Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,881 - 5,890 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo

    Gla: ”Avensis voi olla tällä hetkellä hyvä valinta. Kunpa siihen saisi hiukan lisää maavaraa, olisi etenemiskyky huonoilla teillä hiukan nykyistä parempi ilman katumaasturin haittapuolia.”

    Uusimpien katumaastureiden kattokorkeutta on vähennetty 5-10 cm, mutta maanvara,  sekä keulan ja perän muotoilu soveltuvat edelleen riittävän hyvin metsäteille. Näkyväisyysongelmaa en kyllä ole nykyisissä katumaastureissa tunnistanut, vaikka pääni ei näillä aamuilla tahdo juuri enää kääntyäkään. Nykyautoissa on sitä varten erinomaiset peilit ja kamerat. Eteen ja sivuille näkee taas katumaasturin ikkunoista paremmin kuin farkuista.

    jees h-valta

    En vain vielä ole törmännyt niihin katumaasturin haittapuoliin vaan lähinnä tyytyväinen on tänä lumisena talvena saanut olla hiukan paremmasta maavarasta. Kun ei aina voi lähteä aurahommiin on lumen kertymä ollut melkoista jopa täälläkin päin suomea. Kyllä tavisautolla olisi jonkun kerran ihmetelty miten mennä kun pitääkin kuitenkin mennä. Neliveto pitää varmaan sitten hommata avolavaan joka on pikapuoliin hankintalistalla. Sitten ei tarvitse haastaa tuota ”siviiliautoa” aivan joka paikassa. Talvella olisi kyllä kieltämättä hyvä. Toyotan Avensis on todella varmasti uudistuksen tarpeessa mutta saako se enää kiinni menettämäänsä markkinaosuutta, mielenkiintoista. Itse en enää ainakaan Avensiksen laatuunkaan liiemmin luottaisi. Se on osoittautunut heikommaksi ja vikaherkemmäksi kyllä esim. Corollaan nähden. Mutta aika näyttää. Katumaasturikammo Glalla on kyllä aika käsittämätön. Juuri mielestäni hänen autoilutarpeisiinsa sopiva korimalli mutta jos pieni ilmanvastuskerroinmiinus sitten romuttaa siihen mahdollisuuden se saattaa kulutuspuolella hyvin helposti kompensoitua esim. vanhakantaisella moottoriteknologialla. Toyotat eivät ole olleet mitään nuukakulutuksisempia autoja.

    arto

    https://youtu.be/K3aFtwRjnJc        Autoa kerrakseen pääsisi palstalle asti.

    wanhajätkä

    Kaverilla, ammattikalastaja, on lyhyt lavapajero teloilla ja kunnon puskulevyllä. Etopeli talvinuottauksessa. Kyllä kulkevia pelejä saa pikku rakentelulla.

    Aukkoharventaja

    Ostin Vw Touaregin. Torsen neliveto eli sama kuin Audin perinteinen quattro ja alennusvaihteet löytyy sekä ilmajousitus, jolla voi nostaa maavaran aina 24cm asti. Todella mukava peli ajella.

    Gla

    AJ: ”Eikö Kia Stonic herätä Gla:ssa minkäänlaista omistamisen intoa? Taitaisi olla hinta/laatusuhteeltaan kelpo auto, ellei nelivetoa kaipaa.”

    Tuo on pikkuauto, eikä siten ole tiloiltaan riittävä perhekäyttöön. Mittakaavana tilojen puolesta on esim. Avensis tai Golf farmarina.

    Gla

    Visakallo: ”Uusimpien katumaastureiden kattokorkeutta on vähennetty 5-10 cm, mutta maanvara,  sekä keulan ja perän muotoilu soveltuvat edelleen riittävän hyvin metsäteille.”

    Metsäteille nuo varmaan sopivatkin hyvin, mutta kun peri prosenttia ajoistani tulee muualta kuin metsätaloudesta ja siinäkin vain pieni osa on metsäteitä ajelua. Kaupungissa ajan mitättömän vähän.

    Aiempaa matalammat katumaasturit ovat edelleen 15 cm tavallista henkilöautoa korkeampia ja kun korkeuserosta vain 2-5 cm selittyy maavaralla, johonkin tila hukataan.

    ”Näkyväisyysongelmaa en kyllä ole nykyisissä katumaastureissa tunnistanut, vaikka pääni ei näillä aamuilla tahdo juuri enää kääntyäkään.”

    Veikkaanko oikein, että esim. risteyksissä et varmistu siitä, että reitti on selvä, etkä käänny väistämisvelvollisena pyöräilijän eteen? Huomaa se ero siihen, ettet näe pilarin katveessa olevaa pyöräilijää, joka varovaisuutensa ansiosta onnistuu väistelemään sinua. Toki näkyvyys takaviistoon on huono myös monissa henkilöautoissa. Katumaasturien korkea ikkunalinja ja lyhyt perä (=pienet takasivuikkunat) vaan tekee katveista usein isompia.

    Myös markettien parkkipaikoilla, jossa peruutettaessa pitää nähdä vähintään kolmeen suuntaan yhtäaikaa, ei edes hyvät peilit muuta tilannetta hyväksi, jos autosta ei näe ikkunoiden kautta ulos.

    Suomen yleisin kolari on peruuttamalla ajettu, joten ihan mitättömästä hienosäädöstä ei tässä asiassa ole kyse.

     

    MJO

    Nyt olen aika varmasti seuraavana VW:n vaihtamassa joko seuraavaan samanmerkkiseen tahi BMW:n esim. X6. Kutoskone on tietysti se jonka haluan ja mielellään laadukkaan paketin sen ympärille. VW putoaa ehkä juuri siksi kun siellä aika paljon noissa nuoremmissa nelosmyllyjä nokalla.

    Näin jesse uhosi tässä keskustelussa 28.11.2016 klo 22.30. Oliko koskenkorvan voimalla vai meniko pahin ”kuume” ohi. Painamalla hellästi otsaa tyhjällä lompakolla? heh heh..

    Gla

    Jees: ”En vain vielä ole törmännyt niihin katumaasturin haittapuoliin vaan lähinnä tyytyväinen on tänä lumisena talvena saanut olla hiukan paremmasta maavarasta.”

    Laitoinhan jo aiemmin testituloksen, jonka mukaan 308 farkkumallina kulutti samalla koneella kuin sinulla n. litran vähemmän. Mutta ethän sinä voikaan huomata asiaa, jota ei sinulla ole eli se litran pienempi kulutus varsinkaan, kun kieltäydyt tietoa muualta kuin autokauppiaalta hankkimasta. Näin ainakin, jos sovellat samaa tapaa kuin metsäalan kirjallisuuden suhteen.

    Et ehkä osaa kaivata farkkumallin isompaa tavaratilaakaan, ja tuskin arvostat sitäkään, että kattotelineen käyttö on matalassa autossa helpompaa kuin korkeassa.

    ”Kun ei aina voi lähteä aurahommiin on lumen kertymä ollut melkoista jopa täälläkin päin suomea. Kyllä tavisautolla olisi jonkun kerran ihmetelty miten mennä kun pitääkin kuitenkin mennä.”

    Maavara ei ole katumaasturiin sidottu ominaisuus. Sellaista tilannetta en kuitenkaan muista, milloin eteneminen yleisillä teillä olisi tyssännyt maavaran puutteeseen. Mutta kuten useaan otteeseen olen todennut, pari ylimääräistä senttiä olisi silti ihan mukava asia. Mutta vain auton pohjan ja tien pinnan väliin. Ei helmakoteloihin tai pään ja katon väliin.

    ”Toyotan Avensis on todella varmasti uudistuksen tarpeessa mutta saako se enää kiinni menettämäänsä markkinaosuutta, mielenkiintoista.”

    Markkinaosuus ei ole minulle arvo, kunhan ei puhuta mistään harvinaisuuksista, mikä voi vaikuttaa arjessa huollon osaamiseeen, varaosien saatavuuteen ja hinnoitteluun.

    ”Itse en enää ainakaan Avensiksen laatuunkaan liiemmin luottaisi. Se on osoittautunut heikommaksi ja vikaherkemmäksi kyllä esim. Corollaan nähden. Mutta aika näyttää. ”

    Molemmat ovat olleet nykymuodossaan markkinoilla riittävän pitkään (oikeastaan Corollan sijaan pitäisi puhua Auriksesta, kun se on farkkumallin nimi, mutta ei takerruta tuohon), joten ajan näyttämistä ei mielestäni tarvitse odotella. Mihin perustuu tietosi Corollan paremmasta luotettavuudesta kuin Avensis?

    ”Katumaasturikammo Glalla on kyllä aika käsittämätön. Juuri mielestäni hänen autoilutarpeisiinsa sopiva korimalli mutta jos pieni ilmanvastuskerroinmiinus sitten romuttaa siihen mahdollisuuden se saattaa kulutuspuolella hyvin helposti kompensoitua esim. vanhakantaisella moottoriteknologialla. ”

    Olen koittanut kysellä spekseihini sopivia ehdotuksia, en vaan ole sellaisia saanut. Ilmanvastuksen vaikutustakaan ei voi moottorilla kompensoida, kuten em. esimerkistä Pösön tapauksessa huomataan. Täytyy varmaan ottaa Golf korotetulla alustalla ja luottaa siihen, ettei se laukea puolivälissä matkaa. Ainoa ongelma Golfissa on se, ettei korotusta saa 1,5 l moottoriin. Tarjolla on vain bluemotion-malli, johon ei kulutusta kasvattavia varusteita saa. Taitaapa olla jopa normaalia sentin matalampi jousituskin. Ainakin joskus tuollainen bluemotioneissa oli. Jäljelle jää Octavia.

    jees h-valta

    MJO, aika paljon tuosta ajasta alkoi autoilun asenne yleistasollakin muuttua ympäristöä enemmän ajattelevaan suuntaan. Enkö olisi saanut muuttua yleisen järjenkäytön mukana? Minä elän ajassa enkä vanhassa tavassa. Todella, aika paljon on minun mielestä autokeskustelu muuttunut vuodesta 2016 tähän päivään tultaessa. Mutta MJO koittaa kait edelleen perustella ”premiumiaan” minun autoilun järkeistystä halveeraamalla.

Esillä 10 vastausta, 5,881 - 5,890 (kaikkiaan 5,990)