjä

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 106)
  • Metsuriyrittäjä

    Merkitty: 

    Olen tässä ollut noin vuoden metsuriyrittäjänä ja työskennellyt pääsääntöisesti yhdistykselle niin uteliasuuttani kyselen onko palstalla muita yrittäjiä. Kuinkahan paljon yhdistys vetää välistä kun oli viimeksi niin kovat hintaneuvottelu, hankalaa oli saada euro tunnille ja sen verran voin sanoa hinnoista että alle 30 en laita sahaa käyntiin.

  • Metsuri motokuski

    Tuo Jessen kysymys on ihan järkevä. Se miksi teitä ei avata ennakkoon on monta syytä. Varmaan tärkein syy on hakkuukiintiöt jotka määrittävät mitä puutavaraa on myyty eteenpäin.  Sen mukaan valitaan sitten leimikot. Monesti talvileimikoiden korjuuaika on kolme vuotta ja on varmaan järkevää ettei kovin montaa vuotta teitä pidetä auki ihan varmuuden vuoksi. Kustannuksiasta kaikki lähtee. Monesti on halvempaa aurata tie kerralla kuin poistaa lunta pitkin talvea.

    jees h-valta

    Kuitenkin aika varma umpitien avaaja on nelikkotraktori ja perälevy. Ja turvallisin runnoa läpi. Etuaura on arvaamattomampi ohjastaa umpihankeen kyllä. Linko on lelu monessakin mielessä. Sille riittää puusta irronnut oksa hajottamaan laitteen tai hyvin mukaan noussut kivi.

    Nuakka

    Tääläpäin ehkä yleisin tapa on, hyvä linko perässä, etukuormaajassa aura tai kauha. Linkous tullut taas  enemmän käyttöön, auralla tahtoo jäädä umpihankeen niin isot penkat että tie kapenee seuraavilla aurauksilla. Pohjoisempana sitten kärkiaura.

    Jätkä

    Siinäpä puuhaa riittäisi perälevy-Hemmoille, kun kolaisi kaikki metsä – ja mökkitiet aina niin, että henkilöautot pääsisivät niitä kulkemaan ja jopa kohtaamaankin.

    Mökkitiet avataan vain tarvittaessa, samoin metsätiet.

    Jos lunta on esim metri, jää perälevyn kanssa tiet avaamatta, oli traktori millainen tahansa.

    Linkoja on monenlaisia. On myös sellaisia, joissa siivet taittuvat tarvittaessa, jos vaikka päänkokoinen kivi ajautuu siivikkoon. Harvemmin tiellä on irrallaan edes nyrkinkokoisia kiviä, mutta hyvä linko joko paiskaa ne hankeen, taikka jättää ne riviin lingon jäljelle.

    aegolius

    >Miksi ihmeessä tietä ei voi aurata lumen lisääntymisen tahdissa

    Omalla kalustolla voi tietenkin availla miten haluaa, mutta ostopalveluna on ainakin minulta mennyt kahdesta avaamisesta kahdet kulut. Tarpeen mukaan avaaminen on ainoa järkevä tapa.

    Mettämakuri

    Jätkä oikeassa ei perälevyllä tee mitään jos on metri lunta, joskus oon 50cm hankeen pukannut tien niin eipä se helpolla tullut.

    Metsäautotie ois hyvä pitää auki koko talven jos hakkuita tulossa, naapurin nihilisti mulkero ei yhtenä keväänä avannut tietä aikoinaan niin eipä se kestänyt pölliautoa.

    Puuki

    Linko on ihan paras tien avuksessa. Sulan kelin aikaan syksyllä ei tosin kannata lingota tiesepelejä metsään eikä muuallekaan.     Pelkkä etukuormaaja tai perälevy on paljon hitaampia ja hakalampia tien aukaisussa . ”Sulakkeina” toimii  pultit murrosnivelen ja lingon kiinnityskohdassa.  Jos tullee liian iso este pyörimiseen ,niin muutama pultti katkeaa ja ne vaihdetaan uusiin. Ei ole kovin hankala ”remontti”.    Kovettunut kelkan ura tms. ja sen poistaminen kevätpakkasilla on kovin urakka tien aukasussa.  Lumihan lähtee lingolla helposti ellei  lunta  ole polettu tiiviiksi talven aikana.

    Itämaan ihme

    Alueaura/kärkiaura keulilla ja perässä tuollainen kuplavolkkarin kokoinen linko. Se näyttää olevan näiden tosissaan urakoivien varustus. T-sarjan koneita vähintään, jos Valtroista puhutaan.

    Puuki

    Etukuormaajalla pihat yms.  pienehköt alueet on paras putsata . Vain metsäteiden auraukseen sopiva kalusto on erikseen.

    arto
Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 106)