Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,921 - 5,930 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo

    Juuri niistä samoista tilastoista paljastuu toisaalta sekin, että eräillä automerkeillä ei ole kovinkaan paljoa ajettu, mutta ne ovat kuitenkin siellä vikatilastojen häntäpäässä, eli kyllä eri automerkeillä on myös laatu- ja kestävyyseroja.

    Puuki

    Totta kyllä sekin.  Jäi mieleen ainakin Fiat Punto ja Pösö 206, joiden hylkäysprosentit oli korkeita vaikka km-lukemat oli pienet. Samoin esim. Kia Ceed  oli melko pienillä kilometreillä mutta isolla prosentilla. Jää arvoitukseksi sitten mistä syystä autot ei ole läpäisseet katsastusta.

    Tilastojen lukeminen ei aina ole ihan yksinkertaista. Samantapainen ilmiö on esim. puolueiden kannatustilastoissa , gallupeissa, joita julkaistaan vähän väliä.  Viimeksi julkaistiin puolueiden kannatusgalluppi, jossa suurimmat erot kannatuksien muuttumissa taisi olla n. 1 prosenttiyksikön luokkaa. Pienellä käppyrän reunassa luki että virhemarginaali on  + – 1,6 % . Eli jokaisen puolueen kannatustuloksen muutos jäi reilusti virhemarginaalin sisään. Jos kannatusmuutos olisi yli tai ali virhemarginaalin, niin vasta sitten sillä olisi merkittävyyttä. Muuten gallupit on lähinnä harrastusta ja viihdettä.

    Jätkä

    Joissakin automerkeissä / malleissa saattaa olla joitakin ns. lapsentauteja, joiden olemassaoloa ei tavan tallaaja edes huomaa. Myös jokin merkki saattaa saada sellaisen ostajakunnan, joka ei merkkihuoltoihin halua kantaa vähiä rahojaan.

    Silloin saattaa useinkin jäädä jokin halpa, mutta esein liian nopeasti kuluva osa väliintyä ja katsastuksessa inssi kokeilee sen kohdan ihan heti.

    Minulle tuli Pösön suosikkimalli ja minun huolekseni jäi sen katsastuttaminen. Ajossa ja kolinassa ei huomannut mitään, mutta kokenut asentaja väänsi heti etutukivartta rengasraudalla ja siellähän oli väljää. Pikkuremontti, kumipuslan vaihto, mutta pumerangi olisi tullut katsastuksessa.

    Nyt kun käväistiin auto läpi ja vaihdettiin öljyt jne, niin halpa homma eikä tilastoon tullut miinusta.

    Nyt Pösö menee niin perusteellisesti Etelä-Suomessa ja kuski on tyytyväinen – ainakin huippupieneen kulutukseen = n. 4 litraa satasella dieseliä.

    Gla

    Tietysti katsastustilasto on vain yksi epätäydellinen tapa arvioida luotettavuutta. Esim. kohtalaisen hyvin pärjännyt Volkkari ei kärsi tässä jakoketjun tai vaihteiston ongelmista. Mutta kuten Visakallo sanoi, jotain tästäkin voi päätellä. Silmään pistää i40 huonot luvut. Ilmeisesti alustassa on jokin heikkous. Toisaalta ihan Puukin tavoin asenteellisestikaan ei pidä lukuja tuijottaa. Mersulla A-mallin kilometrit on linjassa Corollaan, silti hylsyjä tulee tuplasti. Sama juttu Volvon 40-mallissa.

    Trafin sivuilla on excel, jonka oikeassa reunassa on kolme yleisintä hylkäysperustetta.

    jees h-valta

    Tuolla MJO edellisellä että rahalla saa ja hevosella pääsee, tosi, rahallahan minä olen auton uutena ostanut ja hevosta en ole vielä tarvinnut. Mitä pösön varustukseen tulee se riittää minulle loistavasti ja pitää sisällään sellaisia joita kyllä nyt jatkuvasti tulee toki muihinkin mutta ei aivan jokapaikan kauraa sentään ole aivan järkiään. Tiedän vain siitä kun eräs edustaja tuli uudella Tiquanilla ja kun aikani kuulustelin ongelmia sieltä ilmeni esim. juuri sama vaiva kuin minulla alkuun että kaistavahtiin totuttelu oli hänellekkin järkyttävä kokemus. Kun tuntuma auton ajamisesta hetkeksi katoaa iteltä. Koitin toppuutella että ei ottaisi sitä pois käytöstä vaan antaisi olla ja totuttaisi ittensä. Oli edellinen alle kolme vuotta vanha Passat ja siinä ei moisia kuulemma kiusoina ollut. Näin me vain joudumme totuttelemaan uusia juttuja. JOITA EI OLE OLLUT MJO.

    Visakallo

    Jos näyttää siltä, ettei mikään tilasto tunnu antavan autoista oikeaa tietoa, kannattaa mennä sinne ABC:n viisastenkerhoon ja olla kuulolla. Monesti näitä köörejä naureskellaan, mutta kyllä niissä asioita myös tiedetään yllättävänkin hyvin. Pitää vain muistaa, että myös  kuuntelijalla on olemassa vastuu.  Kuten nykyinen oikeusministeri Antti Häkkänen erään toisen asian yhteydessä hyvin fiksusti totesi, ei asioita voi päättää kulloisenkin  fiiliksen pohjalta, vaan niihin on haettava laajempi näkemys.

    Jätkä

    Niin: Kyllä Esson Parlamentissa on myös tietoa, eikä kaikkien aivoja ole marinoitu alkomaholilla, vaikka siellä on niitäkin joukossa, jotka olivat lahjakkaita asentajia ja jopa autokilpailujen ja muidenkin konejuttujen kanssa tekemisisssä, kunnes harrastus vei voiton.

    Siellä myös paikallispolitiikka tulee hoideltua ihan jengoilleen, mutta siihen nämä Jesset eivät ole pystyneet vaikuttamaan.

    Meillä ainakin Esson paikalla on tuo mainittu ABC, mutta samat asiantuntijat siellä kai on. Minä en ole siinä jengissä ollut, mutta he ovat harmittomia heppuja noin yleensä ottaen.

    jees h-valta

    Useinhan kaikki näissä viittaa vain auton kestävyyteen tahi huonouteen. Miten mitata muita eli autoliun pääasiaa eli tiellä viihtymistä? Jota ainakin minä pidän tärkeänä kriteerinä. Varsinkin nyt aikuisiällä. Nyt kun ostamme autoja on kait sama mitä sen auton pitkäikäisyys/kestoisuus on. Kun emme todennäköisesti aja edes likikään sen loppua sitä autoa. Minä ainakin ajan autoja kolmen-viiden vuoden käyttötoleranssille enkä pyri välttämättä siihenkään. Ainoastaan työkaluna metsäautona voin käyttää auton lähelle sen loppua. Mutta aina se on minulta vain ennen markkinoille lähtenyt. Kyllä autoliu muuttuu niin kovaa vauhtia että jos ite ajelen esim. viiden vuoden päästä vielä samalla pösöllä ihmettelen kovasti. Pösöllä voin ajaa mutta en tällä vaan taas uudemmalla ja ehkä sähköisemmällä.

    6 m3

    Ilmeisestikään H-V:ssa ei ole AaBeeCeetä vaan kaikki tietoviisaat kokoontuu paikalliselle Hanakkatalolle?

    Jätkä

    Noista auton varusteista – Pösön kohdalla pitänee puhua lisävarusteista, koska Jeessi mainosti ruksanneensa loppumattoman määrän varustelistasta uutuuteensa ja nehän siihen sitten haeskeltiin kiinasta.

    On väärin verrata runsailla lisävarusteilla sokeroitua autoa järkevämpään perusvarusteltuun, jossa ei ole niin paljoa turhuuksia.

    Toisin kuin Jeessillä, olen henkilökohtaisesti jättänyt esim autostereoiden kuuntelun käytännössä kokonaan käyttämättä. Joskus kun emännän kanssa olemme liikenteessä, hän laittaa jotain mieleistänsä musiikkia tai mukavaksi kokemansa kanavan soimaan.

    Silloin käytän sitä osiota. En halua räplätä koko aikaa jotain vimpainta ja muistella, miten se nyt olikaan. Kyllä minulla on ohjauspyörässä kaukosäätimet joihinkiin toimintoihin, mutta harvemmin niitäkään käyttelen.

    Minulla kantti kestää ajella vaikka vähän vanhemmallakin  – tai halvemmallakin autolla ihan päivänvalossakin, en perusta siitä, mitä joku mäntti letkukauppias ajattelee.

Esillä 10 vastausta, 5,921 - 5,930 (kaikkiaan 5,990)