Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 6,904)
  • Metsien hiilinielu

    Merkitty: 

    Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

  • Tolopainen

    Luuleeko arvon neiti Mjo, että Neste myisi jakeluasemille polttoaineita maailman markkinahintaan, kun mitään kilpailua ei ole. Neste on Suomessa verottajan kädenjatke ja samlla kahmii myös omaan kassaansa niinpaljon kuin ehtii.

    MJO

    Meinaako Tollo, että Shell:n jakeluasemat ostavat tietentahtoen Nesteeltä ylihintaista polttoainetta? Yhden tankkerin lasti maksaa pari sataa miljoonaa, joten se kuljetuskustannus on pisara meressä.

    Vastaan, että kilpailua on ja KOVAA.

    Tolopainen

    Maalaisseopolle sanoisin, jotta Porvoon petrokemian ja  muovitehtaat on myyty ulkomaille jo parikymmentä vuotta sitten, eikä ne koskaan ole 5000 henkeä työllistäneet ja tuskin kovin  paljon edes tekevät tulosta. Monopolistisella Nesteellä oli aikoinaan varaa Raaden aikana petrokemian tehtaat rakentaa, kun autoilijat ne maksoivat polttoaineiden ylihintana. Kaikki tegnologia on sinne ostettu ulkomailta, ei Suomessa ole tuon alan osaamista ollut.

    Tolopainen

    Suomessa jakeluyhtiöillä ei ole yhtään tuontiterminaalia, johon voisvat tankkerilla tuoda polttoainetta. Kaikki myyvät Nesteen tuotteita.

    MJO
    Tolopainen

    Niin kerropa se mitä tuossa uutisessa sanotaan ja mihin terminaaliin se tuontipolttoaine tuleekaan, kun en viitsi alkaa satuja lueskella.

    MJO

    Huokaus..

    Sinne letkulle, mistä väität tankkaavasi pelkästään ylihintaista Nesteen jalostamaa pensaa/dieseliä. Jutussa kerrotaan selvästi polttoaineen tulevan Göteborgin St1 jalostamolta ja Statoilin Tanskan jalostamolta. Polttoaine hankinnat kilpailutetaan tulevaisuudessakin, jotta yhtiöt saavat polttonesteensä mahdollisimman kustannustehokkaasti.

    Ei kait siitä ollutkaan kysymys mistä terminaalista se ajetaan pumpuille. Vaan minkä jalostamaa ja varsinkin onko pumpuissa monopolikaupan johdosta ylihintaista polttoainetta.

    Tolopainen

    Tuo polttoaineen tuonti on 2000-luvulla alkanutta liiketoimintaa ja onneksi näin on käynyt. SOK ja ST1 ovat tehneet hyvää työtä. Ainakin oman liiketoimintansa hyväksi toivottavasti myös kuluttajien hyväksi.

    MJO

    Toistan aikaisemmasta viestistä. Tervetuloa 2000-luvulle. Lähes 19 vuotta myöhässä.

    MaalaisSeppo

    Vierailin Kilpilahdessa 7v sitten. Nesteen jalostomalla tutustuin mm pienkonebensan tuotekehitykseen. Silloin oli esillä, että Kilpilahden alueella työskentelee 5000 henkilöä. Vikipedian mukaan nyt 3500 vakinaista. Päälle tietysti tilapäiset ja asennusporukat. Kerrannaisvaikutukset nostanevat Kilpilahdesta työllistyvien määrän selvästi yli 5000. Nämä Tolopainen lähettäisi kortistoon.

    Suomen teollisuudesta huomattava osa on ulkomaisessa omistuksessa. Tolopainen kai haluaa lopettaa nekin. Voisi hieman valaista, mitä hyötyä siitä olisi.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 6,904)