Keskustelut Puukauppa Metsäyhtiöt olleet passiivisia metsänomistajia kohtaan

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 46)
  • Metsäyhtiöt olleet passiivisia metsänomistajia kohtaan

    Metsäyhtiöt valittelevat huonoa puuntarjontaa ja esittävät keppiä puunmyyntiin.
    Olisiko myös peiliin katsomisen paikka?
    Maaseudun Tulevaisuuden mukaan metsäyhtiöiden yhteydenotot metsänomistajiin ovat vähentyneet kolmasosaan kymmenessä vuodessa.
    Nyt enää 4-6% metsänomistajista ollaan oltu yhteydessä.
    Vastaavasti metsänhoitoyhdistysten aktiivisuus on kasvanut.
    Metsäyhtiöiden osto-organisaatiot ovat jo niin pieniä, ettei asiakasyhteydenpitoon ole enää riittävästi resursseja.

  • Visakallo

    Minä en kyllä yhteydenpidolla tarkoittanut pelkkää soittelua metsänomistajille, vaan vähän monipuolisempaa nykyaikaista asiakashankintaa.
    Mitä yhtiöiden järjestämiin retkiin ja tilaisuuksiin tulee, niihin kutsutaan yleensä ne, jotka ovat jo puita joskus myyneet, mutta mahdolliset tulevat asiakkaat sieltä yleensä puuttuvat.

    Visakallo

    Ei pitäisi näin tietotekniikan aikakautena olla kovinkaan monimutkaista löytää niitä metsätiloja, joista ei ole metsänkäyttöilmoitusta vähään aikaan tullut, vai onko sekin jonkun tietosuojapykälän takana?

    Pete

    Ei voi välttyä käsitykseltä, että teollisuus on tottunut siihen puut saa ostettua laittamatta tikkua ristiin. Kaikessa muussa kaupallisessa toiminnassa, varsinkin miljardibusineksessa, asiaan kiinnitettäisiin ratkaisevasti enemmän huomiota. Metsänomistajat ovat suurimmalta osin kuluttaja-asiakkaita. Kontaktien määrä ratkaisee ja hieman niiden laatukin. Tämän ymmärtämisestä ei näy merkkejä. Toki sopimusasiakkaisiin panostetaan, mutta niiden hankiminen ei näytä kiinnostavan!

    MHY:lle on katettu pöytä tässä mielessä. Valtakirjakauppa näyttää olevan monen, isonkin, ostajan ratkaisu. Olisiko niin, että puut saa sieltä kuitenkin pienimmin kuluin ja vaivattomasti?

    Oli miten oli, niin metsänomistajien kontaktointi firmojen mutta myös mhy:n taholta on olematonta. Poikkeuksia toki on.

    Omat metsäni olen ostanut vapailta markkinoilta ja ainakin omalla kohdalla se on tarkoittanut sitä, että en ole ehtinyt odottaa yhteydenottoja paria päivää pitempään. Lähipiirissä on merkittäviäkin metsäpinta-aloja omistavia ja heidän osaltaan olen huomannut, että kaupanteko ei kiinnosta. ”vakiostaja” suurempi sahakin täytyy joka vuosi herätellä kaupoille vaikka 1000-5000mottia on ostanut jo 10v ajan. Täytyis naapurin vissiin myydä integraatille vaihteeksi…?

    Gla

    Puun takaa: ”Olen tavannut metsänomistajia, joihin ei olla oltu 20-30 vuoteen kertaakaan kontaktissa ainakaan puukaupallisessa mielessä.
    Olen aivan varma, että sieltä joukosta löytyisi tarvittaessa paljonkin puuta, eikä yhtiöiden tarvitsisi valitella puupulaa.”

    Pete antoikin jo vastauksen, jota sivusin eduskuntakeskustelussakin. Tottahan teollisuus olisi aktiivinen ostaja, jos sillä olisi puupula. En minä ainakaan yritysjohtajana tyytyisi siihen, että toimitaan maassa, jossa puuta on yllin kyllin, mutta myyjät eivät sitä ostajille tyrkytä ja siksi toimintaa pitäisi rajoittaa. Työelämässä painitaan paljon haastavampienkin asioiden kanssa päivittäin.

    Ns. puupulalla kuitenkin luodaan tarve kepittää myyjiä, jotta ylitarjontatilanteella pidetään hintakehitys kurissa. Ja ainahan ostajat voivat puun saatavuudesta siirtyä valittelemaan huonoja leimikoita, joista puuta ei saada tehtaalle kilpailukykyiseen hintaan.

    Ammatti Raivooja

    Siinä vaiheessa kun puuta tarvitaan huomattava määrä enemmän kuin nyt niin metsänomistajat ovat ilmeisesti ottamassa mtk:n johdolla jarrumiehenroolia. Tilanteessa, jossa Suomi tarvitsisi nousuun taloudellista toimeliaisuutta tällänen kehityksen ja työpaikkojen jarruttelu ikävää. Ensinnäkään kukaan ei tiedä vielä miten tuohon metsäteollisuuden haasteeseen metsänomistajat pystyvät vastaamaan ja jos näyttää siltä, että puuta ei löydykkään markkinoille niin kiinteistövero voi tulla voimaan hyvinkin nopeasti. Sen takia pitäisi varalle keksiä mukavempia, mutta valtion kannalta halpoja keinoja saattaa tarvittaessa puuta markkinoille. Ei Suomi sillä nouse, että tehtaat käy tulevaisuudessa vajaa teholla ja uuteen ja kasvuun ei riitä puuta vaikka potentiaalia olisi.

    oksapuu

    Höpö höpö…

    ”Rahalla saa puuta” sanoi tuttu ostomies ja oikeassa oli…

    Korpituvan Taneli

    Kenen leivissä ”Ammati raivooja” on?
    Alkaa hiukan ihmetyttämään tuo raivoominen teollisuuden puupulasta.
    Jospa tuo ”raivooja” ei olekkaan savonkielen käänös raivaajasta niinkuin minäkin olen tässä luullut. Ilmeisesti hän raivoaa ammatikseen metsänomistajille, jonkun muun laskuun. Jos mies olisi tosiaankin ammatikseen raivaussahan kanssa metsässä, niin kyllä puheet olisivat hiukan enemmän pihkantuoksuisia.

    Vai onko niin että työskentely tarpeeksi pitkään teollisuuden palveluksessa altistaa tälläisille mielipiteille.
    Minulla kyllä kävi toisin. 31 vuotta metsäteollisuuden leivissä opetti oikein hyvin miten härskisti siellä puhutaan muunneltua totuutta metsällisistä asioista. Eikä auttanut sekään että oli metsänomistajien ”omaa” teollisuutta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Ammatti Raivooja

    Kyllä nämä on niin pihkantuoksuisia mielipiteitä kuin voi olla. Metsiä ku kattelee niin hyvin näkee tän ideologian, että mitään ei tarvi metsissä tehdä ja jos sieltä joku jotain haluaa niin saa maksaa itsensä kipeäksi hoitamattomasta metsästä. Uudistamattomuutta, koivuryteiköitä mutta vanhat aikoinaan hoidetut kuusikot on pötköllää. Kyllä sen tuolla luonnossa näkee jokainen käy kattomassa tän hoitamattomuusaikapommin ja kustannuskilpailukyvyn murentumisen jos ratkaisuna on pelkästään korkeampi puun hinta.

    Niko

    Metsäyhtiöt olivat/ovat hyvinkin aktiivisia metsänomistajia kohtaan kun sopivat kartelleista. Niistä samoista kartelleista, joita täällä metsänomistajana esiintyvät niin paljon ihannoivat ja erinomaisina pitävät. Ml. metsänomistajien omistama yritys.

    Pokara

    Maailmanpolitiikassa on menossa trollaus-buumi. Ihan sama meno on tällä pastalla. Muutaman nimimerkin kannanotot ovat niin metsäteollisuusnäkökulmaisia, että ne voisivat tulla vaikka suoraan Snelmanninkadulta Helsingistä. Mutta onhan se sallittua ja tuo vaihtelua palstan sisältöön. Lukija olkoot mediakriittinen.

    Metsäteollisuus ei ole vuosiin ollut oikeasti aktiivinen oman ostotoimintansa markkinoinnissa. Tai se markkinointi on ajastaan jälkeen jäänyttä. Lehtimainontaa, työnäytöskahveja, asiakaslehtiä… Teollisuus on vain keskittynyt valittamaan puun hintaa ja puupulaa. Tähän on varaa kun puuta on joka nurkka täynnä. Kiitos poliittisen päätöksenteon jatkossakin markkinointi ilmeisesti hoidetaan lainsäädännön, raippaverojen ym. pakkokeinojen avulla. Myönteisemmän ilmapiirin luomiseksi ostajan ja myyjän välille asia voitaisiin hoitaa myös markkinaehtoisemmin ja nykyaikaisemmin. Passiivisia metsänomistajia ei herätetä lehti- tai tietokonemainoksilla. Eihän nämä passiivit edes tiedä metsänsä mahdollisuuksia – miksi he siis ottaisivat yhteyttä puun ostajaan! Mainontaa on lisäksi nykyisin niin paljon, että suurin osa suodattuu automaattisesti pois.

    Olen varma että aktiivisempi henkilökohtainen yhteydenotto, puhelinmarkkinointi ym. suoramarkkinointi tuottaisi varmasti tulosta erityisesti näiden passiivitilojen osalta. Eikä se sen kalliimmaksi tule. Itse olen kaivannut että edes kerran tulisi soitto sieltä ostajan suunnalta – kiinnostaisiko puukaupan teko. Edes yhden kerran! Ja jos toisessa päässä olisi kaupan teon hallitseva henkilö, niin luultavasti kauppakin syntyisi. Mutta kun puuta ei oikeasti tarvitse hankkia – sitä tulee tarjolle luonnostaankin ylituotantomarkkinasta, niin miksi vaivautua.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 46)