Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,861 - 5,870 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla

    ”Tuloksen anopeudet kasvoivat, koska kapeamman renkaan vastus on pienempi kuin leveän.”

    Ilmanvastuksella on 300 km/h nopeuksissa melkoinen merkitys. Pito yleisillä teillä käytettävissä nopeuksissa on eri asia kuin ajonopeudet formuloissa.

    ””Likaisen radanosan” vaikutus pitoon suhteessa renkaan leveyteen, on täysin selvä, jos ymmärtää vähänkään tositilannetta. Mitä enemmän renkaan alla on irtotavaraa, sen enemmän se on irti radan pinnasta.”

    Formularadalla ei ole sohjoa, jonka rengas syrjäyttää.

    ” Leveän renkaan vastus lumessa on aivan toista luokkaa kuin esim puolta kapeamman.”

    Ei ole kovin olennainen juttu turvallisuuden osalta.

    ”Leveät lätyt suomessa autoillessa eivät ole hyvät, ellei autoilu tapahdu pääasiassa lentokentillä.”

    En enää tiedä, mitä tarkoitat leveillä lätyillä tai lentoentällä, mutta leveämpi voi hyvinkin olla kapeaa turvallisempi valinta niissä olosuhteissa, missä valtaosa suomalaisista autoaan käyttää. Mikkolan näkemys 80-luvun rallista ei liity millään tavalla tähän asiaan.

    Jätkä

    Käsitys ei ollut Mikkolan ja edelleenkin talvirallissa käytetään kapeita renkaita.

    Lentokenttä on aika usein asfaltoitu, mahdollisimman sileä kenttä, jossa on yksi tai useampi kiitotieksi sanottu rata, jonka pituus voi olla jopa joitakin kilometrejä. Siinä ei sallita ylimääräistä tavaraa, eikä siinä saa olla esim vesilätäköitä.

    Leveä lätty on litteä rengas, jonka ilmatila vanteen ja kulutuspinnan on suhteessa olematon. Niissä käytetään suht. kovia ilmanpaineita, mutta silti ne kuluvat joko reunoilta tai keskeltä enemmän kuin muualta, eli niiden kitkapinta on vain osa leveydestä, muu on kosmetiikkaa.

    Ei ole minun syyni, että sinulla on sellaiset autossasi, koita kestää.

    Itse en toistaiseksi hanki alle 60-sarjan renkaita, ihan vain ajomukavuuden takia.

    Nyt talvella on meilläpäin tiet – valtatietä lukuunottamatta – silkkaa pyykkilautaa, jossa 65-sarjalaiset talvirenkaatkin tanssivat melkoista humppaa auton alla, eli iskarit ja tukivarsien ja ohjauksen nivelet ovat tosi kovilla. Pitäisi ajaa joko oikein hiljaa, taikka oikein lujaa – yli 120 km /h. jolloin rengas olisi puolet matkasta ilmassa.

    Visakallo

    Autokorjaamoa sekä varaosa- ja rengasmyyntiä pyörittävä tuttavani kertoi nykyisen rengasmuodin sopivan heille oikein hyvin. Mitä enennän he myyvät matalaprofiilisia renkaita yhä huonokuntoisemmille teille, sitä enemmän heillä riittää tukivarsi- ja iskunvaimenninremontteja. Tämän kevään kelirikot tulevat olemaan ennennäkemättömiä. Samaisen liikkeen hinausautoakin tullaan tarvitsemaan enemmän kuin koskaan ennen. Voiko korjaamoyrittäjä enempää enää toivoa.

    Nimetön

    Aikalailla näin mitä Visakallo kirjottaa. Meidän paikallinen kumikorjaamon omistaja korjaamon ovella kuunteli kun nuoriso veti vinguttaen mustaa viivaa risteyksestä lähdettäessä ja totes lyhyesti ”ihana ääni” .

    Rane2

    Kansainvälistä menestystä saavuttanut Audi Quatro tehdaskuski.

    Gla

    Tämä vielä ja sitten lopetan tästä aiheesta. Mittaustuloksia kitkoilla, koot 205/55-16, 225/45-17 ja 225/40-18.

    Jarrutus jäällä

    18″: 63,5 m

    17″: 65,0 m

    16″: 65,5 m

    Kiihdytys jäällä

    18″: 6,6 s

    16″: 6,8 s

    17″: 6,9 s

    Kierrosaika jäällä

    17″: 76,7 s

    16″: 77,0 s

    18″: 78,1 s

     

    Lumikokeissa kapeampi sai paremmat arvosanat.

     

    A.Jalkanen

    Tuosta testistä puuttuu yleisimmät talvirenkaat kokonaan, eli profiilit 60-65. Erot olivat tuossa testissä todella pienet – suurempi merkitys on helposti kuskin asenteella ja kokemuksella.

    Jätkä

    Olet varsin oikeassa, Anneli. Myös leveydessä olisi voitu mennä kapeampaan suuntaan, kun Profiilia olisi nostettu.

    Usein vertailuun on valittu sellaiset kamppeet, joilla päästään lähelle ennalta haluttua tulosta.

    Esim valitsemalla halutun tuloksen mukaiset renkaat ”Testirenkaista” ja muut kuluttajille tarkoitetuista renkaista.

    rööri roope

    Muistele jees omaa asiantuntemustasi renkaitten profiiliväittelyssäTesti on testi.Käytäntö opettaa millä renkailla ajelee.Kesällä leveä ok.Talvella reilusti kapeampi ok.Sellaisilla ajelen.

    Ja talvella vain kitkat.

    jees h-valta

    Aika paljon näissä-kin asioissa tuntuu henk.koht.mieltymykset ajavan järjestä yli. Mutta kukin taaplaa tilsoillaan ja siihen en edes pyri vaikuttamaan. Itse tiedän myös omat mieltymykseni eikä niitä aivan näiltä saiteilta vielä ohjailla. Ite en nastatonta pahimpaan talveen huolisi mistään hinnasta, en vaikka joku maksaisi ne. Ja nuo kesällä talvirenkailla ajavat ovat milestäni kyllä aika raasuja. Jos ei ole varaa ostaa kesärenkaita on kyllä parempi olla täälläkään kehuskelematta yhtään mitään autojen rengastuksien osaamisesta. Jokaisellahan on nykyään kahdet renkaat vanteillaan ettei se ainakaan siitä kiinni saisi olla. Mutta tämä järjen käyttöhän on nähtyä esim. täällä esiintyvän dieselhurmoksen imu. On vain ajan kysymys koska maamme autoliikkeet suorastaan tukehtuvat dieselvaihdokkien määrään. Siellä sitten nähdään koko premiumluokka sulassa sovussa takapihan komiassa rivissä. On Volvoja,on saksalaisnokivasarat kaikki ja lukuisa määrä vähemmän arvostettuja Kiioja sun muita suv-rakkineita mutta ne hiukan vielä siellä taaempana edustusmerkkien varjossa. Melkein mettän puolella. On valinnanvaraa metsäkansan ryynäykseen joka lähtöön ja takahikiäläisille se takarivin tarjousrivi vielä päälle.

Esillä 10 vastausta, 5,861 - 5,870 (kaikkiaan 5,990)