Keskustelut Metsänomistus Metsästys

• Tämä aihe sisältää 1,267 vastausta, 70 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten A.Jalkanen toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,131 - 1,140 (kaikkiaan 1,267)
  • Metsästys

Merkitty: 

Itse aion jatkos sekä itseni tyttöni ja viime aikaisten amerikan tapahtumien vuoksikin kieltää aseiden kantamisen omistamillani mailla,ruokaa kyllä saa kaupasta ja tukea sossusta,mutta mun mailta sitä ei haeta enää.

• KeMeRat

Aivan uskottavaa. Metsät voi olla risuttomia, mutta bensaa palaa muutama kuutio vuosittain. Lahopuuta on kaikkialla ja ei missään. Ollaan luonnonystäviä ja toisaalta sitten ei. Ollaan yrittäjiä, mutta toisaalta sitten ei.

Tolopainen

Miten 60-luvulla tultiin toimeen ilman susia ja huomattavasti pienemmällä hirvimäärällä. Hirviä tarvitaan hirvikoirakennelin ylläpitoon. Syksyksykaudet on haukkukokeita, harrastus edellyttää hirvikannan olemassaoloa samoin kaikki nuo valtion organisaatiot, jotka ovat olemassa hirvikannan ylläpitoon.

Metsuri motokuski

Silloin kun olin aktiivisesti työelämässä ja tein metsuri hommia taimikon raivauksia huhtikuun puolivälistä lokakuun puoliväliin niin minulla meni noin 4 l 2 tahti öljyä koko kesäkautena. Minä sahasin stiilillä  joka on kuulemma iso bensa rosvo. Talvet sitten istuin motossa. Onhan nuo bensamäärät visakallolla poikkeuksellisen suuria.

Mitä tulee tuohon tolopan hirvimääriin niin olen samaa mieltä että nykyisillä kannoilla hyvin pärjätään . Vielä kun saisi nuo susi asiat kuntoon niin voisi koiriakin juoksuttaa metsissä.  Nykyisellä hirvimäärillä voidaan kenneltoimintaa harrastaa ihan riittävästi.

Tolopainen

Visakallolla on raskas kaasujalka.

Makarov

Eikö motokuski se bensan kulutus johtunut siitä että on ammattilainen ja tosissaan sahaa. Samahan se silloin on millä sahalla sitä sahaa, niin paljon ne kuluttaa.

Gla

Sahan bensankulutukseen löytyy varmaan joku raivaussahaviestiketju, jatkakaa aktiivisen kaverin toiminnan hämmästelyä siellä.

Suorittava: ”Kaatoprosentit lasketaan kokonaisista pyyntiluvista , mutta pääluvuksi muutettuna onkin käytettävä kerrointa kaksi ,kun yhdellä pyyntiluvalla voi kaataa kaksi vasaa.  Juuri se vasojen osuus suunnitelman mukaisista pyyntiluvista jää lähes poikkeuksetta vajaaksi. Aikuiset hirvet kaatuvat aina ja uroksia jostakin syystä jopa suosituksia enemmän.”

En jaksa uskoa, että tässä hirvikatotilanteessa ammutaan valikoiden komea uros pienen vasan sijaan. Todennäköisesti (jos väitteelläsi on tilastopohjaa, en ole tarkistanut) asia liittyy pikemminkin hirvien käyttäytymiseen. Ja jos samaan paikkaan sattuu vasa ja uros, onhan jälkimmäinen isompi eli helpompi maali osua.

suorittava porras

On olemassa rhy:n laatima hirvikannan koon ja rakenteen perusteella laadittu verotussuunnitelma alueellisen metsästyksen pohjaksi  . Verotussuunnitelman tavoitteet jyvitetään kullekin paikkakunnan seuralle erikseen. Karkeasti ottaen puolet paikkakuntamme luvista(80) on kohdistettava aikuisiin hirviin ,joista yli puolet pitää olla naaraita. Käytännössä jokaiselle seuralle(12) annetaan mahdollisuus ampua vain yksi uros ja muutamalle kaksi. Vasoihin on käytettävissä 40 pyyntilupaa lupaehtojen mukaisesti  (puolet pyyntilupien kokonaismäärästä),mikä tarkoitta 80 yksilöä. Tavoiteltava kokonaissaalismäärä on tältä pohjalta yhteensä 120 yksilöä.

Jos kaatoprosentti jää 80:een ja aikuisten pyyntiluvat käytetään kaikki , jää käyttämättä 16 pyyntilupaa ja vasoiksi muutettuna henkiin jää 32 vasaa suunniteltua enemmän ja vain 88 yksilöä 120:stä mahdollisesta kaadetaan. Kaatoprosentiksi muodostuukin 73 jos , käytetään pyyntilupaehtojen suosituksien mukaista saaliin kokonaismäärää.

Oman seurani kiintiö on yksi uros , yksi naaras ja 6 vasaa. Sitä mukaa ,kun aikuiset hirvet on kaadettu , ammutaan vain vasoja olipa vierellä kuinka iso ja komea aikuinen hirvi hyväänsä. Toki joillakin seuroilla on ollut paha tapa poiketa suosituksista ja käyttää kahteen vasaan tarkoitettu pyyntilupa vasojen puuttuessa uroshirveen. Nyt se tie on käyty loppuun ja riistakeskus on uhannut sanktioilla, jos suosituksia ei noudateta.

Edellä mainitut suhteet ovat käytössä lähialueillamme. Muualla ne voivat poiketa ja kaatosuositukset olla painotuksiltaan erilaisia. Tärkeää on kuitenkin noudattaa ehtoja mahdollisimman tarkasti ,jotta hirvikannan rakenne ei vinoutuisi ja sen seurauksena jouduttaisiin turvautumaan vielä yksityiskohtaisempaan ohjeistukseen ja sanktioimaan tehdyt poikkeamat. Enää ei onnistu käytäntö laidasta nurin , mikä oli vallalla silloin , kun räjähtänyttä hirvikantaa alettiin leikkaamaan yli 20 vuotta sitten. Nyt jokainen laukaus on mietittävä tarkkaan.

Metsuri motokuski

Noinhan se menee kuin suorittava kirjoitti. Meillä luvut ovat hyvin samalaiset. Kaatosuositus 67 hirveä ja lupia myönnetty 127 hirvelle. Ainoa mikä minulla herättää huomiota on tuo naaras/uros suhde. Meillähän se on hyvinkin vääristynyt mutta siitä huolimatta niitä näkyy. Kesälaitumilta saadun havainnon mukaan vasojakin on hyvin. Olen pohtinut että kuinka totuudenmukainen on tuo hirvikannan rakenne ja määrä.  Kysyinkin kokouksessa että onko nuo luvut todella totuudenmukaiset. Uskon että määrä on suurinpiirtein oikeassa haarukassa mutta sukupuolijako esittää enemmänkin kysymyksiä. Varsinkin se kuinka suhdeluku lasketaan. Hirvikannan lukumäärää korjataan taannehtivasti kun kyseisen syksyn havainnot kirjautuvat oma riistaan. Eli syksyn päättyessä ei tarkka hirvikantaa tiedetä koska sitä korjataan vasta seuraavana vuonna. No mikä olisi sitten parempi laskentatapa ? Ei sitä ainakaan vielä ole keksitty joten näillä mennään. Sitten tuo posketon vasaverotus. Jos noilla mennään kun suorittava kertoi niin varmaa on että vasoja ei jatkossa ole. Hirvikanta tarvii myös uudistua ja sehän ei uudistu kuin vasojen kautta. On tärkeä muistaa että kun hirvet siirtyvät talvehtimisalueelle niin taas kohdistuu painetta vasoihin joita kesälaitumilta jäi ”säästöön” tulevaisuutta varten. Sitä kautta meillä on vasa verotus kaikkiaan liian kova. Mieluimmin suorittava jätä niitä vasoja kaatamatta ja kohdista verotus johonkin tuottamattomaan tai sitten jätä ampumatta.

suorittava porras

Viime kauden saldo näytti ,että vasoja oli kaadettu yksi enemmän ,kun aikuisia eli edellisen laskentakaavan perusteella puolet suunnitellusta määrästä vasoja jäi kaatamatta. Verotus on ollut vuosia karvan verran naarasvoittoinen, joten ollaan aikalailla balanssissa. Se vain on pidettävä mielessä ,että on parempi lopettaa metsästys suosiolla siihen ,kun aikuiskiintiö on täysi eikä vasoja ala löytymään. Se vähempiarvoinen aikuinenkin kannattaa jättää ampumatta kahden vasan korvaajana.

Visakallo

Näkyi vielä tänäänkin meikäläisen sahabensat joitakin askarruttaneen, joten teen nyt suuren paljastuksen: En käytä autossani sahoihin hankittua 98-bensaa! Toinen todella suuri paljastus tulee tässä: Kun osa porukasta on keskustellut päivisin täällä palstalla, minä olen painellutkin sahan kaasuliipaisinta metsässä! – Olisiko tässä mahdollisesti ollut syy joidenkin mielestä suureen sahabensan kulutukseen? Koronavuosina 2020 ja 2021 tuli metsässä oltua kaikkein eniten, kun matkustelut ja monet muut menot jäivät tekemättä. Nyttemmin elämä on palaillut takaisin entisiin uomiinsa, joten kyllä se sahaaminenkin siitä on vähentynyt, joten voitte tekin vähentää asian pohtimista ja viettää yönne rauhassa. Hyvin muuten toimi taas Kemera-systeemit. Eilen illalla tein toteutusilmoituksen ja aamulla oli jo rahat tilillä. Nyt ei sitten enää olekaan kuin yksi Kemera-hanke toteutusta vailla, eli Metka-aikaan ollaan täälläkin sitä myöten siirtymässä.

Esillä 10 vastausta, 1,131 - 1,140 (kaikkiaan 1,267)