Keskustelut Metsänhoito Metsuriyrittäjä

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 106)
  • Metsuriyrittäjä

    Merkitty: 

    Olen tässä ollut noin vuoden metsuriyrittäjänä ja työskennellyt pääsääntöisesti yhdistykselle niin uteliasuuttani kyselen onko palstalla muita yrittäjiä. Kuinkahan paljon yhdistys vetää välistä kun oli viimeksi niin kovat hintaneuvottelu, hankalaa oli saada euro tunnille ja sen verran voin sanoa hinnoista että alle 30 en laita sahaa käyntiin.

  • Itämaan ihme

    Pitäisi tietää, paljonko sitten on kokonaistuntimäärästä näitä umpiteiden aukaisuja.

    Varmasti tulee niitä reissuja, että mennään miinuksen puolelle. Kuittaako auruuttaja nämä sitten ns. kynätunteina vai ei, se on hänen oma päätös.

     

     

    Jätkä

    Auran kanssa voi olla traktori kovilla metrisessä hangessa. Minulla oli suht riski traktori. Mitattu teho ulosotosta n. 160 heppaa. Kaikissa pyörissä neliselkäketjut. Nostolaitteissa Suurteholinko = Ns Lapiolinko. Kohtalaisen pienellä vaihteella ja koneessa varveja 1500 – 1600. Tuntui, että lingon pyörittäminen ei painanut mitään, lumi lähti kerralla niin, että sora tuli näkyviin.

    En pidä sellaisen ”auraamista” hyvällä lingolla ja- traktorilla minkäänlaisena erikoishommana. Sensijaan tie, jossa on rämmitty nelivetotraktoreilla ja M-kelkoilla, on melko hankalaa, vaikka onkin kaikissa pyörissä piikkiketjut. Nimittäin oli sellainen tie, joka oli todella kapea ja kummallakin puolella syvät ojat, ei kärsinyt luiskahtaa polanteelta yhtään!

    jees h-valta

    Eikö pysy enää heppa hallinnassa? En ole koskaan kyllä lumenaurauksessa ojaan ajanut tai muutenkaan kiinni jäänyt. Vaikka on ihan pieniheppainen nelikko-Valtra ilman mitään kettinkeitä. Mutta nuo linkotouhut onkin lähinnä naurettavuuden huippua.

    jees h-valta

    Kyllä, totuuden osastolle. Omistasi saisi vain surkeuden huippuhetket-lehtisen.

    Metsuri motokuski

    Nyt kyllä jesse ei taida tietää mistä puhuu.  Ei taida Harjavallassa 30 cm lunta tulla enempää talvessa niin eihän siellä aurauksesta paljon tiedä. 200 hp: aa ei liika ole kun polanteista metsäautotietä avataan. Eikä se niin heppoista ole kiinni. Enemmänkin traktorin painosta. Yleensä ne suurimmat hepat ovat myös painavissa traktoreissa.

    Jätkä

    Jos ajatellaan vinoauraa edessä vs. suurteholinko perässä, niin väitän linkohomman sujuvan paksun lumen tai kovan polanteen siivoamisessa helpommin. Vaikka minulla oli etupainoja yli viisisataa kiloa, niin välillä pyrki keulimaan, kun linko painoi yli 600 kg ja tosipaikassa siinä saattoi olla pari kuutiota kovaa lunta / jäätä.

    Linko oli 2,6 metriä leveä, niin siipi on ulkona oikealla puolella pahimmillaan puoli metriä ja kun siellä on kovaa polannetta, saattaa trktori käännähtää nopeasti poikittain – oja odottaa ainakin etupyörää. Toki se nousee sieltä halposti, mutta kun muistetaan, että pyörät ovat ”sian selän” päällä, pitää olla valmiina polkaisemaan kytkintä ja jarrua joka hetki.

    Yhdistelmä oli niin kova, että kun kevyttä pakkaslunta oli vain 15 cm, saattoi sillä ajaa tietä pitkin suurimmalla vaihteella  kohtalaisilla kierroksilla. Vaikka linko oli lapiolinko, siinä oli peräseinä, joka esti läpivirtauksen.

    Niin ja KYLLÄ. Minulla oli myös alueaura, joka oli vetokoukusta työntävä, mutta kun siinä ei ollut hydraylista kääntelymahdollisuutta, en sitä käyttänyt kuin silloin, kun sai pitkää baanaa ajella, eikä lunta ollut paljoa. Perälevyn kanssa pohjustin ensilumilla tiet.

    arto

    Meillä ne yrittäjät aukoo teitä edessä vinoaura takana vino levy. Menevät vaikka lunta ollut metrin verran. Kelkkaura tiellä katkoo lingon akseleita. Yksi yrittäjä kertoi 3 km tien aukaisuun menneen 3 nivelakselia traktorit tehokaita heillä.

    Jätkä

    Lingoissa pitää olla levykytkin. Kyllä kytkin parkaisi kivasti, kun pikkutukkikokoinen pölli meni lingon nieluun. Ensin tuli muutama pätkä, mutta sitten siivet pysähtyi. Ajovoimaotto päälle ja peruutusta pikkuisen, ja eikun menoksi. Murtopulttia ei minulla ollut, säädettävä levykytkin vain.

     

    Jätkä

    Jos metriseen hankeen tehdään tietä ja edessä on vinoaura (alueaura) jonka leveydeltä työnnetään lumi oikeaan reunaan, niin umpeen ei painella kuuttakymppiä, vaan lähinnä kävelyvauhtia.

    Joskus huimassa nuoruudessani työnnettiin kärkiauralla noin nelimetristä väylää umpeen. Lunta oli hieman yli metri, auraa työnsi ”pillari” ja kummallekin puolelle tietä syntyi jotain kolme metriä korkea aurausvalli.

    JOS olisi ollut kunnon ketjuilla varustettu isopyöräinen maataloustraktori, niin yllätys-yllätys, Se ei painu lumeen kuin n. 60 % lumen paksuudesta. Linko tulee perässä ja paiskaa lumen 5 -20 metrin päähän, kelistä riippuen.

    Traktorin nostolaitteista riippuen linko voi jopa hipoa maata. Jos ei ole kunnon linkoa edes nähnyt, kannattaa olla niistä hommista ihan hiljaa.

    jees h-valta

    Miksi ihmeessä tietä ei voi aurata lumen lisääntymisen tahdissa. Mitä järkeä on runnoa metrisessä hangessa? Eikö tulevia tarpeita tielle osata muka ennakoira ennen kuin on niinku pas… housussa?

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 106)