Keskustelut Metsänomistus Metsätiehankkeen kannattavuuspohdintaa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 87)
  • Metsätiehankkeen kannattavuuspohdintaa

    Näin pimeinä pyhävapaina tulee pohdiskelua kaikenlaista tulevaa joista yhtenä tulevien leimikoiden ennakkosuunnittelu ja näiden hinnoittelutekijät.

    Tulevien leimikoiden vaikutuspiiriin johtaa varsitieltä mäelle nouseva karttamerkintänä ajopoluksi merkattu n. 400 m pitkä ja kolme metriä leveä ura, jossa ei ole kunnollista kääntöpaikkaa, ainoastaan pistoja vanhojen pihaliittymien kohdilla. Kulutuskerrosta tuolle uralle ei liene ajettu milloinkaan, muutamia maakiviä joutuu  autolla ajellessa aina väistelemään ja ajamaan palteiden päällä. Suopainanteen kohdalla ojat on matalia eikä rummun kunnosta varmuutta. Metsäsuunnitelman mukaan tien varren kuviot on kuitenkin kesäkorjuukelpoisia. Metsäsuunnitelmassa ei ole mainintaa tien kunnostustarpeesta.

    Jos tässä saisi kemeran ehdot jotenkin täyttymään perusparannukselle ja tieluokkaa nostettua, niin mikä olisi vaikutus M3 hintaan? Vai olisiko tässä kannattavampi vaihtoehto vain normaaliin ylläpitoon kuuluvat hoitotoimenpiteet? Onko joku teettänyt kemeratuetun tien perusparannushankkeen mhy:n kautta ja millaisia kokemuksia oli hankkeesta?

    Tien vaikutuspiirissä tulisi lähivuosina olemaan n. 2700 m3 uudistettavaa ja jokunen sata mottia harvennuksia. Tila sijaitsee pohjois-savossa. Ura ei kuulu tienhoitokuntien piiriin vaikka vaikuttaa muutaman eri metsänomistajan alueella.

  • Jean S

    No hoitokunta on pakko olla, että kemeran saa, ja siis vähintään 3 osakasta.

    Pyydä tarjous

    – metsätien kunnostuksesta 1) Otsolta ja 2)Mhy:ltä ja lisäksi

    – pyydä tarjous murskeen ajosta, rummun uusimisesta ja kääntöpaikan teosta 3) joltain paikalliselta.

    Tulet todennäköisesti hämmästymään siitä, miten tuet uppoavat suunnittelukustannuksiin.

    Visakallo

    Jesse teetätti metsätiensä metsäyhtiöllä. Ymmärtääkseni se ei maksanut mitään ja työnsivät siitä hyvästä vielä Jesselle taskut täyteen rahaakin.

    Metsäkupsa

    Riippuu onko omaa vai vieraan maalle tietä kunnostamassa.Jos valtaosin omalle maalle tulee,niin turha kemeroita suunitelmineen siihen sotkea.Tällä hetkelläkin tienteko menossa,noin 500m,omin suunitelmin taitavan tietekijän hoteissa.Firma itsellä usein myös osallistunut tietekoon,kun leimikon myynnin yhteydessä neuvottelee.Meidän tapauksessa satametriä kahden naapurin maalla tietä alussa,joilta emme veloita tienteosta mitään.Runko kovalle maalle tehtynä edullista,lopullinen hinta aikkanaan riippuu paljonko mursketta ajattaa.Kaksikymmentä vuotta sitten tietin viimeisen tukia saaneen tien,sen jälkeen vain omin varoin,joten ei kokemusta kemera avustuksista.

    Jean S

    Haluatko kertoa lisää tästä lauseesta: ”Firma itsellä usein myös osallistunut tietekoon,kun leimikon myynnin yhteydessä neuvottelee.”

    mehtäukko

    Kuten on aiemmin ollut mainintoja tekisin lähinnä näin.

    Ottaisin hyvin kokeneen tientekijä-kaivurimiehen (16 – 24 tn. telakone). Kävelisin, jos näkemystä tarvii, hänen kanssa reitin, ja sen perusteella avaisin sen talvea vasten. Puut voi varastoida tien varteenkin. Kunnollinen kalliomurske runkoon tarvittaessa pakkasen jälkeen.

    Metsuri motokuski

    Et taida saada kemeraa noin lyhyelle tienpätkälle. Samoin tien vaikutuspiirissä pitäisi olla useampi tila. Niin muistelisin. Yleensä puun kuljetustaksoissa on perustaksa 300 m saakka joten ei kovin lyhyen tien teko välttämättä tarvitse muuta kuin omaan tarpeeseen.

    oksapuu

    Pistäkää viisaat päät yhteen ja suunnitelkaa itse se tie…

    Kaskun sen yhden firman kautta se suunnittelu maksaa enemmän kuin koko tien teko. Jonkin hakkuun yhteydessä avautatte tieuran, kokenut kaivinkone-urakoitsija 13,5 tonnin telakoneella tekee pohjan. Keväällä kun tiepohja on vielä jäässä niin ajatatte mursketta pintaan.

    Tulee hyvä tie ja halvalla…

    Metsäkupsa

    Kun takavuosina myin 4000 leimikon,niin firma kunnosti puolikilometriä tieurtun tapaista uraa,kuten ketjun aloittajan tapauksessa tilanne nyt.Toivat kaivurin,rummuputken,murskeen ja tekivät kääntöpaikankin.Jos kysyjänkin leimikko on liki 3000 mottia,niin kyllä uskoakseni firma tietä valmis kohentamaan.Selvyyden vuoksi,puunhinta myyjälle tienvarsileimikon kesäkorjuu hinta.Kuluvana vuotenakin itselle metsäfirmat kustantaneet n.200 kuutiota mursketta ja itse toisen mokoman,niin hirven metsästäjätkin ihmetelleet panostusta.En ole suurta ääntä firman satsauksista pitänyt,savonmaalla se on viisaaksi havaittu vaikeneminen.Mutta tässä Jeanille ym lisävalaistusta näin joulun kunniaksi palstalla talvisydänmellä.Ps.m Muistaakseni jos kemeraa hakee,niin 1 ha oikeuttaa 18 m tietä tukeen ja minipituusvaatimus on,eikä yhden tilanhanke kelpaa.

    Tolopainen

    Jos tuossa kaivinkone päivän kaivelee vähän ojia ja tasoittelee ja neljä kasettikuormaa 32 mm mursketta, sehän on siinä hinta 2500€. Jos on yhtä kuiva kesä joskus kuin viimekesänä ei mitään ongelmia ajaa murske tielle.

    oksapuu

    Kupsa kirjoitti asiaa…

    Tuo on kyllä totta, jos leimikko on riittävän iso niin kyllä firma sinne tien tekee. Joskus myös naapurin leimikolle kun ei oikein tahdo löytyä kovapohjaista uraa…

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 87)