Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 6,851 - 6,860 (kaikkiaan 6,885)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• A.Jalkanen

Samaa mieltä käpysonnin kanssa että ruuan tuotantoa ei saa vaarantaa metsien takia eikä kaikkea arvioitua laidunpinta-alaa voida ottaa käyttöön. Tutkimuksessa oli erikseen kaksi maankäyttöä, eli metsistä raivattu laidun ja ns. luontainen laidun. Jälkimmäinen sopii siis ilmeisesti parhaiten juuri laidunnuksen ja jäisi pääosin siihen käyttöön. Tutkimuksen tarkoitus oli kai arvioida maksimi hiilensidonnan kapasiteetti. Ongelma ratkeaa kyllä hyvin pitkälle sillä, että lihan kulutuksen vähentyessä tarvitaan vähemmän hyvää peltoa rehujen tuotantoon ja voidaan tuottaa sen sijaan kasvisruokaa suoraan kuluttajille.

Nostokoukku

Oliko se niin, että jos kaikki maailman alkuperäiset metsät palautettaisiin, niin 75 vuoden aikana ne pystyisivät sitomaan sen hiilimäärän mitä ihminen tuputtaa fossiilisista kymmenen vuoden aikana? Aika epätoivoinen urakka metsillä on edessä.

A.Jalkanen

On se epätoivoinen yritys ja osoittaa että ei metsien avulla yksin saada ilmastonmuutosta peruuttamaan, mutta olisi rikkana rokassa. Risto Isomäki on laskenut että jos lihan syönti pudotettaisiin puoleen, ilmastonmuutos alkaisi peruuttaa. En tiedä tarkemmin onko kuinka hyvä arvio se.

Nostokoukku

Olen pudottanut lihansyönnin nollaan, nimittäin kasvatetun. Syön vain riistanlihaa ja itse pyydettyä kalaa. Savulahnaa, ahvenkeittoa, voissa paistettua haukea, madekeittoa ja suolattua isoa särkeä. Kuhasta en niin välitä, on mautonta ja pehmeää. Valitettavasti lähijärvi on niitä täynnä. Uistellessa saaliista on 8 kuhaa 2 haukea kohti. Onneksi kuhat ovat suurimmaksi osaksi alamittaisia. Hirveä, kaurista ja peuraa eri muodoissa, pari-kolme kertaa vuodessa majavaa, jänistä , kanalintuja ja sorsia. Lihan syömisen suhteen olen mielestäni aikalailla hiilineutraali.

A.Jalkanen

Asiaa hiilinieluista. ”Hakkuiden rajoittaminen ja vanhojen metsien lisääminen lyövät korville ilmastotavoitteita, mutta se saattaa palkita monimuotoisuustavoitteita. Niitä kahta asiaa on vähän vaikea yhdistää, kun toinen lyö toista korvalle.”

http://www.sttinfo.fi/tiedote/70644121/luken-tutkimusprofessori-annika-kangas-hakkuiden-vahentamisella-ei-saavuteta-ilmastotavoitteita

Kurki

Annika Kangas hallituksen metsäasiantuntijaksi ilmasto- ja lunnonsuolelupolitiikassa, niin hallituksen ei tarvitse tehdä mitään uusia linjauksia nykyiseen harjoitettuun metsälalouspolitiikkaan. Oliko tämä huomio 30% suojelutavoitteesta myös Kankaan, että se on jo lähellä, kun huomioidaan kitumaat, jotka puuston vähäisyyden vuoksi jäävät hakkuiden ulkopuolelle.

Metsien parhaat kasvuvuodet voi kyllä ulottaa 70 vuoteen ainakin kuusella sille sopivalla kasvupaikoilla.

mehtäukko

Kannatan.

A.Jalkanen

On meillä metsäbiotalouden tiedepaneeli neuvomassa päättäjiä. Itsekin hieman hätkähdin tuota 35-40 vuotta, kun olen ajatellut, että ainakin pohjoisessa kasvu saturoituisi vähän vanhemmissa ikäluokissa. Olisi kiva tietää olisiko kunnon taimikonhoidoilla ja harvennuksilla pidennettävissä hyvän kasvun aikaa, siis lehtipinta-ala vähenisi nykyistä hitaammin iän myötä.

Kurki

Tämän palstan sivulla 684 on Metsäbiotalouden tiedepaneelin neuvoja hallitukselle, joita tämä hallitus tuskin ottaa huomioon..

A.Jalkanen

.

Esillä 10 vastausta, 6,851 - 6,860 (kaikkiaan 6,885)