Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 741 - 750 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • harrastelija harrastelija

    Tolopainen : ”Jos nelivetoautossa ei ole tasauspyörästön lukkoja, eipä se ole paljonkaan kaksvetosta parempi ei sillä likkaalla alustalla mihinkään pääse, kun yksi pyörä alkaa jauhaa tyhjää se on siinä.”

    Nykyisellä tekniikalla pitäisi kyllä tuntoanturoilla ja viskoillakin päästä siihe, että pitäville pyörille ohjataan vetovoima – olipa sitten vaikka vain yksi pyörä pitävällä pinnalla.

    4-vedoln lisäksi myös maavara on ratkaiseva. Maavara auttaa lumisilla metsäteillä, joilla ei aina ole linko edellä. Myös kesäkelillä hirvittää pienellä maavaralla olevan auton kanssa metsäteillä, nimimerkillä ”kokemusta on öljypohjan menosta”.

    Tolopainen Tolopainen

    Minulla onkin vähän vanhempi maasturi ilman nykytekniikkaa, siinä olen noita ongelmia havainnut.

    Uudemmassa etuvetoisessa autossa on tuo luistonesto, eihän sillä pääse paljon mihinkään, jos se on päällä, rajoittaa tehoa liukkaissa nousuissa, jos on kärry perässä ongelmia tulee.

    eero heikki eero heikki

    Hyvin männöö lumessa nykyinen nelikko,sen huomas keskiviikkona metänomistajakin,pääsi minun kyydissä palstalleen,kun hänen autonsa jäi reilun 15 cm lumeen ylämäessä,oli etuvetonen.

    jees h-valta

    Harrastelija oikeassa, viimeksi kun huoltoreissulla jututin VW:n myyjää antoi ymmärtää että nyt alkaa ajatteleva nelikko peitota mekaaniset ominaisuuksillaan jopa todella haasteellisissa olosuhteissa. Mitä tulee moottorien kokoihin saa Touaregin jopa V-10 moottorilla mutta eipä se juuri tuo koppa kutosta isompaa kaipaa. Mutta ei kyllä pienempääkään. Tolopaisen vedätykset lähinnä jostain museoautoaikojen muisteloista.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Uusi corolla sai varmasti hyvät pisteet ja Volvo vielä paremmat. Mutta jos on ajanut 15 vuotta samalla corollalla niin onhan sinä aikana tapahtunut paljon ja tuollane Corolla on oikea surmanloukku verrattuna oikeaseen maasturiin kaikilla hilkkeillä. Talvella ajo on kuin ajaisi kesäkelissä. 15 vuotta vanha Corolla tai muu auto on ajaa kuin kävelisi lenkkarit jalassa jäällä, ihan hullun liukasta. Nyt kyllä GLA:lla ei ole tarpeeksi kokemusta isoista maastureista, eihän sellaista enää pois vaihda jos on kerran sitä kokeillu.

    Gla Gla

    Jees ei vastannut, mihin vertailuja teki ja sinäkin kiersit kommenttiisi liittyvän kysymykseni.

    Pelottiko sinua vuosituhannen vaihteessa ajaa vanhalla Volvolla? Jos ei pelottanut, miksi minua pitäisi nyt pelottaa vastaavan turvallisuustason Corollalla? Jos ei pelottanut, milloin pelkääminen loppui eli missä vaiheessa autojen turvallisuus kehittyi riittävän hyvälle tasolle?

    Kovin paljon en maastureilla ole ajellut, nelivetoisilla avolavoilla ainoastaan enemmän. Kiva sillä oli ajella, vaikka ajettavuus maantiellä tai oikeastaan hallittavuus ei erityisen hyvää ollutkaan. Monille oli myös yllätys, että sen aikaisten (vuosituhannen vaihteen) kolariturvallisuus oli surkeaa. Moni kuvitteli raskaan auton olevan turvallinen, mutta kolaritesteissä ne eivät pärjänneet turvatyynyistään huolimatta edes vanhoille pikkuautoille. Markkinat kiinnittivät huomionsa työkaluissa ja henkilöautoissa eri asioihin ja se myös vaikutti tehtaiden haluun satsata tuotekehityksessä eri asioihin.

    Sitä en kyllä tiedä, miksi Corollassa kitka olisi jotenkin huonompi kuin raskaassa maasturissa. Ainakaan autolehtien testeissä raskaiden autojen jarrutusmatkat tai ajoajat radalla eivät ole olleet kevyempiä autoja parempia. Vetopito on tietty nelivedossa parempi, mutta se on vain yksi ajettavuuteen vaikuttava asia, joka tekee vain osaamattoman mielestä talvesta kesän.

    Jessen kannattaa jatkossakin kysyä automyyjän mielipidettä siitä, mikä on hyvä auto.

    Tolopaiselle kommentti, että minulla etuvetoinen kulkee lumessa ajonhallinta kytkettynä paremmin kuin ilman. Järjestelmä toimii myös  tasauspyörästön jarruna, mutta antaa pyörien luistaa sopivasti. Eri autojen välillä on tässä suhteessa eroja, osa on säädetty niin tiukalle, että meno hyytyy pyörien alkaessa luistaa.

    Visakallon kommenttiin täydennys, että vanhojen autojen ajosuorite on keskimäärin selkeästi alempi kuin muutaman vuoden ikäisten. Arvioitaessa autokannan ikää täytyy tämä painotus ottaa huomioon. Samoin se, että vaikka keskimääräinen ikä onkin kasvussa, joka vuosi autokanta on silti suunnilleen vuoden verran tuoreempaa vuosikertaa. Monissa Keski-Euroopan maissa muuten autokanta on keskimääräistä pienempää ja halvempaa kuin meillä.

    Tolopainen Tolopainen

    Minulle oli yllätys miten vaikea tuollaisella autolla on vetää talvikelillä peräkärryä, jossa on luistonesto. On kummallista, kun painaa ykkösellä kaasupohjassa ja auto hyytyy pieneen nyppylään sohjoisella liukkaalla pinnalla. Kun jarrut on päällä, ei kone jaksa vetää. Nykyautojen ominaisuuksista pitäisi saada jonkinlainen koulutus, kun sen ostaa, kesti jonkinaikaa tutkailla mistä nappulasta esim. saa luistoneston pois päältä.

    En ole lainkaan varma siitä, että pyörien jarruttaminen parantaa auton etenemiskykyä, kyllä se paranee vain tasauspyörästön lukoilla.

    Tolopainen Tolopainen

    Olen sitä mieltä, että sutiva nastarengas vie autoa paljon paremmin etenpäin jäätiköllä kuin sellainen rengas, jonka pyörimisen juuri ja juuri havaitsee. Jos tien pinnassa on pieni loskakerros ja alla hiekkaa nopeasti pyörivä talvirengas kaivaa sieltä hiekat esiin. Jos renkaat pyörii kuin hidastetussa filmissä, ne pysyvät sohjon pinnalla, pienikin nyppylä pysäyttää kun pitää vetää painavaa peräkärryä..

    Gla Gla

    Ainakin minulla ajonhallinta jarruttaa jokaista pyörää erikseen eli toimii tasauspyörästön lukon tavoin.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei tasauspyörätön lukko jarruta mitään pyörää, se laittaa kaikki pyörät pyörimään samalla nopeudella..Eli ei voi ihan verrata etenemiskykyä. Tasauspyörästö päällä kaikki renkaat voivat sutia eli on paljon helpompi ottaa vauhtia mäkeä varten kun luistonestopäällä se ei onnistu, koska järjestelmä rajoittaa pyörille menevää vetotehoa.

Esillä 10 vastausta, 741 - 750 (kaikkiaan 5,990)