Keskustelut Puukauppa Metsäomaisuuden hoito sopimusasiakkaana…

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 185)
  • Metsäomaisuuden hoito sopimusasiakkaana…

    Nyt jopa asiaa tutkailtuna on hoitosopimus tuottava malli metsänhoitoon. Metsä-Groupin ja Luonnonvarakeskuksen vertailussa todettua on että sopimusasiakas tekee 25% parempaa tulosta metsillään. Oma käsitykseni on näin ollutkin ettei ”villinä” kannata keskisuuren metsätilallisen ainakaan olla. Osuutensa on varmasti myös paremmalla puusta saatavalla kokonaishinnalla. Toisin kun eräät kilpailun kiivaat täällä väittävät. 25% on paljon!

  • jees h-valta

    Voihan tosiaan!
    Sain koivukuidun hinnan joka tosiaan oli jotain sinun puuntakunen kurssissa. Mutta se oli 5,9 m3 hajaerä luontaista muun puuston joukosta. Ei ole kelvollinen vertailla mihkän tulevaan. Ainut fakta nyt on se kuusikuidun hintapohja mutta en todella aio eikä tarvitse siihen tukeutua. Mutta kuitenkin mennään juuri sille ennustajalinjoille.
    Palataan ny siihen haapa-asiaan kun on sen aika varsinkin hinnan puolesta. Määrä per/ha on aivan samoin silloin varmasti tulossa ”jakeluun”. Tässä vain on muuttuvia tekijöitä montakin eikä vähiten se että joudun hakkaamaan kuusimäen suoraan haapa-alueen keskeltä ja silloin vähintäänkin ajoura on avattava haavikkoon. Ja tuo kuusikko ei mene ihan kauhean kauaa koska kirjanpainaja nakertaa täysillä.

    kepa

    No mikä nyt on Jessellä muuttunut?Vasta tuolla tunnut kirjoittelevan että et paljasta kuutiohintoja etkä kuutio määriä koska kunnioitat sopimuskumppanin ja sinun välistä sopimusta.
    Mutta nyt tuossa tunnuitkin jo kertovan kaikki kuutiomäärät ja hinnat viimesen päälle tarkasti.

    jees h-valta

    Jos ny lopetetaan tämä linja koska asia ei nyt kanna vaan kateus ja kauna alkaa ruokkia keskustelua. Menkää ja ottakaa selvää ja tehkää pitkäjänteistä puukauppaa. Kun mielestäni se sopii metsän luonteeseen erittäin hyvin. Lyhytjänteiset onnenonkijat taitaa rapista luonnonharvennuksella kuten metsänvartijan metsänhoidossa.

    A.Jalkanen

    Tämä menee monellakin tapaa ohi ketjun aiheesta, mutta antakaa anteeksi. Nyt kun jees h-v:llä on todistetusti kirjanpainajaongelma, kannattaa kuusta laittaa nurin kohtalaisen iso alue, ja lisäksi ensi keväänä muutama feromonipyydys maastoon. Sekin auttaa epidemian hillinnässä, jos antaa kuitupuukasojen pyydystää munat keväällä ja vie puut kuoriaisten parveilun jälkeen tehtaalle.

    Metsä Groupin Riikan laivaseminaarissa kesäkuussa Juha Mäntylä sanoi että tehdasinvestoinnit – kuten Äänekoski – tehdään säännöllisesti puuta myyvien metsänomistajien varaan. Jäsenet ja sopimusasiakkaat ovat siltä kannalta katsoen arvokkaita.

    Tuo 25 % parempi tulos johtunee suureksi osaksi juuri aktiivisesta puun myynnistä, mutta suuri osa voi tulla aktiivisesta metsänhoidosta. Tiedetään, että metsänkasvua voidaan lisätä ja myös kasvun kohdistumista arvokkaampiin jakeisiin. Olisi mukava nähdä sellainen vertailu, jossa olisi omana ryhmänään metsänhoitoyhdistysten palveluja aktiivisesti käyttävät. Mhy:hän väittää pääsevänsä kilpailuttamalla parempiin kantohintoihin.

    Korpituvan Taneli

    Tuo tutkimus, jossa sopimusasiakkuus nosti taloudellista tulosta 25%, on kyllä nollatutkimus puhtainmillaan jos sanotaa että se ero johtuu sopimusasiakkuudesta.

    Jos sellainen tavallinen metsänomistaja, joka ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen metsässään käynyt tekee tuon sopimuksen ja noudattaa neuvoja tulos on varmaan parempikin. Jos hän ottaa jonkun muun ammattilaisen (mhy tai joku muu) tuekseen ja taas noudattaa annettuja ohjeita, niin tulos on yhtä hyvä. Ei se sopimusasiakkuus ole se ratkaisu vaan oikeaaikaiset toimenpiteet metsässä. Monet pääsevät siihen ilman isompia tukijoitakin.

    Jos sitten sellainen metsänomistaja, joka tekee tai teettää kaiken ajallaan ja kilpailuttaa tarvittaessa asioita, tekee sopimuksen niin eroa ei taatusti ole.

    Terveisin Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Kiitos A.J. tosi asiallisesta kommentista ja vielä aika suvaitsevasta kilpailevaa järjestelmää kohtaan noin mhy-vinkkelistä katsottuna.
    Taneli taas ei aivan ole jujua ymmärtänyt vaan on varma ettei ole aktiivista villiä parempi järjestelmä. Olen eri mieltä koska villi kuitenkin maksaa esim. mhy.lle kaikesta joka kuitenkin liittyy puukauppaan. Eli leimikon teot, valtakirja-asian provikka, jne, jne. Olen itse mhy:n listaa töiden hinnasta nähnyt ja eka kerran hämmästyin kyllä. Ne olivat kaikki minulle vierasta ”kamaa”. Silti saan puusta vähintään saman tai paremman hinnan kuin mhy-välitetty puu. Ja jos teen kaupan huonon hinnan aikaan kuten se villikin monesti tekee saan kuitenkin vuoden lopulla kompensaation jota villi ei saa. Näitä on muitakin asioita jotka eivät ole näitä lippalakkitason juttuja. Mutta ymmärrän toki ettei sitä ymmärretä jota ei tiedetä ja tunneta. Kuten rohkenen väittää myös Tanelin kohdalla.

    Timppa

    Itse olen hoitanut hommia sopimusasiakkaana kauan. Normaalille metsänomistajalle järjestelmä tarjoaa kyllä etujakin. Eikä luonnollisestikaan tarvitse saada edes samaa hintaa, kuin MHY:n valtakirjakaupoissa, koska niistä aiheutuu myyjälle kuluja ja sopimusasiakkaalla on noita etuja. Tämähän on itsestään selvää. Yhtä itsestään selvää on sekin, ettei palvelusopimusasiakkaan metsät kasva sen paremmin kuin muidenkaan metsät ellei metsänomistaja ole itse huolehtimassa asioistaan. Nykyisissä firmoissa henkilökuntaa on karsittu eikä kenelläkään heistä ole aikaa tarkistaa kaikkia taimikoita.

    Olin silloin sopimusasiakkaana sitä mieltä, että etujen vastapainoksi pitää puuta myydäkin. Niin tehtiinkin. Myytiin välillä ilman kilpailua sopimuskumppanille. Systeemissä harmitti silloin sellainen seikka, ettei sopimuskumppani ostanut pylväspuita, joita joissakin leimikoissa saattoi olla jopa luokkaa 25 % tukeista. Sopivissa harvennusleimikoissa pylväskauppa nosti männyn keskihintaa merkittävästi, koska pylvästä otettiin latvalämittaan 135 mm.

    Yhteistyö loppui siihen, kuin sopimuskumppani halusi 2 viikon etuosto-oikeuden leimikoihin. Sehän olisi tarkoittanut, että esim nuo pylväspuut olisivat menneet tavallisen tukin tai joskus siis parrun hinnalla. Käytännössä emme olisi voineet myydä puuta lainkaan sahoille. Nyt hankitaan palvelu mistä katsotaan viisaammaksi. MHY:llä on etuna se, että metsurit tulevat läheltä. Myös muokkaajat ja äestäjät ovat vuodesta toiseen samoja. Koska pyrimme taimikon perustamisessa mahdollisimman hyvään laatuun, niin tuollainen jatkuva asiakassuhde tuottaa yleensä parhaan tuloksen.

    jees h-valta

    Niinpä ja groupilla siihen taimikkoonkin löytyy takuu.

    reservuaari-indeksi

    Joissain kirjoituksissa on jotenkin luettavissa että sopimusasiakkuus vaatisi että tietylle firmalle myydään.

    Ainakaan UPM:n kanssa näin ei kohdallani ollut. (Nythän UPM on lopettamassa koko sopimusasiakassysteemin.)

    AikoinaanUPM:n edustaja kysyi minulta että haluatko soppariasiakkaaksi. Kysyin että mihin sitoudun. Vastaus. ”no pitää muistaa ainakin meiltä kysyä tarjous…” Rupesin sopimusasiakkaaksi.

    Siiinä kaikki. Tarjoukset olen kysynyt aina kaikilta ja MHY ei välissä säädä. Kirikierrokselle 2 parasta tarjousta eikä senkään jälkeen ollut pakko myydä jos ei hintataso tai muu mielyttänyt. Useimmiten kyllä myin, enkä suinkaan aina sopimuskumppanille.

    jees h-valta

    Reservuaarin kirjoitus kertoo juuri siitä mitä ei kannata luoda jos ei sitä tehdä kunnolla. Asiakkaan halveksintaahan tuo on. Ei ihme että lopettaa tuollaisen fiaskon.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 185)