Keskustelut Metsänomistus Metsätiehankkeen kannattavuuspohdintaa

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 87)
  • Metsätiehankkeen kannattavuuspohdintaa

    Näin pimeinä pyhävapaina tulee pohdiskelua kaikenlaista tulevaa joista yhtenä tulevien leimikoiden ennakkosuunnittelu ja näiden hinnoittelutekijät.

    Tulevien leimikoiden vaikutuspiiriin johtaa varsitieltä mäelle nouseva karttamerkintänä ajopoluksi merkattu n. 400 m pitkä ja kolme metriä leveä ura, jossa ei ole kunnollista kääntöpaikkaa, ainoastaan pistoja vanhojen pihaliittymien kohdilla. Kulutuskerrosta tuolle uralle ei liene ajettu milloinkaan, muutamia maakiviä joutuu  autolla ajellessa aina väistelemään ja ajamaan palteiden päällä. Suopainanteen kohdalla ojat on matalia eikä rummun kunnosta varmuutta. Metsäsuunnitelman mukaan tien varren kuviot on kuitenkin kesäkorjuukelpoisia. Metsäsuunnitelmassa ei ole mainintaa tien kunnostustarpeesta.

    Jos tässä saisi kemeran ehdot jotenkin täyttymään perusparannukselle ja tieluokkaa nostettua, niin mikä olisi vaikutus M3 hintaan? Vai olisiko tässä kannattavampi vaihtoehto vain normaaliin ylläpitoon kuuluvat hoitotoimenpiteet? Onko joku teettänyt kemeratuetun tien perusparannushankkeen mhy:n kautta ja millaisia kokemuksia oli hankkeesta?

    Tien vaikutuspiirissä tulisi lähivuosina olemaan n. 2700 m3 uudistettavaa ja jokunen sata mottia harvennuksia. Tila sijaitsee pohjois-savossa. Ura ei kuulu tienhoitokuntien piiriin vaikka vaikuttaa muutaman eri metsänomistajan alueella.

  • mehtäukko

    Eikä kannatakaan jos pikkuinen kaupan nysä tehään 20-30 vuoden välein eikä muukaan  toiminta kiinnosta. Rixxxa vaikuttaisi olevan toista sorttia

    Tolopainen

    Halvan raaka-aineen tuottajan suhteellinen kannattavaisuus pysyy aina hunona. Olipa mittakaava mikä tahansa.

    pihkatappi

    Viime talvena oli ihan hyvät hinnat, vaikka piti talvella puut pois viedäkin.. Meillä on yhdellä tilalla 3 km välissä kylätietä, jossa on tiekunta ja siellä päätös, että puuautot ajaa vain talvella. Kuinka paljon kannattaa satsata omaan kilometrin pätkään, jossa kuitenkin nelivedolla juuri pääsee kelirikkoaikaankin läpi?

    Metsäkupsa

    Kannattavuus riippuu siitä,mitä kukin arvostaa.Uskallan väittää omastakokemuksesta,että metsätie ei laske tilan arvoa,ei puun hintaa,eikä kaduta ajella työmaan viereen.Jos metsäpuolella oikein laskee kannattavuutta,mikään ei saata kannattaa.Aina jostain saa paremman pääoman tuoton,jos sellaista vertailua harrastaa.Meillä metsäalaa opiskeleva nuorimies on vuoden mittaan saanut pääomalleen likimain 40% tuoton kuluvana vuotena sijoituspuolella ja minun metsäpuolentuottoprosentti on kaukana siitä.

    Tolopainen

    On hyvin kyseenalaista onko järkevää teettää harvennushakkuita koskaan kesällä. Puunrungot ovat pehmeitä ja kaadettavat puut vahingoittavat oksillaan jäävien puiden runkoja. Paljonko noita vaurioita ja lahovikoja syntyy se on arvotus.

    mehtäukko

    Kaikessa toiminnassahan työn toteutuksen ammattimaisuus ratkaisee pelin lopputuloksen. Propleemat älytään ratkaista tilanteeseen parhaiten soveltuvin keinoin. Heittää keskenkin ja jatkaa kun on suotuista.

    Muutoin ongelmia on tullakseen kuin että oksat ripsuvat pystypuita.

    Miikkam

    Jos kyseessä 400m tie, ei voi sanoa että tien teko kannattaa aina. Mutta jos sillä saa talvikorjuukelpoisesta metsästä kesäkorjuukelpoisen niin alkaa jo kannattaa.

    jees h-valta

    Tie kannattaa kunhan kantaa aina. Niin, jotkut laskee alleen jotkut tekee tien ja laskee menemään autolla leimikolle ja taimetukselle. En ainkaan vielä ole yhtään kannattamatonta enkä kantamatonta tietä teettänyt. Koittaa pysyä laskelmissaan arkirealismissa eikä kuvittele mitään jota ei kuitenkaan osaa.

    Tolopainen

    Jesse metsät sijoituksena ovat heikommasta päätä mihin pääomia voi laittaa nykyisin. Metsäteollisuuden päätuote on hiilidioksidia ja siitä joutuu kohta maksamaan. Minusta parhaiten kannattaa kun naapuri tekee rajalle rien.

    pihkatappi

    Hieman isompi hiilinielu on metsätila, kun ei tuhlaa alaa nyt tien pohjaksi. Tuota ei vielä laskelmissa tarkoin osaa huomioida, mutta jos puiden pystyssä pitämisestä maksetaan jatkossa hyvin, kannattaa tuotakin pohtia jos tila tiettömän taipaleen takana.

    Taitaa jäädä 30% kantturoihin osakesalkun tuotto tänä vuonna, eli moni onnistui paremmin, mutta kuitenkin kymppitonni tuli arvonnousua. Jos laittaa omaan talouteen nähden suht paljon kiinni, alkaa riskien otto vähenemään ja nousumarkkinan %-tuotto pienenemään, eli pitänee olla tyytyväinen. Ja jos kauhea kiima olisi nyt kilometrin tie kunnostaa, sen saisi tehtyä pelkällä yhden vuoden finanssituotolla.s

    Jos on 3000 mottia puuta tulossa myyntiin ja tien teko mietityttää, kannattaa varmaan kysyä asiaa tutulta ostomieheltäkin, jos vaikka tekevät sen tien tässä markkinatilanteessa, kun puunhintaa eivät halua nostaa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 87)