Keskustelut Tekniikka Metsätien kunnostus

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 17)
  • Metsätien kunnostus

    Merkitty: 

    Onko kellään kokemusta metsätien kunnostuksesta?

    Tällätavoin toteutettuna, raviojat melkeinpä merkityksettömät , routiva maa, tienrunko pettänyt, isot ja syvät sekä pitkät urapainaumat koska raskailla kuormilla ajettu kelirikon aikana, kaivinkone poistaa pinnalle nousseet kivet, ei muuta merkittävää tee,  ajetaan ehkä noin 20 cm  mursketta, noin 10 – 15 mm ja hienoaines mukana, kestääkö kelirikon aikaiset puutavaran ajot?

  • Timppa

    Muskeen alle kuitukangas.  Parantaa merkittävästi kantavuutta

    Puuki

    Liian pieni raekoko  kantavaan kerrokseen routivalla maalla.  Kuitukangas tosin  auttaisi asiaa.

    mehtäukko

    Mitä tarkoittaa ” noin 20 senttiä mursketta, noin 10-15mm ja hienoaines mukana..” ?

    A.Jalkanen

    Jos tien runko on pahoin pettänyt, se pitäisi rakentaa periaatteessa uudelleen. Ensin tien pohjan tasoitus ja muotoilu sekä ojien luiskat kaivinkoneella. Päälle kerros karkeaa isorakeista mursketta, sitten kangas ja sen päälle hienojakoisempi pintamurske jota autojen renkaat kestävät. Onnistuisiko näin tein?

    mehtäukko

    Rätti tulee kyllä kantavan kerroksen alle… Aloituksen esittämänä: ei muuta merkittävää tee =”ei kestä”. On kaivettava kunnolliset vetävät ojat rumpuineen,luiskineen ja muotoiltava riittävän leveä runko.Sen kuivettua kantavaksi (tai talvella) ajo rätin päälle 20-30 cm kam 0-56. Jos ei pyöräile kukaan ,päälle 10 cm kam 0-32. Nim.kokemusta on tienteosta.

    Nuakka

    Kannattaa katsoa suodatinkankaan käyttöluokat, markettitason rätti ei karkean murskeen alla auta mitään. Varsinaista tien kantavuutta parantaessa kannattaa miettiä geoverkon käyttöä, varsinkin jos kantavaa pengerrysmateriaalia ei löydy vierestä.

    mehtäukko

    Muistaakseni N3 oli  Metsäkeskuksen avustusteissä vaatimus. Sitä ei tartte joka paikkaa piilotella…

    Visakallo

    Olikos se aloittajan tien kunnostuksen tarve minkä pituinen, ja montako maksajaa sillä on? Tarkoitan vain, että voisiko olla myös Kemera-kelpoinen hanke?

    Nostokoukku

    Tien kunnostus tulee huomattavasti halvemmaksi, kun ei sotke Kemeroita mukaan. Byrokratia ottaa takaisin leijonan osan myönnetyistä avustuksista. Mutta suomalainen on kyllä valmis maksamaan satasen työstä tonnin jos siihen saa vähänkin ns. ”avustusta”.

    mehtäukko

    Samalla kannalla. Kokenut kaivinkoneyrittäjä vaan suunnittelemaan ja toteuttamaan.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 17)