Keskustelut Harrastukset Metsänomistajien vaikutusmahdollisuudet hirvieläinten kannansäätelyssä

Esillä 10 vastausta, 731 - 740 (kaikkiaan 1,096)
  • Metsänomistajien vaikutusmahdollisuudet hirvieläinten kannansäätelyssä

    Nimimerkki  ”Taviokuurna” nosti vieraslajikeskustelussa esiin aivan avainkysymyksen:

    ”Tällä hyvällä palstalla mouruaminen ei auta meitä, miten saamme asian julkiseksi, keskusteluun ja päätöksiin?”

    Metsänomistajat/ maanomistajat on täydellisesti pelattu ulos pöydistä, joissa tehdään päätökset hirvieläinten kannansäätelystä. Mitä sitten voidaan tehdä asian korjaamiseksi?

    Ensiksi nostaisin uudestaan esiin Tiina Lietzenin kolumnin ”Maanomistajat ovat vellihousuja”. Siinä on asian ydin, kukaan muu ei pidä maanomistajien puolta, kuin maanomistajat itse.

    Metsänomistajiakin on yli puoli miljoonaa, mutta joukko on hajanainen, ettei mitään yhteistä köyttä ole löytynyt vedettäväksi, edes tässä asiassa. Jotkut saattavat luulla, että jokin etujärjestö tai puolue ajaisi maanomistajien puolesta tätä asiaa, mutta näin ei valitettavasti ole. Ei tämä asia olisi näin surkeassa jamassa, jos joku taho olisi oikeasti yrittänyt korjata sitä.

    Tiina kirjoitaa palstalle harvoin, mutta asiaa. Hän herätteli porukkaa, että lausuntokierroksella oli Metsäkeskus alueelliset metsäohjelmat 2021–2025, joihin pyydettiin kommentteja. Toivottavasti mahdollisimman monet metsäomistajat käyttivät tätä tilaisuutta hyväkseen. Kiitos Tiinalle!

    Toisena nimenä nostaisin Annelin. Hän pyrkii vaikuttamaan myös muualla kuin ”muoruamalla” tällä palstalla, omilla kontakteillaan ”metsäpiireissä” ja sosiaalisessa mediassa, oikomaan vääriä käsityksiä ja jakamaan faktaa. Kiitos siitä!

    Kolmantena nostaisin nimimerkki ”Puunhalaajan”. Hän pyrkii myös vääntämään sosiaalisessa mediassa liikkuvia virheellisiä ”tietoja” oikeille jengoille. Lisäksi huomasin, että hän sai jokin aika sitten samanlaisen ahaa-ilmiön kuin itse vuosia sitten, eli mitä hyötyä tällä palstalla ”mouruamisesta” saattaa olla ja ryhtyi sen seurauksena reippaasti konkreettisiin toimenpiteisiin. Kiitos myös ”Puunhalaajalle”.

    Näin vaikutetaan!

    Toivottavasti tämä asiallisesti vaikuttavien lista alkaa kasvaa vauhdilla. Jos metsänomistajista vaikka vain yksi promille saataisiin aktiivisesti ja systemaattisesti ajamaan asiaa, niin se olisi valtava joukko.

    Kainuun ja Karjalan tätä ”vaahtoamista” ihmetteleville tiedoksi, että täällä yhteenlaskettu hirvi+valkohäntäpeura+metsäkauris-tiheys on keskimäärin luokkaa 100 / 1000 ha. Siellä taitaa ola 2-3?

  • suorittava porras suorittava porras

    Seurafuusiota varten säännöt päivitettiin ja laadittiin edellä kertomaani muotoon sen vuoksi ,että muillakin hirviporukoilla on myöhemmin mahdollista siirtyä erillisenä jaostona isompaan emäseuraan. Alueellinen /jaoskohtainen vaikutusmahdollisuus seuraan littymisestä haluttiin turvata siten ,että hakemus hirvijaoston jäseneksi tehdään nimettyyn hirvijaokseen  ,jonka tekemän esityksen emäseuran hallitus vahvistaa. Hirvijaokset (kyläosastot) toimivat talouden osalta erillisinä yksiköinä kulurakenteen erilaisuudesta johtuen. Hallinnollinen vastuu on emäseuran hallituksella ,jossa hirvijaoksilla on edustaja tai edustajia.

    Planter Planter

    ht

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Onko Lapin huonolle T2:n tilanteelle selitys se, että siellä on myös poroja, vai mistä tuo johtuu? Toisaalta poro ei kai syö mäntyä?

    Planter Planter

    Lumi

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos se on yhteisvaikutus: kun poro syö muut kasvit, niin hirvelle jäävät vain männyt, joista sen on pakko syödä lumipeitteen ylle yltävät osat säilyäkseen hengissä. Onko Lapissakin siis liikaa paitsi poroja niin myös hirviä?

    Jean S

    Minustakin on hankala tietää, paljonko hirviä on.

    Sidotaan siis vuokran määrä siihen, minkä aluetta hallinnoiva viranomainen määrää alueelle tavoitteelliseksi kannaksi. Sehän löytyy hallinnollisesta päätöksestä ja on täysin varma. Ajatuksena tässä on siis se, että tietty määrä valtion karjaa on ookoo ja sitten suuremmasta laiduntamismahdollisuudesta riistajärjestelmä maksaa maanomistajille vuokran. Säätelemällä vuokran suuruutta maanomistajat pystyvät riittävällä joukkovoimalla ohjaamaan myös niitä tavoitekantoja, joiden ohjaamiseen ei sillä sidosryhmäkuulemisella tai peurateurastamon omistavalla maanomistajajäsenellä päästä. Kun tavoitekanta on saatu laskettua alemmas, järjestelmän pitäisi ainakin teoriassa toimia niin, että kantoja myös verotettaisiin enemmän.

    Tämä ei kuitenkaan vielä riittävän tehokkaasti vähennä sorkkaeläinmetsästäjien valtaa. Heillä on edelleen mahdollisuus mitata jahtikauden jälkeen jäljelle jäävää kantaa alakanttiin riistakantojen lisäämiseksi, heillä on oikeus päättää itsenäisesti, minkä verran lupia hakevat ja heillä on oikeus asettaa seuran maille rauhoitusalueita tai ylipäätään ohjata metsästämistä haluamilleen alueille.

    Vuokrasopimuksessa on mahdollista sopia, ettei maanomistajan aluetta saa nimetä rauhoitusalueeksi, ja tämän olen itse valmis tekemään, jos tällainen joukkovoimahanke tulee.

    Sen sijaan haastaisin nyt muun muassa Annelin ja Planterin miettimään sitä, mitä muita ehtoja sopimuksessa pitäisi olla, jotta voitaisiin varmistua siitä, että maat vuokrannut metsästysseura myös tosiasiallisesti metsästää alueella riittävän tehokkaasti. Anneli kai tuolla heitti, että laitetaan ehto, jonka mukaan maanomistaja saa järjestää alueelle täydentävää metsästystä, jos jahtitehoa ei riittävästi löydy.

    Tässähän on toki vielä järjestelmätason epäkohtia, kuten minimipinta-alat, lupajärjestelmän ongelmat, metsästysoikeuden ikuinen jatkuminen salaisena käyttöoikeutena ja pitkät irtisanomisajat, mutta nämä ovat käytännössä asioita, jotka ovat MMM:n takana ja joihin maanomistaja ei ihan hevillä pääse vaikuttamaan. Asioista voi kyllä meuhkata, mutta ne eivät muutu niin kauan, kuin ministerit ja virkamiehet hirvestävät itse. Siksi on hyväksyttävä, että tämä lähtee muuttumaan jostain muusta päästä paremmin kuin tuolta.

    Gla Gla

    Miten voi järjestää täydennystä, kun pinta-ala ei riitä? Muutenkin tällainen taktiikka tuntuu vaikealta hallittavaksi, kun lupa-alueella satoja maanomistajia. Selkeintä olisi saada ministeriöön suoraselkäinen kaveri, joka osoittaisi suuntaviivat toiminnalle. Nykyistä järjestelmää on turha mutkistaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kiitos haasteesta Jean S, mutta metsästämättömänä henkilönä on vaikea keksiä miten ja mistä päästä muutos lähtisi parhaiten liikkeelle. Ajattelisin myös niin (kuin Gla) että kun uudehkoa kannanhallinnan järjestelmää ollaan sisäänajamassa, sitä ei saisi ainakaan tehdä monimutkaisemmaksi.

    Yksinkertaisin ja nopein keino muutokseen olisi nyt ehkä se, että jokainen ARN alkaisi vapaaehtoisesti kunnioittaa sidosryhmien linjausta hirvien ja valkohäntäpeuran kantatavoitteeksi todellisena perälautana (maksimina)  ja pitävät huolta siitä, että linjaus toteutuu kentällä.

    Kantatavoitteen ja vuokran sitominen toisiinsa on innovatiivinen idea, mutta edelleen pelkään tämän sallivan liian suuren kannan, samoin kuin tuhojen korvausjärjestelmä nyt osittain tekee. ”Mehän maksamme teille ylityksestä ja tuhoista, miksi edelleen valitatte?”

    Sitä pitäisin tavoiteltavana, että kantatavoitteita sovitettaisiin etelässä enemmän alueellisesti yhteen kaikkien sorkallisten kesken. Kaikille sorkkaeläimille määriteltäisiin siis kullekin ARN:lle sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteinen taso. Tämähän on jo nyt ARN:n tehtävä, mutta taso pitäisi kirjoittaa auki numeroiksi. Lukelta saisi varmaan arvion perustuen alueen liikenne-, maatalous- ja metsävahinkojen määriin. Metsäkauris ei kuulu tähän yhtälöön virallisesti, mutta senkin osalta seurat asettanevat pyyntitavoitteita, joihin kuuluu tihentymien poisto ja kannan rakenteen ohjaaminen vähemmän naarasvoittoiseksi?

    Pohjoisessa sama. Tuhojen alueellinen jakauma -kartta viittilöi siihen suuntaan, että hirvien määrä pitäisi ilmeisesti sovittaa paremmin yhteen porojen määrän kanssa. Luonto ei kestä kahden sorkallisen eläimen yhtäaikaista laidunnuspainetta. Neuvotteluja hirvimiesten ja paliskuntien kesken, tai ellei sopua synny, MMM määrää sopivat määrät, koska porotalous on tuettu elinkeino.

    Näkisin että muutosta on jo käynnissä – olisiko nyt syytä olla kärsivällinen ja odottaa että järjestelmä alkaa toimia? Ruokintaa ollaan jo alettu järkeistää enemmän houkutteluruokinnan suuntaan. Viimeisimmässä Jahti-lehdessä oli kautta linjan järkeviä kannanottoja, muun muassa haastatellut metsästäjät sanoivat, että peurakantoja ei saisi päästää liian suuriksi!

     

    Planter Planter

    Kiitos Jean! On tuota asiaa tullut mietittyä ja tutkittua vähän joka suunnasta. Ensimmäinen reaktio itsellä taimikon täystuhon jälkeen oli tietysti, että nostin metsästysseuralle hirven pöydälle. Sopimus oli, että saavat vastikkeetta metsästää kaikkea, kunhan pitävät kannan sillä tasolla, että metsätalouden harjoittaminen onnistuu, siis win/win tilanne, joka olisi tavoiteltava ja järkevä.

    Ainakin seuran yhteyshenkilö on ihan fiksu kaveri, joka oli aidosti samaa mieltä, mutta valitteli, etteivät voi tehdä enempää koska, aina lupakiintiö on käytetty ja hirviä jää liikaa. Ongelma on se, että alueeellinen riistaneuvosto on asettanut aina tavoitekannaksi yli 4/1000 ha tiheyden, jota kaikki, MMM mukaan lukien, pitävät ehdottomana kipurajana. Riistakeskus myöntää lupia sen määrän, että kanta pysytetään tavoitetasolla.

    Omalta kohdaltani en näe, että voisin metsästysvuokrasopimukseen kirjata jotain, mitä seura ei voi toteuttaa, koska se on riistahallinnon taholta estetty. Muualla saattaa olla toisin. Omalla tontilla syyllinen on aivan ehdottomasti Riistakeskus ja toisena MMM, jonka riistahallintolain mukaan kuuluu valvoa Riistakeskuksen toimintaa. Ei valvo. Metsälehtikin lähetti ministerille kysymykseni, pitäisikö MMM:n ryhdistäytyä alkaa valvomaan Riistakeskusta. Ministeri ei vastannut vaan välitti kysymyksen Riistakeskukselle, jonka vastaus oli suurin piirtein, että ilmoja sitä vaan piisailee.

    Hirvieläinten määriin ja tavoitetiheyksiin perustuvat mallit eivät koskaan tule onnistumaan, sillä ei niitä saadaa riittävän tarkoiksi. Pienempin hirvieläinten kohdalta se on käytännössä mahdotonta ja hirvien kohdalta muista syistä. Hirvihavaintojen ilmoittaminen on vapaaehtoista ja oikeitten havaintojen ilmoittaminen on vapaaehtoista. Ainoastaan saalisimoitus on lakisääteinen ja pitää tehdä ja oikein.

    Suurin osa metsästäjistä ihan asiallisia, ja tekevät oikein, mutta tietty osa pukkeja kaalimaan vartijoina voivat pilata koko järjestelmän. Varsinkin, kun juuri heillä on pyrkimys edetä ylemmäs riistaorganisaatiossa asemaan, jossa on ”editointioikeudet”.

    Hirvieläinten laskeminen ja määristä kinastelu on ihan loputonta ja turhanpäiväistä. Itse kannatan vahinkoperusteista kannan säätelyä. Ei minua kiinnosta yhtään paljonko hirviä on, vaan se, että vahingot pysyvät tasolla, joka mahdollistaa suositusten mukaisen metsien kasvatuksen. Niin kauan nappia otsaan, että taimikko selviää kasvatuskelpoisena ja vahingot kohtuullisina, esim 70% kasvatettavaksi tarkoitetuista taimista vahingoittumattomina taimikkovaiheen yli.

    Tämä on metsästyslain noudattamista, joka sanoo, että kanta on pidettävä tasolla, jossa vahingot ovat kohtuullisia. Vahinkokorvaus niin suureksi, että se kannustaa pitämään kannnan kohtuullisena. Metsäomistaja voi teettää vahinkojen korjauksen ulkopuolisella ja lasku odotusarvolisineen Riistakeskukselle. Mitään sanktioita ei saa kohdistaa yhteen seuraan, vaan koko riistaorganisaatiolle yhteisvastuullisesti, varsinkin kun suurin ongelma on ”herratasolla”.

    ”Säätelemällä vuokran suuruutta maanomistajat pystyvät riittävällä joukkovoimalla ohjaamaan myös niitä tavoitekantoja, …”

    Tähän on Riistakeskuksen malli, jossa vuokran suuruus riippuu saaliin suuruudesta, joka tiedetään ja lienee jotenkin verrannollinen eläinten määrään. Voisin perustellusti laittaa vuokraksi 8€/ha hirvi+valkohäntäsaaliin perusteella ja käyttää rahat taimikoiden suojaamiseen, mutta ei taida riittää siihen ja seura saattaisi kipuilla vuokran kanssa.

    saalis

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Planterilta erinomainen tilannekuva. ?

    Planter: Metsäomistaja voi teettää vahinkojen korjauksen ulkopuolisella ja lasku odotusarvolisineen Riistakeskukselle.

    AJ: Ongelmallinen linjaus, koska mikäli kanta pysyy ennallaan, tulevat uudetkin taimet syödyiksi ja rahat menevät hukkaan.

    Planter: Itse kannatan vahinkoperusteista kannan säätelyä.

    AJ: Kaikille sorkkaeläimille määriteltäisiin siis kullekin ARN:lle sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteinen taso.

    Olen ehdottanut tähän määrällisiksi mittareiksi eli indikaattoreiksi liikennevahinkojen tilastoa ja metsä- ja maatalousvahinkojen ilmoitusten tilastoa. Ekologinen kestävyys vaatisi ehkä vielä jonkin oman mittarin. Yhtenä lisämittarina voidaan käyttää edelleen myös sitä, ovatko sidosryhmien toiveet ja ARN:n tavoitetasot samat, koska sidosryhmät käyttävät tavoitteidensa määrittelyyn juuri edellä mainittuja lukuja ja indikaattoreita.

    Nämä ovat yksiselitteisiä ja varmoja lukuja, jos verrataan hirvikannan arviointiin, joten ne olisivat suositeltavampia hirvieläinkannan hoidon ja vahinkojen ehkäisyn onnistumisen mittareita.

     

     

     

Esillä 10 vastausta, 731 - 740 (kaikkiaan 1,096)