Keskustelut Metsänhoito Metsästäjä-lehti 6/2015

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 102)
  • Metsästäjä-lehti 6/2015

Jokaisen puuntuottajan kannattaa ehdottomasti tutustua tuohon äärimmäistä tietämättömyyttä, pelkistettyä häikäilemättömyyttä, maksimaalista mahdollista röyhkeyttä ja lähes täydellistä osaamattomuutta kuvastavaan julkaisuun.

Alustuksen suorittaa sivulla 5 suomen riistakeskuksen johtaja reijo orava: ”…Luontostrategiamme perustuu maanomistajan lähtökohtiin…”

Kupletin juonen pitäisi avautua vähän tyhmemmällekin sivulla 10. Seuraavalla sivulla (11) tarina sitten jatkuu: ”…Maanomistajalähtöiset käytännön ohjeet eivät estä puuntuotantoa…”

Eikä tässä vielä kaikki, valitettavasti. Sivulla 18 suomen riistakeskuksen puheenjohtaja tauno partanen lyö sitten ässät pöytään. Erityisesti kun huomioi sen, että tämä kyseinen partanen on metsäkeskuksen palkkalistoilla:
    ”…Toinen ratkaiseva muutos oli, että metsäomistaja voi suorittaa pienaukkohakkuun ilman uudistamisvelvoitetta sekä käyttää kasvatushakkuissa poimintahakkuita tavoitteenaan eri-ikäisrakenteisen metsän kasvattaminen… …Suomen riistakeskus on merkittävällä panoksella mukana viemässä näiden muutosten mahdollistamia toimintatapoja käytäntöön…”

• suorittava porras

velä lainaus Aaltoilalta MT 18.11.2015

”Huonon tukeminen tulee kalliiksi ”

”Huonon tukemisen -ongelmaa tulee tutkia aukosta tukkipylväikköön saakka. Ei vähiten siksi, että uusvanhoja hakkuiden harha­oppeja markkinoidaan milloin luonnon-, milloin riistan- tai maisemanhoidon nimissä unohtaen, millaisen työn metsänomistajat ja ammatti-ihmiset ovat tehneet kehnojen hakkuualojen kunnostuksessa nykyiset puunkäytön laajennukset mahdollistaviksi talousmetsiksi.”

——

Riistametsien kohdalla on syytä pitää järki mukana . Kuusettuneita männiköitä (riistatiheiköitä) on jo tälläkin hetkellä liikaa . 1-10% peitteisempi ala riittää .

Metsuri motokuski

Mehänpojalle on annetu jo niin paljon ohjeita ihan virkamiesten toiminnan laillisuus arviointa myöten mutta eihän se auta mitään. Täällä se jaksaa AC:n ja jessen kanssa räksyttää samasta asiasta. Tekemättä mitään konkreettista väittämiensä eteen.

Aika kovapäistä porukkaa. 🙂

suorittava porras

Laumasta pois potkitun suden osa on surkea : )

mehänpoika

Metsuri motokuskille:
    – Onko kuusikoiden lisääminen hirvikantoja korkealla pitämällä mielestäsi hyvää luonnonhoitoa?
    – Onko kuusimetsä hyvä elinympäristö metsäkanalinnuille tai muulle riistalle? Tällaisiin metsän elinympäristöihinhän sinä tarinoillasi pyrit.

arto

Ei sitä voi hirven syyksi laitaa. jos maanomistaja tekee virheen, eli laitaa väärän puun väärään paikaan,

mehänpoika

Metsuri motokuski:
    ””Täällä se jaksaa AC:n ja Jessen kanssa räksyttää samasta asiasta. Tekemättä mitään konkreettista väittämiensä eteen.””

– Aika konkreettista olen pyrkinyt tekemään väittämieni eteen. Olen esittänyt mm. hirvenpyyntiluvista luopumista hirvikannan alentamiseksi. Teidän tehtävänä on viedä asia eteenpäin, koska hirviporukat ovat riistakeskusten ohella vastuussa hirvikolareissa luokkaantuneista ja metsille hirvisyönnöksistä koituneista menetyksistä.

Sipilän hallityuksen informointi yhteiskunnalle aiheuttamistanne vahingoista ja menetyksistä ovat myös teidän kontollanne.

jees h-valta

Metsuri motokuski ja suorittava eivät tuskin lopun elinaikansa varrella kerkeä tehdä Suomen luonnon eteen senvertaa kuin minä joten menkää peilin eteen ja vilkuilkaa millainen ”riistaraivooja” siellä piilee. Vaiko piileskelee?
    Se etten todella tee sitä riistatähtäimellä on vain ja ainoastaan puhtaasti henk.koht. valinta. Itseasiassa en hyväksy edes riista-sanaa metsäluonnon eläimistä ja linnuista puhuttaessa. Se alistaa jo terminä ne ikäänkuin ihmisen hyväksyttävästi huvittelutapettavaksi.
    Olen sensuhteen tehnyt tilit toistaiseksi itseni kanssa selväksi ja mistään ei ole pois potkittu eikä edes uhattu. Olen aivan omasta aloitteestani siirtänyt seurajäsenyyteni vanhemmalle veljelleni jonka elämäntilanne antoi omasta mielestään enemmän mahdollisuuksia harrastaa, minun mielestäni ”notkumista” seurassa. Toimintatapa ei miellyttänyt vanhakantaisella jahkaamisellaan ja lähinnä ”kissanristiäis”-tyyppisellä kulttuurillaan. Hänelle se ilmeisen hyvin sopi koska on toiminut mm. seuran jahtipäällikkönä yms.

mehänpoika

Arto:
    ””Ei sitä voi hirven syyksi laittaa, jos maanomistaja tekee virheen, eli laittaa väärän puun väärään paikkaan:””

– En ole hirveä pitänyt syyllisenä hirvituhoihin metsissä tai teillä. Pidän syntyneen vahingon aiheuttajana liian tiheän hirvikannan ylläpitäjiä, hirviporukoita ja riistakeskuksia. Liian vähäisestä pyyntilupien anomisesta on ollut kysymys, koska pyyntiluvista ei ole vielä haluttu luopua.

Maanomistajillekkin sattuu virheitä, mutta Tapion vuositilastojen mukainen kuusenistutuksen lisääntyminen, ja männynistutuksen olematopn määrä Etelä-Suomessa, ei voi olla metsänomistajan virhe. Se on metsästäjäjärjestöjen aikaansaannosta tuottaessaan metsänomistajien huolella hoitamissaan taimikoissa hirvenlihaa.

Metsuri motokuski

Ompas outoa. Mehänpoika velvoittaa muita tekemään ”likaisen työn” kun itse ei näe siihen tarvetta. Kuitenkin hän on näiden kellokkaiden kanssa epäkohtia löytämään ja jopa syyttelemään. Jos asia ei jäisi räksytyksen tasolle niin pitäähän olla kanttia viedä asiaa eteenpäin eikä velvoittaa muita näin tekemään. Olen todennut montakertaa että hirvet, kanalinnut, metsäkoneet, marjastajat, vaeltajat, pedot ja jne. mahdutaan kaikki metsään. En näe tarpeelliseksi ottaa mehänpojan velvoitetta vastaan.

Nyt taitaa nämä hirvihysteerikot näyttävän todellisen minänsä. ”Puskista huudellaan”. Voi voi tätäkö se onkin.

suorittava porras

#”Se on metsästäjäjärjestöjen aikaansaannosta tuottaessaan metsänomistajien huolella hoitamissaan taimikoissa hirvenlihaa.”#

Sanohan suoraan onko esim.lukijoiden kuvissa sivulla 2 kuvassa”riistapuska” hoidettu metsää huolella ? Siellä se liha saa lymytä rauhassa ja metsä …yllätys …yllätys.. KUUSETTUU …tai on jo kuusettunut ilman metsästäjien myötävaikutusta . Kuvan kaltaisia tilanteita tulee vastaan päivittäin .

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 102)