Keskustelut Metsänomistus Metsien paikallisomistuksen säilyminen turvattava

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 79)
  • Metsien paikallisomistuksen säilyminen turvattava

    Merkitty: 

    Kuntalaisaloite

    Asia: Toimenpiteisiin ryhtyminen maaomaisuuden kiinteistökaupoilla päätymisen rahastojen ja säätiöiden haltuun hillitsemiseksi.

    Maassamme säänneltiin takavuosikymmeninä maakauppoja lailla oikeudesta hankkia maa- ja metsätalousmaata. Sillä oli kaksi tarkoitusta: yhtäältä estää metsätilojen kulkeutuminen metsäfirmojen käsiin ja toisaalta turvata paikallisten maa- ja metsätaloudenharjoitta- jien lisämaan saanti. Oikeastaan kolmantena ulottuvuutena oli vielä metsiemme pirstaloitumisen ehkäisy ja vieläpä tilusrakenteenkin parantaminen.

    Maaomaisuuden kaupat ovat aivan viime aikoina kokeneet sellaisen muutoksen, että erityisesti eri rahastot ja säätiöt ovat tulleet voimakkaasti kiinteistökauppoihin mukaan ja tätä kautta metsätilakokonaisuuksia on liukunut myös ulkomaalaisomistukseen. Kauppahinnat alkavat olla jo sellaisella tasolla, että ne eivät mahdollista sellaisten tuotto-odotusten jatkuvaa toteutumista, mitä sulavissa ja sulosointuisissa myyntipuheissa sijoittajille lupaillaan.

    Aluetaloudellemme ja paikkakunnan omille maa- ja metsätalouden harjoittajille sekä maaseutuyrittäjille tilanne on nyt muodostunut elinkeinojen kehittämisen suhteen täysin mahdottomaksi. Nykytilanteen jatkuminen johtaa kiihtyvällä tahdilla metsäomistusten karkaamiseen ulkokuusamolaisiin käsiin, mikä taas tietää muun muassa puukaupparahojen voimistuvaa katoamista Kuusamon katukuvasta elinvoimaamme kurjistaen.

    Muutoin olen sitä mieltä, että Kuusamo on pelastettava!

    Mainituilla perusteilla esitän, että: Kuusamon kaupunki ryhtyy pikaisesti selvittämään mahdollisuuksia maa- ja metsäomaisuuden omistuspohjan säilyttämisen kuusamolaisomistuksessa edistämiseksi.

    Kuusamossa 30 päivänä marraskuuta 2020

    ___________________________________

    Joukamo Kortesalmi, kaupunginvaltuutettu

  • Puuki

    Pyöreän puun pitkään jatkunutta hinnanlaskua on kompensoitu yksityispuolella metsävähennyksellä, jotta ”mh-harrastus/yritys”  ei olisi loppunut kokonaan kannattamattomana.  Sillä on haluttu kasvattaa tilakokoa.  Kolhoosiomistushan ei ole tuottanut yleensä eikä tuota edelleenkään  kuin tehottomuutta ja muuta huonoa talouselämälle ja muulle elämälle .

    Valtion tekemät uudistukset metsäpuolen verotukseen jäi kuitenkin puolitiehen . Perintöverotus ei suosi metsien kasvatukseen panostamista eikä lahjavähennyskään ole toimiva eikä ollenkaan tasapuolinen.   Perintöveron maksajat maksaa ensin  veron ja sitten täydet 30/34 % metsänmyyntituloista valtiolle.    Jossain tapauksessa perintöveron joutuu maksamaan hallintaoikeudelle jäävästä metsästäkin vaikka ei saisi tuloja koko metsästä esim. seur. kymmenien vuosien aikana.    Sama koskee muutakin hallintaoikeudella perittyä omaisuutta.  Joku voi joutua maksamaan esim. pankkilainalla perintöveron asunnosta jossa ei voi itse asua eikä saa siitä muutakaan tuloa vuokran muodossa.  Lisäksi nykyään asunnon arvo voi ja tod. näk. laskeekin vuosien mittaan muualla paitsi ylituetulla pääkaupunkialueella.   Ihan älytön p-verolaki.  Koko perintövero tulisi lakkauttaa.

    Metsärahastot kuuluu lähinnä tuohon kolhoosiomistus -ryhmään, jossa omaisuuden halinnoijat voi päättää toisten omistuksista pienellä tai olemattomalla omalla riskillä tarpeen mukaan.

    Metsuri motokuski

    Eikös kuitenkin myyjä voi vielä vaikuttaa siihen kenelle myy ? Minusta metsärahastot ostavat vain jos niille joku myy. Pitääkö sitä lainsäädännöllä vielä rajoittaa ?

    Kyllä perintöverollakin on paikkansa valtion verokertymässä. Jokainenhan voi tehdä harkinnan perinnön osalta otaakko vai ei. Onhan se tietenkin haasteellista jos metsät on hakattu siihen kuntoon että ei edes perintöveron vertaa ole myytävää.

    Scientist

    En taaskaan ymmärrä Haban ajatuksen juoksua. Voisitko joskus laittaa selkokielellä kommenttisi jälkeen mitä tarkoitat. Yhteismetsiähän on jo nyt paljon ja periaatteessa jokainen voi ostaa niistä osuuksia.

    Hyvä keino voisi olla se, että metsänmyynnin verotulot (30-34% kaupasta) tuloutettaisiin kunnalle, jossa metsä sijaitsee. Nyt menee pääomatulona valtion pohjattomaan kassaan ja esim. yli 2 mrd asumistukiin.

    Perassic Park

    ”Onhan se tietenkin haasteellista jos metsät on hakattu siihen kuntoon että ei edes perintöveron vertaa ole myytävää.”

    Jos ajatellaan että myyt metsätilan metsät päältä ja maksat tästä ensin myyntivoittoveron, jotta pääset lopulla maksamaan perintöveron joka muuten luokassa II on luokka 1/3.

    Vuosikymmenten metsänkasvatustyö ulosmitataan valtion pohjattomaan sosialistiseen C:hen.

     

    Puuki

    Onhan se tietenkin haasteellista jos metsät on hakattu siihen kuntoon että ei edes perintöveron vertaa ole myytävää.

    Et sitten ymmärtänyt pointtia . Jos metsänkasvatusta tuetaan paremmin , se tuottaa paremmin myös kansantalouteen päin. Puun hinnat on jo sosialisoitu valmiiksi matalalle tasolle verotuksineen kaikkineen .   Ei niitä enää enempää ole varaa ulosmitata. Lypsävä lehmä saattaa lopettaa lypsyn kokonaan, jos se lypsetään jatkuvasti kuiviin eikä edes ruokita kunnolla.

    Hallintaoikeudelle jäänyt metsä on semmonen, että omistaja olet sinä, maksat perintöverot, mutta tulot (vuosikasvun mukaan ) kuuluukin hallintaoikeuden saaneelle. Siellä voi olla vaikka 250 mottia joka ha:lla mutta yhtään ei tipu perintöveron maksuun , jos hallintaoikeuden omistaja ei halua lahjoittaa omistajalle yhtään niitä metsärahoja elin -aikanaan.  Ei ole onneksi omakohtaista kokemusta tuosta mutta joillain on .

    A.Jalkanen

    On olemassa kuntien metsäveroerä (tsnp) jonka nimissä palautuu metsien sijaintikunnille – tietenkin vuotuisista myyntimääristä riippuen – luokkaa sata miljoonaa euroa.

    Puuki

    Paljonko lienee metsäverokertymä yksityismetsistä/v. ?   Jotain 0,5 mrd jos keskim.vero olisi esim. 25 %.   Toiset maksaa n. 30/34 % (- poistot)  ja toiset n. 12 % (- poistot) .  Perintöverot tietysti sen päälle  (ja myös mahdolliset myyntivoittoverot) .    Pinta-alaveron aikaan kunnat sai suhteessa isomman potin metsäverokertymästä.

    Metsien kohdalla varsinkin olisi aihetta harkita perintöveron perimisen  lopettamista kuten on tehty esim. Ruotsissa.  Mutta on niitä monia muitakin kohteita joissa p.vero on epäoikeudenmukainen eikä edistä taloutta vaan heikentää sitä.   Metsä vaatii tavallista pidemman ajan ennen kun tuloja alkaa tulla investoinneista.  ( Ja puun hintataso ja  siihen johtaneet ja  vaikuttavat asiathan on jo moneen kertaan käyty täällä läpi. )

    A.Jalkanen

    Aika lähelle osui Puuki.

    ”Puukauppojen yhteydessä niitä kerätään hyvänä vuonna 400 miljoonaa euroa vuodessa. Suurimman osan metsäveroista pitää valtio. Vajaa kolmannes siitä palautetaan kunnille monimutkaisten laskutoimitusten jälkeen.”

    http://www.mhy.fi/lansi-uusimaa/uutiset/verokarhun-kanssa-metsassa

    Scientist

    Tämä metsäveroerä tuli 2007 ja siinä osittain siirretään metsän myynnistä saatuja veroja ao kuntaan. Ei kuitenkaan täysimääräisesti, koska metsävero-osuuden suhdetta kuntien yhteisöverotuottoon on rajoitettu siten, että sen määrä on vähintään 5 ja enintään 15 prosenttia kuntien yhteisöverosta.

    Metsuri motokuski

    Eikös suomen metsiä ole verotettu jo kymmeniä vuosia ja hyvin ovat kasvaneet ja hakattavaa löytynyt. Sen perusteella tuskin tarvetta suuremmalle veroremontille ei ole. En ymmärrä minkä vuoksi metsänmyynti pitäisi olla jotenkin vähemmän verotettavaa kuin minkä tahansa tuotteen myynti. Minusta loppujen lopuksi suomen metsiin upotetaan aika paljon verorahoja tukina ja huojennuksina. Onhan se niin että jokainen ”minun” maksama veroeuro on väärin mutta mielelläni kuitenkin kemeran otan tai teen metsävähennyksen. Jos katsoo metsien arvonnousun niin ei kai voi väittää että huonosta omaisuudesta on kyse.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 79)