Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 4,581 - 4,590 (kaikkiaan 6,904)
  • Metsien hiilinielu

Merkitty: 

Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

• Visakallo

Onko kukaan huomannut, onko esim. Helen ilmoittanut tässä uudessa tilanteessa aikaistavansa päästöttömään energiantuotantoon siirtymistään? Viimeksi taisivat ilmoittaa laskevansa vain helsinkiläisten asiakkaidensa sähkön hintaa, vaikka yhtiön asiakkaista 2/3 osaa asuu muualla, ja kaikki yhtiön päästötön sähkö tuotetaan  Helsingin ulkopuolella.

Tolopainen

Tässä leikitään mielikuvilla puhutaan nielujen romahduksesta, ei niitä ole koskaan ollutkaan. Hiilipäästöjen hinta on nostettu aivan mielettömän korkealle. Nyt valtio maksaa jo sähkölaskujakin ilmastopolitiikan takia.  Euroopassa ei ole mitään energiapulaa kaasuvarastot ovat täynnä ja öljyä riittää maailman markkinoilla.

A.Jalkanen

Kuten MaalaisSeppo esitti edellä: joka tapauksessa olisi järkevämpää kanavoida metsänomistajille ”aneita” eli hiilensidontakorvauksia kuin maksaa se sakkoja jonnekin EU:n pohjattomaan pussiin.

Rukopiikki

Ei ei ei. Kyllähän se menee vielä niin, että mitään aneita ei metsänomistaja saa vaan joutuu maksamaan nuo metsiensä saastutukset vielä itse kukin manttaalinsa mukaan. Valtio maksaa nyt ensin ne sinne rysseliin ja perii sitten metsänomistajilta.

Visakallo

Saatetaanhan niitä hiilensidontakorvauksia jopa maksaakin metsänomistajille, mutta en minäkään usko, että niistä mitään taloudellista etua todellisuudessa koituu, koska kuka takaa sen, että ko. puita pääsee myöhemmin edes myymään.

Rane

Mites muuten ruotsalaisten sakkomaksujen suuruus?Hehän käsittääkseni hakkaavat enemmän metsiään kuin suomalaiset.”Vertailutasohan” oli heillä edullisempi.

Rukopiikki

Ruotsin herroilla on aivosoluja.

A.Jalkanen

En tiedä mitä on Ruotsi viimeksi sopinut mutta vaativa vertailutaso heilläkin on ollut, luokkaa 40 jotain yksikköä.

Timppa

Kuten olen jatkuvasti kirjoittanut, niin hiilensidontakorvaukset Suomessa eivät itse asiaan vaikuta mitään.  Jos Suomessa ei hakata, niin jossain muualla sitten.

Vaikuttasiko päästöoikeusmaksut jotain on sitten eri asia.  Siis tuo esimerkkini, että Espoon Serenan laskettelukeskus joutuisi ostamaan päästöoikeuksia, jotta saisi harjoittaa puuhaansa.  Jos ne päästöoikeusmaksut ohjattaisiin sitten hiilenpoistoon metsittämällä maailmalla joutomaita, niin silloin systeemi toimisi oikealla tavalla.  Serenan kustannukset nousisivat, mikä vähentäisi kävijöitä ja saastutusta ja lopuusaastuttaminen kompensoitaisiin  tuolla hiilensidonnalla siellä, missä sitä ei muuten tapahtuisi.

Tolopainen

Päästömaksulasku on peruttu, kyse on luotollisesta tilistä, jonka saldo voi vaihdella jaksoittain. Vihreät yrittävät hämätä.

Esillä 10 vastausta, 4,581 - 4,590 (kaikkiaan 6,904)