Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 801 - 810 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Aika huvittavaa on tämä autokeskustelu minusta ollut. Osa tuntuun suorastaan kilpailevan sillä, kuka pystyy kertomaan kaikkein vanhentuneimmat tiedot ja kokemukset autoista. Ainakin minulla jokainen ostamani uusi auto on ollut parempi ja kehittyneempi kuin edeltäjänsä. Minua ei käyttömielessä kiinnosta lainkaan edellisten vuosikymmenten autot eikä muutkaan vehkeet.  Historia kuuluu museoon, ei manteille eikä metsiin.

    jees h-valta

    Onhan tässä hyvinkin tuo aika ajeltu ilman kolareita. Ojaan väistäminen ei ole kolari ja vaikka omani pitäisi kulkea jopa 210 km/h (mutta rajoitettu siihen) en tietenkään talvikelissä paljoa nopeusrajoituksia ylitä. Hirvikolari olen ajanut viimeisen kymmenen vuoden sisään avolava-autollani ja siitäkään ei suurempia pöytäkirjoja kirjoiteltu. Vakuutusyhtiö maksoi korjauksen ja auto on edelleen päivittäisessä liikenteessä. Katson alle nopeusrajoitusten taapertajat liikenteessä selvästi turvallisuusongelmaksi. Joten ostakaa autoja joilla uskaltaa ajaa ympäri vuoden normaalisti edes rajoitusten mukaan.

    Gla Gla

    Ensin Jees sanot, että ”en tietenkään talvikelissä paljoa nopeusrajoituksia ylitä.”

    Vähän aikaisemmin sanoit kuitenkin, että ”Minulla on aika loppuun tapetut talvirenkaat eikä lipsu ja voin ajaa kesänopeuksilla kuten olen vuosia tehnyt.”

    Tuon perusteella en kyllä saa selkeää käsitystä ajotavastasi. Liikenneviraston ajonopeustilaston mukaan rajoitusten ylittäminen on muuten talvella paljon yleisempää kuin kesällä. Poikkeaako sinun ajotapasi tässä suhteessa valtavirrasta?

    Voitko myös luetella ne autot, joilla ei voi ajaa rajoitusten mukaan ympäri vuoden? Olisiko Touareg kuluneilla renkailla yksi tuollainen? Ennen varma merkki oli 80-lätkä takalasissa, mutta sekin on poistunut käytöstä jo neljännesvuosista sitten ja viittasi kuljettajaan, eikä autoon.

    AR: ”Jaa-a, mikähän auto se sit on.”

    Kai se sinun pitäisi tietää, kun niin varmoja mielipiteitä asiasta olet laukonut.

     

    Puuki

    Jos mennään välillä otsikon aiheeseen liittyvään, niin Dodge Ram voisi olla käypänen metsäauto. Tai Chevrolet Silverado ehkä vielä parempi. Pickuppeja molemmat. Onko kellään kokemusta kys. autoista ?

    helge6

    Jee, kolkytvuotta ilman vahinkoja liikenteessä, tai mitä ny ulosajoa ja hirvikolaria. Asenne kuin teinipojalla, auto varustettu sileillä talvikummeilla. Kaikessa muussa auton lisähärpäkkeet hieman armahtaa…paitsi liukkaalla tiellä pysähtyminen kestää melko pitkään. Täydellinen pommi ilman sokkaa liikenteessä.

    Jätkä

    Nuo monet, jotka yrittävät muita autoilijoita pakottaa ajamaan vastoin omia tottumuksiaan ja ylittämään omat rajansa, pitäisi poistaa liikenteestä jo ilmankin, että he ajelevat loppuunkuluneilla talvirenkailla kesänopeuksia läpi vuoden.

    Minua ottaa päähän autoilijat, jotka roikkuvat takapuskurissa kymmeniä kilometrejä ikäänkuin yrittäen minua ajamaan lujempaa. Liikenteessä ei pidä alkaa opettamaan toista autoilijaa, kun hän istuu tappovälineessä satasen nopeudessa.

    Kun joku kuvittelee olevansa parempi kuski kuin joku toinen ja myös kuvittelee autonsa olevan parempi kuin jonkun toisen auto, on kyseessä vaarallinen yhdistelmä.

    Minua ei ole enää vuosikymmeniin hetkauttanut sekään, että joku paahtaa ohi reipasta ylinopeutta.

    Timppa

    Kyllä uudet autot ovat monessa suhteessa turvallisempia.  Mutta kuitenkin vain silloin, kun ei ala mitoittaa niitä ominaisuuksia omaan ajotapaansa.

    Kaksi kertaa on meikäläinen miltei joutunut kolariin vastaantulijan virheen vuoksi.  Kummassakaan eivät olisi auttaneet mitkään auton turvaominaisuudet.  Toisella kertaa vastaantulija menetti kurvissa hallintansa ja alkoi tulla kohti.  Siinä selvisin lisäämällä vauhtia ja väistämällä aivan tien reunaan.  Vastantulija kävi kääntymässä meikäläisen kaistalla ja päätyi omalle puolelleen ojaan.  Toinen oli vielä pahempi.  Lapissa Peurasuvannon eteläpuolella vastaantulija päätti yllättäen kääntyä minun edestä minun puolella olevalle kioskille.  Selkäytimestä lähti hätäjarrutus ja sain pudotettua vauhtia niin, että  pystyin väistämään osin vastaantulijan kaistan kautta.  Ohittaessamme olimme molemmat osin minun kaistalla.

    Mukavia uusien autojen lisäominaisuudet.  Esimerkiksi Skodaan saa ”assistentin”, joka konenäön avulla tunnistaa nopeusrajoitukset ja tuo ne näkyviin kojelautaan.  Lisäksi tutka tunnistaa sivulla katveessa olevan auton ja sytyttää sivupeiliin merkkivalon.

    lastunraapija

    Keittiökapinetietoa lisää:

    Kasari ja Kattila löytyvät molemmat Kaakonkulmalta. Jees saattaa tietää vahvistaa.

    Hassu juttu tuo moottorin jäähdyttely ennen sammuttamista. Nimittäin kun ihan valtiovallan autoveron huojennuksella (mukamas hiilidioksidivähennyksen takia) suositaan niitä kärryjä, missä moottori sammutetaan heti automaattisesti pysähdyttäessä. Tämäkin on ihan haitallinen viritys Suomen oloihin. Lisää epäkuntoon meneviä systeemejä minimaalisella hyödyllä.

    6 m3 6 m3

    No jo on. Jollain käy älälle jos keskustellaan vanhemmista autoista. Ei kaikki halua nuuskia uuden autonhajua ja laittaa autoa vaihtoon kun se on häipynyt. Ilmeisesti tuollaisille on tuntematon käsite auton huolto? Ja se että viisi vuotta vanhempi auto katsastetaan vuosittain. Tuijottaa vain tilastoihin katsastuksesta ja auton ikään. Ja historia on pelkkää piinaa.?

    Toinen äärilaita taas on nuo joille kaikki tulee perävalot edellä vastaan vaikka ajeleisi nahkakaljuilla renkailla. Ja tärkeintä noille on että auto kulkee kahtasataa. ?

     

    Visakallo Visakallo

    Historia ei ole ainakaan minulle piinaa, päinvastoin. Suurin osa lukemistani kirjoista käsitteleekin historiaa. Kysymys on siitä, ettei sekoitettaisi kymmenien vuosien takaista tietämystä tämänpäiväiseen. Ohan se melko surkuhupaisaa, jos lauotaan vaikkapa jostain automallista selkeitä ja varmoja mielipiteitä jopa 20-30 vuoden takaa, ja esitetään ne niin, että ne pätisivät nykyisiinkin vuosimalleihin!

Esillä 10 vastausta, 801 - 810 (kaikkiaan 5,990)