Keskustelut Metsänhoito metsätien hoito halpaa?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 23)
  • metsätien hoito halpaa?

    Herra Ketola kertoi Makasiinissa, että halpaa on metsäteiden hoito. Kaikki on suhteellista. Meillä on kilometri omaa tietä ja toinen kilometri yhdessä kahden naapurin kanssa. Pelkkä tienlaitojen puskien murskaus traktoriin kiinnitettävällä varren(?) päässä työtätekevällä maamiesseuran murskaimella maksoi meille melkein 600 euroa. Viiden vuoden välein? Nyt kokeiltiin ensimmäisen kerran viime kesänä. Tie on tehty 15 vuotta sitten. Kerran sorastettu tuon jälkeen. Mitähän maksaisi osaltani, eli 1,4 kilometriltä. Ja lanaus kerran vuodessa.
    Toisaalla kerrottiin tehdyn tierisukoista energiaa. Ei liene kysyntää Forssan seudulla. Eräs risujätteen kuski kertoi naapurini mökkitontilla, että saavat sentään armosta tyhjentää oksa- ja latvarisut jollekin tyhjälle plaanille!

  • jees h-valta

    Juuri tuosta kylän reunasta tehtiin yhden metsätien varret mhy-vetoisesti ja homman voi sanoa olleen aivan korjuu-urakoijallekkin sopivan. Kasa oli aivan mallikelpoinen ja tavara oli tuollaista normaalia e-puuta. Lepät jo aivan hyvää kuitukokoluokkaa ja osa tavarasta tuli hiukan roheesti myös ojan vastapenkasta nipistettynä. Noin saa aika mukavaa kuusta ja mäntyäkin hiukan läjän vahvikkeeksi. Eikä ole tehty ennen ainakaan kymmeneen vuoteen.

    suorittava porras

    En minäkään eräitä kilometrejä metsäteiden varsia raivanneena suosittele enrgiapuun kasvattamista tiealueilla . Tiealueella (tieojan kahden puolen ja ojassa ) kasvavat isommat ja pienemmät puut haittaavat aina tien kunnossapitoa niin kesällä , kun talvellakin .

    Teiden varsien enrgiapuuhakkuut ovat paitsi kallis , myös haastava toimenpide . Tuosta kalleudesta olikin edellä jo esimerkki , jossa työkustannukset olivat ylittäneet reippaasti hakkuuoperaation
    tuotot .

    Hakkuuiden haastavuus johtuu pääosin siitä , että olemattoman pieniläpimittaista materiaalia on runsaasti , korjuukalustolle liian järeää tavaraa enemmän , kuin tarpeeksi ja sopivaa puuainesta valitettavan vähän. Monien giljotiinikourien ominaisuudet alkavat käydä riittämättömiksi vähänkin paksumpien puiden kohdalla
    (läpim yli 20 cm) ja pienten raippojan keräily on muutoin täysin kannattamatonta . Tien varsien kunnostuksia joudutaankin tästä syystä tekemään mies- ja konevoimin . Sopivat kepit kerätään koneella ja pienimmät ja suurimmat miestyönä käyttäen moottorisahaa ja raivaussahaa .

    Hepommalla ja halvemmalla homma hoituu niittämällä tien varret riittävän ajoissa . Tämä turvaa sen , että lanaukset ja teiden auraukset sujuvat vaivattomasti . Lisäksi tie kuivuu talven ja sateiden jälkeen nopeammin käyttökuntoon , kun risut eivät ole varjostamassa ja estämässä tien kuivumista .

    huski

    ojien pekoilla vänkkyrä puiden kanssaa työskentely vaatii taitoo, voimaa, tekniikkaa ja liikenneturvallisuuden huomioon ottamisen. Ja sitä tällä palstalla tuntuu piisaavan. EI TIEALUEELLA KASVATETA PUUTA. Puiden poisto riittävän ajoissa ja leveästi tiealueelta on helpompaa ja halvempaa. Löytyykö nykyään helposti porukkaa tiehoitokuntiin kun on vara porukkaa vaihdella penkka risujen TAKIA????

    kuusessa ollaan

    Ketolan vinkki kelasilppurin käytöstä oli mielestäni nerokas. Risuja ei jää tielle haittaamaan lanausta ja silppuna ne leviävät kaikenlaiseen metsään, eivät ojiin tukkimaan.
    Jos leikkuun tekee vaikka joka toinen vuosi, pajukkokin on sopivan kokoista purtavaa. Ja niille, jotka toteavat kivien haittaavan, on syytä katsoa peiliin, sillä tiellä ja sen penkoilla ei saa olla kiviä.

    raivaussahaaja

    Lehtikirjoituksessa mainittiin myös uuden tien muodosta ja se meni jotenkin näin ”Tie tulee muotoilla niin kuperaksi, että tavallisen henkilöauton pohja on lähellä ottaa kiinni tien keskikohtaa.” Mielestä tuo hiukan liiotellusti sanottu. Eihän se nyt voi niin kupera olla, että pohja raapii maata. Ketä se semmonen tie palvelee, jos henkilöautolla ei pysty ajamaan.

    suorittava porras

    Henkilöautollakin pystyy ajamaan tuollaista tietä varsin hyvin , jos kivet on poistettu eikä autolla ajeta ihan keskitietä . Silloin tie on tehty liian kapeaksi , jos on pakko ajaa öljypohja tien keskikohdan päällä .
    (kts Lukijoiden kuvat )

    jees h-valta

    Järkyttäviä ”sian selkiä” kevättalven liukkailla. Ihan perseestä koko tien malli näillä nykysaneeraajilla.

    Pinsiön vaari

    Puskat tienlaidoista kannattaa niittää tai murskata sillä hetkellä kun pensaat on käyttänyt juurissa olleet eväänsä mahdollisimman vähiin. Tuo hetki on silloi kun lehti on saavuttanut täyden kokonsa. Pian puskat taas vetää evästä juurinsa. No se on teoriaa mutta toimii kyllä. Yhdellä kilometrilläkin voi olla monessa kasvuvaiheessa olevaa vitelikköä. Kun parin viikonkin sisään onnistuu ajamaan niin muutamassa vuodessa puut ja pensaat ei enää kukoista vaan ruohottuminen estää ne suurelta osalta. Kaikkinaiset hoitotoimet on silloin helpompia ja halvempia. Ei ole kenenkään etu kasvattaa puskia tienpidon harmina vaikka hoitotyöt voikin verotuksessa vähentää.

    Ammatti Raivooja

    Jos viiden vuoden välein käy niin raivurilla nykii kilometrin päivässä eikä maksa ku bensat.

    paskolammi

    Privaatin, oman tienpätkän olenkin hoidellut yleensä raivaussahalla. Nyt kokeiltiin isoa konetta, koska ei ensimmäiselle kilometrille kukaan meistä kaupunkilaisista ehtinyt moneen vuoteen.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 23)