Keskustelut Metsänhoito Metsuriyrittäjä

Esillä 6 vastausta, 101 - 106 (kaikkiaan 106)
  • Metsuriyrittäjä

    Merkitty: 

    Olen tässä ollut noin vuoden metsuriyrittäjänä ja työskennellyt pääsääntöisesti yhdistykselle niin uteliasuuttani kyselen onko palstalla muita yrittäjiä. Kuinkahan paljon yhdistys vetää välistä kun oli viimeksi niin kovat hintaneuvottelu, hankalaa oli saada euro tunnille ja sen verran voin sanoa hinnoista että alle 30 en laita sahaa käyntiin.

  • Kalle Kehveli

    Rikkoutuneen metsätien korjaa rikkoja, se on selvää.

    Jätkä

    Kun tie on metsäautotie, niin paino tilanteen mukaan, mutta muistetaan, että siinä on sana auto.

    Lumipaakkuja on ainakin kolmenlaisi: On pehmeitä, jotka hajoavat jopa jalalla päälle astuttaessa, on kovia, jo pyörähtävvät auton spoilerin edessä ja pyöriessään auton alla kopisevat jo niin ihanasti , ja on lumen peittämiä paakkuja, jotka ovat jään kovia, niissä saataa olla hiekkaa, soraa, tai jopa kivi.

    Kun paakkuja on, niin kyllä siinä aivan varmasti katsotaan aika vihaisesti, kun esim kolmen tonnin puskuri ja puolet etulokasuojista särkyy. Tietä lanailevalla / aurailevalla on syytä olla vakuutus kunnossa, ellei kyse ole vain hänen omasta tiestään.

    Puuhastelija

    Arton videolla oleva lumimäärä on sen verran suuri, että kärkiaura on paras tuommoisen auraamiseen. Lingotessa traktori joutuu kahlaamaan pohjaa myöten ensin lumessa ennen kuin linko tavoittaa lumen ja tästä syystä eteneminen on hidasta. Toki on linkoja joita voi laittaa ”väärinpäin” etunostolaitteisiin tai taakse ja silloin voi ajaa  traktorilla puhdasta tietä.

    Kärkiaura on nopeampi kuin linko ja meilläpäin näkyy olevan runsaasti kärkiaurakalustoa nuilla jotka aukovat metsäteitä ja talviteitä. Ja täällä yleensä on luntakin lähempänä metriä kuin nollaa.

    mettäapina

    ei oo 30 euroo tunnilta paha,jos ammattimies,ite laskutan 35 euroo tunnilta ja töitä riittää,mutta… 9 tankillista sahahakkuulla teettää,raivurin kanssa sen 6-7? Ja noi kahden hehtaarin päiväsaavutukset ei onnistu kuin jollain mäntykankailla,ei rehevissä pohjissa.

     

    Jätkä

    Itse en kyllä tunnista tilanteita, missä olisin kärkiauralla kepittänyt suurteholingon paksussa lumessa. Oli minulla vuosikausia tiekunnan tien linkoamisurakka, jonka hoidin kunnialla, varsinkin verrattuna minun lopetuksen jälkeeni tulleeseen hoitoon.

    Tiessä oli muutamia hieman arkoja kohtia, oli peltoaukeaa, jossa tie sijaitsi niin, että vallitsevat tuulet pääsovät pyyhkimään lumet juuri siihen tielle, joka oli syvemmällä kuin pelto, pellonreunassa jonkinasteinen vesakko . Oli järvenselkää muutama kilometri ja kun sieltä tuuli pääsi vapaasti, niin olihan tiellä lunta.

    Traktori oli lopettaneelta turveurakoitsijalta ostettu, jossa oli kuuspyttyinen, penkitettynä n. 170 heppainen nelikko, johon ostin neliselkäketjut nastoilla kaikkiin pyöriin.

    Yllätys oli heti, kun koetin sen menoa umpihankeen, niin se painui vain puoliväliin, koska etupyörät eivät auranneet yhtään.Linko oli tosiraskas,a kytkentä niin, että vetopiste oli ainakin 60 cm tienpinnasta ylöspäin. Metrinen tuiskulumi meni kevyesti kerta pyyhkäisyllä tienpitaa myöten.

    Ja juu: Olen aurannut myös kärkiauralla metsäautotietä, Kun tie oli aurattu aluksi liian kapeaksi puutavara-autolle, hankasin kärkiauran kanssa sitä (BM Volvolla) koko helvetin yön leveämmäksi eikä se aura kyllä tuntunut ollenkaan hyvältä. Koko ajan traktori poikittain.

    JOS on 10 000 kg painava neliveto ja nimenomaa edessä ketjut, niin kyllä se tietysti sujuu vinoaurallakin, mutta näkyy nuo maantietä traktoreilla aurailevat olevan aina silloin tällöin ojassakin. Meilläpäin liikkuu ISO yhdistelmä, joka vinoauran lisäksi on varustettu järeällä perälevyllä ja se näkyy usein olevan ojassa. Perälevyn kanssa on paljon turvallisempaa ajaa lujaa tiellä, jossa aura saattaa haukata.

    Kun suurteholingossa on peräseinä, sen kanssa voi ajaa aika reippaasti, jos lunta on alle 20 cm, se ei päästä lunta läpi, vaan se lapioi kaiken kauvas tiestä, ei tule auravallia.

    metsänkasvattaja

    kärkiaura  vaatii  ison ja   tehokkaan traktorin.  kapeilla   teillä  ongelmaksi muodostuu   lumipenkkojen korkeus  ,kun  vauhtia ei  pysty pitämään riittävänä .mielestäni  linko    on  parempi .  nykyinen lumitilanne  on  sen verran  haastava  ,että  vaikeuksia  voi  tulla  millaisella  koneella  hyvänsä .

Esillä 6 vastausta, 101 - 106 (kaikkiaan 106)