Keskustelut Metsänomistus Metsätien hinta

Esillä 5 vastausta, 11 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Metsätien hinta

    Oletteko viimeaikoina teettäneet ympärivuoden ajettavia metsätietä?
    Minkälaisia metrihintoja on niille kertynyt, jos maasto on keskimääräistä, eli pehmeämillä paikoilla ojat molemmin puolin + suodatinkangas, kovemmilla paikolla oja vain toiselle puolen, tai vain pelkkä tasaus.
    Rumpuja 1-2 kpl / 100 m. Alle karkea murske ja pintaan hienompi.

  • Timppa

    Samaa mieltä Kemerasta. Riittävän hyvän tien saimme selvästi halvemmalla. Kemera-kohteilla mm. tien leveys ja metsään hakattava aukko suurempia.

    Kerran tehtiin pehmeikölle telalava-risupohja. Hyvin on kestänyt. Siinä suodatinkangas olisi tuskin auttanut.

    Tien linjaus on itsekin tavanomaiseen maastoon helppo tehdä. Kannattaa muuten teettää runsaasti levennyksiä (ainakin jokaiseen mutkaan), jolloin ei tarvitse perutella. Ja tietysti kunnon kääntöpaikka.

    Ojia tehdessä kannattaa miettiä, kuinka koneet pääsevät metsään.

    wanhajätkä

    Todelliset toteutuneet kustannukset v. 2015.
    Pengertie 1495m.
    Maapenkan leveys 5m. 1,6 e alv 574,08. yht. 2966,0
    tuntityöt:
    kääntöpaikanteko 2 h. 68 h. alv 48,96 yht 252,96
    tiehaaran teko 2kpl 2h 68.h alv 32,64 yht 168,64
    Rummut 3kpl 30 e kpl 21,60 yht 111,60

    Hinnat ei sisäälä rumpuputkia. Tusiaan oja vain ylärinteen puolelle ja kaivettiin paikoin jopa kahteen metriin että saatiin penkkaan tarpeeksi moreenia.

    Samalla reissulla ojitusmätästys, laskeutumisaltaat, saman 68 e tunti.

    Nuo yhteishinnat on näköjään alvillisia….tuostakun vähentää alvit ni on toteutuneet kustannukset. Melkeen kaikkihan me ollaan alvillisia

    wanhajätkä

    Pidän tuota syvällekaivua hyvänä ideana. ojissa ei ole vettä ku lumen sulamisen aikoihin koska pohjalle kätketyt kannot kivet ja rompaali toimii salaojana. Noin metriä syvä näky oja pysyy hyvin koossa ja veden pinta on todellisuudessa yli metrin penkan pinnasta.
    Paitsi että pääsee paljon kapeammalla uralla lähes samaan tulokseen ku kahdella ojalla. Suuri etu on että toiselle puolen tietä on helppo mennä koneella ku ei oo oja esteenä

    Jätkä

    Jos vertaillaan ns Tapion normien mukaisen tien kustannuksia omakustanteisen – lähes yhtä hyvän tien kustannuksiin, ne ovat suorastaan järkyttävät.

    Metsähallituksen aikoina olin mukana muutamissa tiehankkeissa, joissa tie tehtiin täysin omalle maalle ja omilla varoilla.
    MH:lla oli oma osasto, joka teki vaativammat kohteet, eli tiet, joiden tuli kestää raskaampikin liikenne läpi vuoden.

    Niissä savotoissa kustannukset olivat n. 2 / 3 : osaa Tapion tien hinnasta.

    Kun oli helppo kohde ja hoitoalue teki tien omatoimisesti, hinta putosi noin puoleen.

    Kuitenkin tiestä tehtiin rekoillekin sopiva ja siinä oli kaikki kerrokset oikeaoppisesti. Rumput ja kääntöpaikat mitoitettiin riittävän väljiksi.

    Suurin ero oli, että noilla ihan omatoimisilla teillä esim kuormatraktori sai tulla kuorman kanssa tielle ja siitä tehdä pinoa, kun taas kalliimmilla teillä ei koskaan saa tulla tielle kuormalla.

    wanhajätkä

    Vielä tuosta minun systeemistä mitä teen ohutturpeisilla moreenimailla. Kun on ohut turvekerros ja se poistetaan hetkeksi penkan alta ja pannaan samantien sen kanto/kivikaivannon päälle ojaan….onhan se luja runko!
    Siitä on helppo jatkaa vaikka minkälaisiin pintakerroksiin tarpeen mukaan. Oon sitä tehnytki. Yleensä sorastan joitain pätkiä traktorilla omasta montusta. Sepeli riittä pintakerroksista ja tuosta naapurin murskalta saan sitä reilu 200 kasettikuorma. ihan karkeaa sepeliä paan enkä mursketta. sepeli ku sekottuu siihen moreeniin ni sehän on ku asfalttia.
    Runkohan mulla kestääki jo valmiiksi

Esillä 5 vastausta, 11 - 15 (kaikkiaan 15)