Keskustelut Tekniikka Metsätien kunnostus

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Metsätien kunnostus

    Merkitty: 

    Onko kellään kokemusta metsätien kunnostuksesta?

    Tällätavoin toteutettuna, raviojat melkeinpä merkityksettömät , routiva maa, tienrunko pettänyt, isot ja syvät sekä pitkät urapainaumat koska raskailla kuormilla ajettu kelirikon aikana, kaivinkone poistaa pinnalle nousseet kivet, ei muuta merkittävää tee,  ajetaan ehkä noin 20 cm  mursketta, noin 10 – 15 mm ja hienoaines mukana, kestääkö kelirikon aikaiset puutavaran ajot?

  • Visakallo

    Pienemmät hankkeet onkin aivan järkevää toteuttaa suoraan urakoitsijoiden kanssa, mutta suuremmissa kohteissa, joissa on myös paljon osakkaita, voi toteutus Kemera-hankkeena olla joissain tapauksissa toimivin ratkaisu, kun kaikki osakkaat eivät aina olekaan niin samanmielisiä kuin toivoisi!

    Korpituvan Taneli

    <p>Visakallon kanssa samaa mieltä, isoista hankkeista. Kun osakkaita alle kymmenen kannattaa selvittää onko riittävää yhteisymmärrystä siitä mitä tehdään ja toteuttaa ilman kemeraa.</p><p>meilläkin kolmen isännän tie tuli jopa paljon halvemmaksi omana hankkeena, kuin kemeralla höystettynä. Kemeraehdoissa on joitakin järjettömyyksiä. Esim. Meillä olis pitänyt kaikki rummut uusia, mutta mehän uusittiin vain se rikkinäinen putki.</p><p>Joskus näitä metsäautoteiden uusimisia oikein ilettää seurata. Tietä ei ole hoidettu mitenkään muuta kuin ajettu vaan, vaikka valtion avustusehdot edellyttäisivät tien hoitoa. Sitten lähdetään taas marisemaan kemeraa perusparannukseen ja kun se on saatu, niin ei minkäänlaista meininkiäkään hoitaa tietä.</p><p> Terveisin: Korpituvan Taneli </p>

    Jätkä

    Suodatinkankaan tehtävä on pitää eri maalajikerrokset erillään toisistaan. Jos ja kun runko on tehty jopa turvemaasta, se eristetään  esim hienorakeisella hiekalla (Salaojahiekka) . Siinä ei saa olla esim puunjuuria tms, koska esin hiesu pohjamaana tulee sitä juurta pitkin ylös. Hiekkakerroa pitäisi olla n. 30 cm paksu.

    Tampatun hiekan päälle laitetaan varsinainen kantava kerros, joka saisi olla raskasta kiviainesta ja sen paksuus väh 30 cm. Päällimmäinen kerros on ns kulutuskerros, jonka paksuus pitäisi olla mielellään 20 cm, jolloin sitä voisi käytön aikana lanailla.

    Suodatinkankaalla voi korvata sen alimmaisen hiekkakerroksen, jota sanotaan suodatinkerrokseksi. Kankaan laadussa ei pitäisi koskaan pihistellä liikaa. Sen täytyisi pysyä ehjänä tien rakentamisen ajan, siitä eteenpäin se yleensä kyllä kestääkin hyvin.

    Nostokoukku

    Tästä taisin kirjoittaa jo aikaisemmin, mutta tulkoon kertauksena. Kamerassa on se omituisuus, että jos pidät metsätiesi kunnossa, leikkaat pajukot ojanluiskista, lanaat tien keväällä ja syksyllä ja ajatat murskekuorman silloin kun tarvitaan, niin et saa mitään. Mutta kun annat tien mennä käytännössä pilalle, niin alkaa avustukset juoksemaan. Kemerarahoitteiseen perusparannukseen verrattuna kymmenesosan kustannuksilla tie pysyisi kunnossa.

    Metät kunnossa!

    N3 toimii murskeen alla jo hyvin. Vähintään 4 m, parempi olisi 5 m rulla (taitaa olla 120 m näissä pienempien määrien rullissa). Hintaluokka muistaakseni noin euron neliö kun pienempiä määriä ostaa.

    Tuollaisen tien ”kunnostus” ilman rättiä on kyllä lähes turha homma.

    suorittava porras

    ”Kemerarahoitteiseen perusparannukseen verrattuna kymmenesosan kustannuksilla tie pysyisi kunnossa.”

    Ihan sama tilanne on taimikonhoidonkin kohdalla ,mikäli ajaudutaan hoitamattoman taimikon kanssa nuoren metsän kunnostusvaiheeseen .

    A.Jalkanen

    Meidän mökkireitillä aiotaan yksi pätkä perusparantaa kun tukea olisi tarjolla 70 prosenttia kuluista. Ovat laskeneet että tulevien vuosien ylläpito tulee sen verran halvemmaksi että tuo kannattaa. Kyseessä ei kylläkään ole metsätie vaan vakituista asutustakin on.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)