Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 7,871 - 7,880 (kaikkiaan 7,890)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• Visakallo Visakallo

Mitähän se tekoäly sanoo tällä hetkellä soiden ennallistamisesta?

Perko

”hakatun puuston kasvihuonekaasupäästökertoimen määrittely on monimutkainen prosessi, joka vaatii tarkkaa huomioimista moniin eri tekijöihin”, sanoo AI  ja  AJ  sanon  Höh.

AI hakee suunnattoman määrän moneen kertaan  tehtyjä mitattuja laskelmia esm raivaussahan , hakkuukoneen päästöt,  ja osaa niistä tehdä tuloksen jopa ennusteen  ja   monet  variaatiot eri todennäköisyydellä , kaasu puhaltaa jatkuvana ja imeytyy kasveihin  (vertaa nykyiseen sääennusteeseen).   Yhen ihmisen pää  noissa tehtävissä ei eläessään kykene siihen,  se ” ns halkeaa”.

PenttiAKHakkinen

Nyt kommentoijat näyttävät päätyneen sellaiseen sekasotkuun, että huhhuh.

Minä olen joskus keskenkasvuisena saanut korkeampaa opillista sivistystä. Professorimme sanoi heti alkajaisiksi puhuttaessa luonnonilmiöiden matemaattisfysikaalisista mallintamisista:

Jos laskette, että 1+1 = 5 niin ketä kiinnostaa.

Jos laskette, että 1+1 = 20 niin haiskahtaa virheeltä.

Jos laskette, että 1+1 = 2000 niin se on virhe.

Että tältä pohjalta. Minä panostaisin teorian oikeellisuuteen.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Se höh tulee siitä kun tekoäly vain kiertelee kuumaa puuroa mutta ei löydä asian pihviä.

aSanta

Kysyin vain hakatun puuston painokertoimen rakenteesta, en sen eroavuudesta kasvavan puuston nielupainokertomeen – tekoäly vastaa eksaktisti kysyttyyn kysymykseen. Toki siltä voi kysyä myös ehdottamastasi asiasta, ja voit tehdä sen itsekin – mutta jotta asiassa olisi älyllistä haastetta, kannattaa tuon kysymyksen pohtimisen jättää keskustelijoiden kontolle.

aSanta

” Minä panostaisin teorian oikeellisuuteen.”

Jotta teoriaa voi evaluoida, tulee sen rakenne ja funktiot tuntea!

Perko

Kotikonstein  voi käynnistää ”viinin” eli kiljun ja vesilukosta seurailla prosessia.  No, siitä sitten  eri kaavoin laskeee ja laskee  montako kiljua on käynnissä ja summailee ???  — Saman saa  sääennusteen  istuen  kusiaispesässä  tai kysymällä sammakolta.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Tässä yksi osaselitys Suomen ja Ruotsin eroihin hiilitaseissa. Ruotsissa ei ilmeisesti ollut viime vuosina energiapuubuumia.

http://www.metsakeskus.fi/sites/default/files/document/raportti_tuoreen-hakkuutahteen-korjuu.pdf

Kurki Kurki

Eikö Tukholmakin lämmitä hakkeella. Suomessa hakkeen köyttö taitaa loppua, sillä kohta kaikki kattilat lämmitetään sähköllä.

Suomen metsämaan hiilinielu Ruotsin mallilla laskettuna 2023. Alkuoletus on Ruotsin metsien kasvu on vähän korkeampi ja taitaa olla kasvullista metsämaata vähän enemmän. Käytän kerrointa 0,9,

– elävä puusto 1,1*17,2= -19  Mtn

– kivennäismaat -0,9*19= -17,1 Mtn

– kuollut orgaaninen materiaali -0,9*17= -15.3 Mtn-ekv

–  turvemaiden päästöt +14 Mtn-ekv

Yhteensä -37,4 Mtn-ekv

Kommenttina, että viime tietojen mukaan (Ilvesniemi) turvemaiden päästöt ovat niin epävarmat, että ne pitäisi jättää pois laskelmista.

https://yle.fi/a/74-20140329

Visakallo Visakallo

Ei se sähkön osuus kovin iso Suomen kaukolämmöntuotannosta vielä ole. Viime vuonna se oli 4%. Ei lopu hakkeen käyttö Suomesta vielä meidän aikana.

Esillä 10 vastausta, 7,871 - 7,880 (kaikkiaan 7,890)