Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 8,231 - 8,240 (kaikkiaan 8,280)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• PenttiAKHakkinen

Minä olen moneen otteeseen yrittänyt täällä puuttua khk inventaarin metaanivirheisiin. Esim jätehuolto ja karjatalous metaani on n 5 milj tn co2ekv. Virhettä väärästä ekv arvon laskennasta tulee 11 % eli n 0,5 milj tn.

Kurki Kurki

Eikö tuo 5 Mtn-ekv/v tarkoita 5/30= 0,167 Mtn/v metaanipäästöä 100 vuoden periodilla?

Suomeksi metaanin 0,167 Mtonnin vuosipäästön lämmittävä vaikutus vastaa 5 Mtonnin CO2-päästön lammittävää vaikutusta.

Mikä tuo 11% ja 0,5 milj.tn on?

Apli

Ilmastopaneeli: Suomessa pitäisi vähentää nopeasti metsien hakkaamista ja ostaa enemmän sähköautoja | Tiede | Yle

Hakkuiden rajoittamis puheet sen kun jatkuu ja ei muuta kun kaikki ostamaan sähköauto niin ilmastotavoitteet täyttyy…

mehtäukko

Joukkio ei mainitse edes fossiilisten vähennystä ratkaisuna mihinkään.

Minkähän lahkon porukkaa kyseessä? Daavidin oksa?

Visakallo Visakallo

Ilmastopaneelin on pakko nostaa omaa häntäänsä, ettei sitä pidettäisi tarpeettomana. Autokanta kyllä sähköistyy omaan tahtiinsa sähköautojen halventumisen myötä. Ei Euroopan vanhin autokanta hetkessä kuitenkaan uusiudu. Liikenteen osuus on Suomen päästöistä sen verran pieni, ettei sitä juuri edes ilmoiteta erikseen. Nyt kun Luken metsien hiilinielulaskelmat vielä oikaistaan kohdilleen, Suomella ei todellakaan ole mitään hävettävää.

https://yle.fi/a/74-20091341

käpysonni käpysonni

Kun kansa sitä tuntuu niin kovasti haluavan, kunta- ja aluevaalien tuloksen perusteella,  niin seuraava hallitus tulee olemaan vihervasemmistohallitus, ja se kyllä sitten tulee laittamaan rajoituksia myös yksityismetsien hakkuille.

Enemmistö suomalaisista ei kuitenkaan omista metsää, joten heille on ihan sama vaikka metsien hakkuita rajoitetaan, pääasia että tuet juoksee tilille.

suorittava porras suorittava porras

Mahtaako siitä porukasta löytyä taikureita ,jotka pystyvät löytämään metsätuloja vastaavat rahat muualta?

PenttiAKHakkinen

Kurki tuolla kyselee minun laskelmieni perään, kun väitän, että khk inventaarissa on metaanin kohdalla 11% virhe.
    Pitkällisen harkinnan tuloksena tulin siihen johtopäätökseen, että kukin saa tykönänsä miettiä mistä on kyse. Minä taannoin selitin tuon asian juurta jaksain eräässä toisessa blogikommentoinissa. Sain niin nenäkkään vastakommentin, että enää en kyseiseen kommentointiin osallistu. Muutenkin täällä esim Anneli vetoaa koko ajan IPCC laskentaan. Sen verran olen lukenut IPCC asioita, että olen kuullut, että 99% maailman tiedemiehistä on heidän laskentasysteemiensä puolella. Minä kuulun siihen 1% iin, joka näkee, että aivan perusasioissa ovat tiedevastaisia. Tuskin me 1% saamme mitään tolkkua asioihin.

käpysonni käpysonni

Näinköhän IPCC:ssä ymmärtävät yhtään mitään metsätaloudesta, suometsätaloudesta puhumattakaan?

Sen kaltaista metsätaloutta, mitä Suomessa harjoitetaan, harjoitetaan Suomen lisäksi vain Ruotsissa, Norjasta en tiedä, niin voi oikeastikin olla niin että ymmärrys IPCC:ssä on heikkoa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Paavo Ojanen: Suon ennallistaminen suojelee turpeen hiilivarastoa. Ennallistamisesta saadaan hyötyjä pitkällä aikavälillä, kun turve pysyy silloin suossa. Hän mainitsee myös vedenpinnan säätelystä saatavan mahdollisen suuren hyödyn suometsissä.

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000011165930.html

Suomesta on ollut tutkijoita mukana laatimassa IPCC:n ohjeita ja oletuskertoimia.

Kommentoin HS:

Erinomainen yhteenveto, kiitos Paavo!

Voisi vielä painottaa, että yksi ja sama sapluuna ei toimi kaikissa ojitetuissa suometsissä. Osa niistä on jo muuttunut ohutturpeisiksi kangasmetsän kaltaisiksi ja hyvin puuta kasvaviksi turvekankaiksi. Näistä saadaan vielä lisäkasvua tuhkalannoituksen avulla ja niitä ei yleensä kannata vesittää.

Pohjaveden pinnan noston avulla saatavasta päästövähennyspotentiaalista esitettiin yksi arvio Naturen artikkelissa ”Overriding water table control on managed peatland greenhouse gas emissions”. 10 sentin pohjaveden nosto vähensi 100 vuoden aikajänteellä lämmitysvaikutusta 3 tonnia CO2-ekv. hehtaarilla vuodessa. Tämä on samaa suuruusluokkaa kuin puun vuotuisen kasvun sitoma hiili tyypillisellä suomalaisella metsähehtaarilla, joten puhutaan merkittävistä vähennyksistä.

Esillä 10 vastausta, 8,231 - 8,240 (kaikkiaan 8,280)