Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 5 vastausta, 7,951 - 7,955 (kaikkiaan 7,955)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• Kurki Kurki

Minulla kaksi peltokuusikkoa. Iät 18 ja 22 v. Keskikasvu jo n 10 m3/ha.

Vanhat kivennäispellot ovat parhaita maapohjia metsille. Voi tarvita boorilannoituksen. Tuossa naapurissa olen ihmetellyt yhtä haapapuuryhmää vanhalla pellolla pellonojan molemmin puolin. Kuution puita 1,5 m väkein 10 kpl. Ovat luontolähtöisiä pellolla, jota viimeksi viljelty joskus 1950-luvulla. Hehtaarille tuo tekisi 5000 m3.

MaalaisSeppo

Terveyslannoitettu n 10 v sitten. Laatu nytkin huono. Uusi lannoitus kesällä.

Kurki Kurki

Näinhän se on hyvä kasvu ja huono laatu, joka johtuu ravinne- epätasapainosta. Typpeä liikaa. Korjaus pitäisi tehdä vielä ennen kuin taimissa alkaa näkyä.

PenttiAKHakkinen

Kurki puhuu haapojen kovasta kasvusta.

Minäkin olen ihmetellyt, miten tuollainen nopeakasvuinen puu kuin haapa, ei ole innostanut energiateollisuutta. 1 m3 haapaa  antaa poltettuna energiaa suunnilleen yhtä paljon kuin 1 barreli öljyä. Öljyn hinnasta saisi siis hyvän vertailukohdan energiapuun hinnalle. Takavuosina taisi olla 8 eur/m3. olisiko nyt luokkaa 20 eur/m3. Käytettäessä haapaa lähienergiana niin tuo hintaero öljyyn verrattuna on pelkkää energiateollisuuden ahneutta.

Visakallo Visakallo

Paljon puhutaan, että rahaa kuluu enemmän kuin sitä tulee, ja maa velkaantuu. Tottahan se on, mutta tehdäänkö asialle oikeasti kovinkaan paljoa? Suomessa on tällä hetkellä 300 000 hehtaaria peltoa EU:n hömppäheinätuotannossa, eli maksetaan täysin tyhjästä. Eikö nämä pellot olisi nyt järkevintä metsittää? Maksetaan asiallinen metsitystuki, ja rahanmeno loppuisi niiden peltojen osalta siihen. Samalla hiilinielut alkaisivat vahvistua. Metsitin peltoni 35 vuotta sitten. Ne on nyt harvennettu puulajista riippuen 2-3 kertaa, ja ensimmäiset päätehakkuut tehdään viiden vuoden sisällä. Nämä alueet ovat olleet melkoiset hiilinielut, ja tarjonneet raaka-ainetta teollisuudelle ja työtä urakoitsijoille. Itse olen puolestani saanut metsityspalkkioiden jälkeen puunmyyntituloja, joista myös olen maksanut verot. Kaikki ovat mielestäni voittaneet, ja ilmastokin kiittää!

Esillä 5 vastausta, 7,951 - 7,955 (kaikkiaan 7,955)