Keskustelut Metsänhoito Metsätien kunnostus kemera-hankkeena

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Metsätien kunnostus kemera-hankkeena

    20.5. Maaseudun Tulevaisuudessa on juttu metsätien perusparannuksesta. Kemeran saannin ehtona on, että tiellä on useampi osakas ja tiekunta on perustettu. Onko palstalaisilla tuoreita kokemuksia vastaavista hankkeista? Meillä tutkitaan mahdollisuutta peruskorjata vajaa kahden kilometrin pituinen metsätie, jossa osakkaita on puolenkymmentä. Tie on rakennettu Tapion hankkeena n. 40 vuotta sitten.

  • A.Jalkanen

    Kokemusta on sekä isosta kemera-hankkeesta (3 km, paljon osakkaita) että pienestä hankkeesta (1 km, vähän osakkaita) ilman kemeraa. Kemerahankkeen etuna oli se että suunnittelun sai silloin kokonaan tuettuna ja ison osakasjoukon sai helpommin ruotuun, kun mukana ensimmäisessä kokouksessa oli hankkeen suunnittelija kertomassa hyödyistä. Saatiin selkeä budjetti, jonka mukaan edetä päätöksenteossa. Kannattaa laskeskella kumpi tulee tapauksessanne halvemmaksi. Omana hankkeena voi saada säästöä siitä, että joka paikkaa ei tarvitse rakentaa säännösten mukaiseksi jos alempi taso toimii. Ainakin kokoustamisen tarvetta voi olla vähemmän jos ei ota kemeraa.

    Kemerahankkeen yhtenä tavoitteena oli tien leventäminen, mikä ei kaikin osin toteutunut mutta nyt myöhemmin on alkanut toteutua, kun on saatu tien pientareet parempaan hoitoon. Pientareilla ei kannata kasvattaa hirven rehua saati kuitupuuta, vaan ne on oltava puhtaat vesakosta jotta autojen kohtaaminen hoituu sujuvasti.

    Timppa

    Kemera-tiellä on joskus kovemmat laatuvaatimukset kuin käyttö edellyttää, joten avustus saattaa olla käytännössä merkityksetön.   Tiekunta on kätevä ja varma tapa hoitaa tietä.  Siinä sitten menetetään ALV:n vähennysmahdollisuus, joka on  tiellä, jonka kustannukset kohdistetaan suoraan sen osakkaille.  Jokainen tapaus on ainutkertainen, joten yleispätevää ohjetta ei voi antaa.

    Visakallo

    Kyseessä olevan tien käyttö vastaa kemera-tasoa, eli on ympärivuotista, poislukien pahin kelirikkoaika. Käytännössä ajoradalta ja laidoilta poistettaiin nyt kivet, ojat perattaisiin ja tielle ajettaisiin riittävä kerros kalliomursketta, joka lanattaisiin oikeaan muotoonsa. Rumpuja on hyvin vähän ja siltoja ei ole.

    Timppa

    Meillä on kartanolle, metssään ja pelloille menevää tietä 340 m yhteistä neljän mökkinaapurin kanssa.  Eräänä keväänä tie melkein hajosi ruodan vuoksi.  Tehtiin diili naapureiden kanssa, että he maksavat puolet, mutta kuitenkin enintään X euroa.  Tilattiin tuttu kasivinkone/maa-ainesyrittäjä hommiin.  Työ oli haaastava, koska piti suorittaa maanvaihtoja ja naapureiden päästä aamuin illoin kulkemaan.  Annettiin tekijällen yksi ohje.  Korjaa niin hyvin, ettei meidän tarvitse eliankanamme tietä korjata.  Työ onnistui hyvin.  Ainaskin se kesti lankomiehen eliniän.  Kaikki erilaiset talvet on kestänyt.  Kiviainesta kului 1024 tonnia.  Järein 124 mm:stä.  Maksoi, mutta ollaan laatuun erittäin tyytyväisiä.

     

    oksapuu

    Jos osakkaat on puheväleissä ja pystyvät sopimaan asioista niin…

    Mitäpä jos vaan ihan itse kunnostaisitte sen tienpätkän? Melko turha maksaa sitä sikakallista suunnittelua vaikka saisikin kemeraa. Osakkaat varmaan tietää kuka paikkakunnalla osaa tien tehdä ja sopuhinnalla…

    Halutessa voi tietysti ihan itse kilpailuttaa niin työn kuin murskeenkin…

    Visakallo

    Näinhän oksapuu olen tähän asti  muiden metsäteiden kanssa tehnytkin, mutta tämän tien osakkaat asuvat aivan eri puolilla Suomea ja ulkomaillakin, eikä päätöksen tekokaan ole mikään läpihuutojuttu. 50% kemeralla saa kyllä maksettua suunnittelun ja jonkin verran murskettakin tielle.

    akkli

    Toteutimme parikilometrisen kunnostuksen itse.Visakallon tyyliin ,kivet pois ja tarvittavat ojat ,mutta matalana,koska kyseessä on maaperältään sorakangas pääosin.Muutama rumpu vaihdettiin.Pintakerros tielle ja taas pärjätään pitkään,vain tarvittavat lanaukset.Liittymiä ja kääntöpaikkoja korjailtiin myös-eli tehtiin oikeita parannuksia tielle.

    Tällä tavalla säästettiin euroja paljon.Oli nopea aikataulu ,kun ei pyrokratiaa tarvittu-eikä onnen onkijoita ulkopuolelta ollut mukana.Tämä systeemi toimii ,kun on yhteisymmärrystä asiaan.Kesämökkiläisiäkin on osakkaana.Kaikki olivat lopputulokseen tyytyväisiä.Osakkaita on kahdeksan,4 kesämökkiä.Tie on aikanaan perustettu yksityistie ,joten kustannukset oli helppo jakaa.

    A.Jalkanen

    Päätöksentekoon kannattaa varautua niin että tunnustelee ensin osakkaiden mielipiteet. Kun kannat ovat selvillä ja tiedetään, että hankkeelle on saatavissa myönteinen enemmistö, sitten vasta pitää kokouksen, joka päättää lähteä hakemaan kemera-hanketta. Osa osakkaista tarvitsee varmaan alustavan arvion kuluista ennen kuin osaa ottaa kantaa.

    Visakallo

    Eihän itse tien kunnostamisessa olisikaan mitään ongelmaa, se on aivan normaalia kauraa. Ongelma onkin tuossa prosessin käynnistämisessä, mielipiteiden kuulemisessa, kokousten pidossa, laskutuksissa, yms. Kaikki osakkaat asuvat kaukana, eikä heitä juurikaan tunne. Ise olen päättänyt, etten enää lähde uusia tiekuntia vetämään. Niitä on jo tarpeeksi ennestään.

    Timppa

    Pakko sinun Visa on jotain tehdä, jos haluat tien kuntoon.  Tässä eräs etenemismalli.

    Minä kartoittaisin ensin kustannukset:

    -tieosakkaiden jyvitys (tämä sinun kait pitäisi hankkia)

    -maanmittaustoimitus

    -kustannushaarukka varsinaisesta työstä ja suunnittelusta

    -miten ajattelisit työn tehtävän.  Kiinteänä urakkana vai tunti/m3-veloituksin

    -tiekuntavaihtoehdossa tieisännän palkka, kun korjaus on valmis

    -Kemeratuki.

    Sitten kertoisin tilanteen, että tie tarvitsee perusparantaa

    Kysyisin, että lähdetäänkö tiekunnan perustamiseen jolloin saadaan Kemeratukea vai parannetaanko tie osakkaiden sopimusten perusteella joilloin kustannukset ohjataan suoraan osakkaille.  Jos noilla vierailla on merkittävä osuus sanoisin, että heidän kantansa ratkaisee.

    Lopuksi toteat, että jos yksimielistä ratkaisua ei tule, silloin tiekunnan perustamisen voi kuka tahansa osakas panna vireille.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)