Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,851 - 5,860 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • A.Jalkanen

    Joissakin autoalan kirjoituksissa väläytellään ajatusta, että renkaat tulevat kapenemaan nimenomaan alemman polttoaineen kulutuksen takia. Jos mahdollisuudet pienentää kulutusta moottorin kehityksen kautta on käytetty, rengasvalinnoilla voi vielä saada kulutuksesa nipistettyä hieman lisää, kustannustehokkaasti. – Biopolttoaineet tulee tietenkin myös ottaa käyttöön laajasti, silloin kun ko. aineen nettovähennys on elinkaarilaskennalla todennettu.

    Jätkä

    wanha. Nuo Klanipäät eivät piittaa siitä, mitä papereissa lukee, katsastukseen mennään kaverin pyörillä, jos ei ole omia laillisia. kun renkaasta on viisi senttiä korin ulkopuolella ja lokasuojan reunat mankeloitu niin, että rengas mahtuu pyörimään, niin on sillä komeeta vedellä pillurallia kauppojen parkkipaikoilla.

    Jos vielä on pienikään mahdollisuus saada rengas savuamaan, niin vetävissä pyörissä on sellaiset renkaat, jotka raaskii polttaaraaputtamalla, ensin hiekkaa asfaltilla, että lähtee sutimaan ja joskus jarrut on säädetty niin, että ne jarruttaa vain vapaasti pyöriviä pyöriä.

    Visakallo

    A.Jalkanen on oikeassa. Aivan uusin suuntaus on nykyistä selvästi kapeanpi mutta korkeanpi pyörä. Renkaan leveys olisi vain n. 175 ja vanteen halkaisija reilusti yli 20.

    Planter

    Kun vielä vähän kaventaa renkaita, muotoilee koria, mahtuu raivaussahakin mukaan ja litralla huristelee yli 3000 km.

    https://lehti.tek.fi/tekniikka/tiukka-kilpailu-bensan-pihistyksesta-viela-vuonna-2016

    jees h-valta

    Aika vanhasta muodista täällä sitten kyllä kohjataan kun leveistä matalaprofiilirenkaistakin. (wanhajätkä aamup.) Onhan tota laatua jo ollut varman kymmenkunta vuotta aika paljon autojen alla eikä siitä enää kylillä liiemmin ketään meuhkaa. Arkijuttuja nuo jo ovat.

    Jätkä

    Harjavallassakin on tavattu ”matalaprofiilirenkaat kymmenkunta vuotta sitten! Sehän on toki kehityksen kehto.

    Meillä osti vanhempi metsänhoitaja uuden auton ja sen alla oli matalaprofiilirenkaat joskus vuonna -80  taikka -81.

    Gla

    Tuolloin 70-sarjan renkaat oli matalaprofiilirenkaita. Kun aiemmin mainitsin laittaneeni sentin leveämmät renkaat, ne oli juurikin tuota 70-sarjaa. Rekisteriotteeseen merkitty koko oli siis 175/70-13 ja auto oli 70-luvun puolivälistä. Silloin käytiin ihan samaa keskustelua kuin nyt, mutta kyse oli 80-sarjasta ns. normaaliprofiilisena.

    Mutta Jätkä, alkaako argumentit loppua, kun pitää alkaa nimitellä ja puhua asian vierestä?

    ”Kuitenkaan suomen nopeusrajoituksilla ja normaaleilla teillä ei laillisen kokoiset renkaat joudu pitokykynsä rajoille edes läheskään niin usein, kuin tapahtuisi, jos niissä olisi Formula-renkaat.”

    Minä en formularenkaiden koosta ole puhunut, vaan rekisteriotteessa olevista. Formulan renkaita ei saa edes tieliikentessä käyttää. Vertasinkin formuloiden renkaiden kehitystä formuloissa, en formuloiden renkaita siviileihin.

    ”Ihmeellisiä kaahaajia, kun teillä renkaat pitäisi olla kuin rata-autoissa…”

    Minunko viittaat? Olen puhunut rengaskoon merkityksestä turvallisuuteen. Erikseen sanoin, että valintaan vaikuttaa muitakin asioita.

    ”Formulakisoja vähänkään seuranneet ovat voineet nähdä – jos äly olisi riittänyt – että vesi renkaan alla vie pidon hyvin nopeasti, jos rengas on leveä ja tasainen.”

    Tietysti vesi vähentää kitkaa varsinkin, kun nopeutta nostetaan. Formulakilpailuissa en kuitenkaan ole nähnyt käytettävän kapeita renkaita leveiden sijaan, joten leveyden vaikutus märän kelin pitoon ei kisoja katsomalla selviä. Toisaalta olen tässä keskustelussa kertonut näkemykseni leveyden vaikutuksesta vesiliirto-ominaisuuksiin. Se taas on eri asia kuin märän kelin pito.

    ”Samoin pito hukkuu heti, kun auto siirtyy vaikkapa vain ”likaiselle” osalle muuten tasaista ja hyväpintaista asfalttia.”

    Puretuuko kapea rengas likakerroksen läpi asfalttiin paremmin? Ei tosiaan pureudu, vaan sotket keskusteluun asioita, jotka ei keskusteluun kuulu.

    ”olisi ollut syytä tajuta myös ne maininnat, joissa on huomautettu matalaprofiilirenkaiden antaneen vertailussa negatiivisen kokemuksen ajomukavuutta ja äänekkyyttä vertailtaessa.”

    Edelleen olen puhunut turvallisuudesta ja valinta tehdään huomioimalla muutkin asiat. Kun ihan nimittelyyn saakka olet päätynyt, kannattaisi ensiksi lukea kommentit ja miettiä, mistä siinä on kyse. Jos et ymmärrä, voit toki kysyä. Sitä en kuitenkaan tajua, miksi mielummin keksit negatiivisia juttuja ja sitten syytät niistä minua.

    ”En voi kuin pahoitella Klani, sinun harhaantumistasi lättyrenkaisiin, mutta voin lohduttaa, että ne kyllä kuluvat nopeasti, jos pysyt tiellä ja seuraavia renkaita hankkiessasi voit hyvin tehdä valintasi auton ohjekirjan mukaan. Suosittelen ehdotetuista kapeampaa vaihtoehtoa.”

    Autossani on renkaat kokoa 195/65-15. Se on kapein, profiililtaan korkein ja vanteen halkaisijaltaan pienin vaihtoehto. Taas keksit juttuja omasta päästäsi. Miksi?

    ”Kuitenkin nekin [formulan] renkaat tarvitsevat pintapainetta, joka kasvatetaan niille spoilerein ja auton alustan muotoilulla.”

    Tietysti pintapaineen kasvatus parantaa pitoa. Mutta formuloissakaan ei pintapainetta kasvateta kaventamalla rengasta. Ei edes sateella.

    ”Kun hän lähtee ajamaan kilpaa jäärata-ajoihin hän on hankkinut sinne uudet – leveät nastarenkaat. ”

    Puhuin yleisellä tiellä käytettävien autojen rengasvalinnan turvallisuudesta ja sinä alat puhua jäärata-ajoista. Oletko koskaan huomannut mitään eroa noiden välillä? Edes ihan pientä eroa.

    Gla

    Wanhajätkä: ”Ajatteletko että matalat läskit kahlaa pinnassa turvallisemmin kuin kapeampi joka heittää osan soseesta pois.”

    Oliko tuo minulle osoitettu kysymys?

    En ajattele. Muutamaankin kertaan olen todennut, ettei leveyden kasvattaminen paranna ominaisuuksia sohjossa. Tosin esim. Jessen autosta puhuttaessa suurimman vannekoon (halkaisija) renkaat ovat leveydeltään kapein vaihtoehto (205 vs 215 ja 225). Toki profiili on matala (55, oikeastaan ihan normaali nykyaikana) ja se voi sentin erosta puhuttaessa ainakin käytännössä nollata erot leveydessä, kun perusmallissa on 65-sarjan rengas.

    ”Meille myydään kaupoissa yleisrenkaita. Ei missään ominaisuudessa mitään huippuja muttei huonojakaan.”

    Kyllä, renkaiden pitää toimia vaihtelevissa olosuhteissa ja yksilötasolla voi pientä hienosäätöä vielä tehdä valitsemalla juuri tietyn kokoiset. Kuitenkin kun katsotaan asiaa tilastojen tasolla, saadaan selville olosuhteet, joissa eniten ajetaan. Kuten edellä sanoin, laskemalla riskin suuruuden ja määrän tulo, saadaan selville vaikutus turvallisuuteen. Metsämiehen autosta puhuttaessa on silloin syytä kyetä erottamaan turvallisuus esim. etenemiskyvystä omalla lumisella metsäautotiellä ja jos valinta kohdistuu turvallisuuden osalta kompromissiin etenemiskyvyn suhteen, on tämä syytä tiedostaa. Huono juttu on se, että uskottelee tehneensä turvallisuuden suhteen parhaan mahdollisen valinnan siksi, että halusi maastoajoon soveltuvat renkaat. Sama juttu, miksi autoa valitessa ei tehokkaan moottorin valintaa pidä perustella ohitusten turvallisuudella. Kannattaa suoraselkäisesti myöntää sekä itselleen, että vaimolleen sen olevan mukava. Itselleen valehtelu on ainakin minusta todella rasittavaa, eikä tarve valehdella vaimollekaan kovin lupaavalta kuulosta.

     

    Jätkä

    Klani. Formuloissa määrättiin käytettäväksi kapeampia renkaita, että saataisiin huippunopeuksia alemmaksi. Tuloksen anopeudet kasvoivat, koska kapeamman renkaan vastus on pienempi kuin leveän.

    ”Likaisen radanosan” vaikutus pitoon suhteessa renkaan leveyteen, on täysin selvä, jos ymmärtää vähänkään tositilannetta. Mitä enemmän renkaan alla on irtotavaraa, sen enemmän se on irti radan pinnasta.

    Pintapaine on tärkeimpiä kitkaan vaikuttavia tekijöitä, ja se on avainasemassa myös metsäautotiellä ja lumessa kahlattaessa. Leveän renkaan vastus lumessa on aivan toista luokkaa kuin esim puolta kapeamman.

    Autoon saa lain mukaan asentaa jopa 30 mm kapeammat renkaat, kuin mitä otteeseen on merkitty. Sellaisia ei paljoa ole pienessä rengasliikkeessä ja joskus saattaa olla, että heillä on niin onneton toimittajakin, että sekään ei niitä löydä, mutta niitä kyllä on. Jääradan lainalaisuudet eivät poikkea metsäautotien jääradan lainalaisuudesta, jos sillä pitää pystyä liikenneöimään

    Leveät lätyt suomessa autoillessa eivät ole hyvät, ellei autoilu tapahdu pääasiassa lentokentillä.

    Eräs kansainvälistäkin menestustä saanut rallikuski sanoi, että: Talviralleissa kaikki leveys, mikä renkaissa on yli 155 milliä, on haitaksi. Hän ajoi Audi Qattrolla ja oli mukana tehdastiimissä.

    jees h-valta

    Ja taas on jätkällä jäänyt ralliratti käteen. Vaihda jo pienemmälle että saadaan rengasvouhotus loppumaan.

Esillä 10 vastausta, 5,851 - 5,860 (kaikkiaan 5,990)