Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 7,691 - 7,700 (kaikkiaan 7,707)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• A.Jalkanen A.Jalkanen

Niin, ja luonnonsuon muuttamisesta hoidetuksi alueeksi ei voine nykysääntöjen puitteissa saada hyvitystä.

Kurki Kurki

Voihan metaanipäästöt pitää laskelmissa ja ilmoittaa myös saman suuruinen nielu eli hajominen. Eli niillä ei ole ilmastoa lämmitävää vaikutusta.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Entäs hajonneen metaanin hiili, joka jää hiilidioksidina ilmakehään? Huomioidaanko vai ei?

Kurki Kurki

Metaanin hajoamisesta CO2-päästöksi tulisi aika pieni luku, kun se pitää jakaa ekv:llä 28.

Kotieläinten ruuansulatus 2023 oli päästö +2,33 Mtn-ekv ja sen hajoamisesta jäänee sitten ilmaan  2,33/28= 0,008 Mtn-ekv.

https://www.luke.fi/fi/uutiset/kasvihuonekaasuinventaarion-ennakkotiedot-2023-metsat-ovat-kaantyneet-paastolahteeksi-koska-puuston-nielu-ei-enaa-riita-kattamaan-metsien-maaperan-paastoja

A.Jalkanen A.Jalkanen

Miten niin jakaa? Eikö CO2 vaikuta painokertoimella 1 sen jälkeen kun yksi metaanimolekyyli on hajonnut yhdeksi hiilidioksidimolekyyliksi.

Kurki Kurki

Metaanin CH4 lämmittävä vaikutus ekv on 28….100. Kun metaani yhdistyy vedyn kanssa kaasuksi C-molekyylejä tarvitaan vähän.

Minä ymmärtäisin näin.

Nyt pitää kysyä Häkkiseltä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Minä en väitä ymmärtäväni mitään. Tarvittaisiin joku ilmakehätieteilijä mukaan. Metaanin päästöjäkin kenties kannattaisi hillitä. Ei kuitenkaan lisäämällä turvepeltojen viljelyä koska sitten saadaan vielä pahempi riesa eli typpioksiduulit. Metaanin palamisreaktio vapauttaa runsaasti lämpöä (mukavaa kaasulla lämmittäville), ja on lähes sama kuin yhteyttämisen käänteisreaktio. Mutta onko metaanin hajoamisreaktio tyystin toisenlainen?

{\displaystyle {\rm {CH_{4}+2O_{2}\rightarrow CO_{2}+2H_{2}O\qquad -\Delta H_{c}^{\circ }=889\ kJ/mol}}}

https://fi.wikipedia.org/wiki/Metaani

PenttiAKHakkinen

Minä en jaksa noita Kurjen ekv laskuja tarkastaa.

Laskin että metaani päästö on 2000 kg/v/28 = 70 kg/vuosi ja ha. Lämmitysvaikutus on 12 x 160 x 70 kgco2ekv/ha = 1,5 tn co2ekv/ha. Tuo siis poistuisi ojituksella.

aSanta ei näytä olevan ollenkaan kartalla tästä metaaniasiasta.

Kurki Kurki

Minä taas en ymmärrä Häkkisen laskutoimituksista yhtään mitään, kun ei selitä niitä.

No mitä Häkkinen sanoo tuosta metaani hajotessa syntyvästä hiilidioksidin lämmittävästä vaikutuksesta verrattuna metaaniin, jonka ekv on 28?

PenttiAKHakkinen

Kurki ja Jalkanen ovat näköjään päätyneet täydelliseen epäsopuun metaanin hiilestä. Minä lähden siitä, että karjatalouden ja luonnonsoiden metaanin hiili on otettu ilmakehän hiilidioksidista. Sen hiilen palauttaminen takaisin ilmakehään ei lisää yhtään ilmakehän hiiltä. IPCC llä on kyllä eri tulkinta. Siis väärä heillä.

Metaanin hajoamisreaktio ilmakehässä on mitä on. Yleisin tulkinta näyttää olevan, että metaanin lämmityskerroin co2 verrattuna on 140. Siihen tiedetään kuitenkin tulevan lisäksi sekundäärivaikutus. Itse käytän lisävaikutukselle 15% osuutta. Täytyy myöntää, että olen laskenut tuon prosenttiosuuden Stetson-Harrison menetelmällä. Se kuitenkin on varma, että kerroin on yli 140, mutta tuskin 200. Kerroin 160 tuntuu järkevältä, kun katselee IPCC n ekv kertoimia.

Esillä 10 vastausta, 7,691 - 7,700 (kaikkiaan 7,707)